שתף קטע נבחר

 

דו"ח: פחות הרוגים ב-2016 בתאונות באירופה - אבל לא בישראל

לפי נתוני המועצה האירופית לבטיחות בדרכים, בישראל ישנם 40 הרוגים לכל מיליון תושבים אל מול ממוצע אירופי של 51 הרוגים. אך בזמן שיש מגמת שיפור בכל היבשת ובשנה שעברה נהרגו פחות בכבישים - בישראל המצב הפוך. גם בהשוואה ל-15 השנים האחרונות ישראל נמצאת בעמדת נחיתות

דו"ח של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים שפורסם בשבוע שעבר מעמיד מראה נוספת מול כישלון הממשלה בהפחתת מספר ההרוגים בתאונות הדרכים. בעוד ישראל ניצבת מתחת לממוצע האירופי במספר ההרוגים היחסי לכל מיליון תושבים (40 בשנת 2016 אל מול ממוצע אירופי של 51), הדו"ח מציג גם את השינויים במספר ההרוגים בכל מדינה בשנים האחרונות, וכאן ישראל כבר נמצאת בעמדת נחיתות; הנתונים מציגים עלייה במספר ההרוגים בישראל על רקע מגמה הפוכה ומתמשכת של ירידה בכמות ההרוגים באירופה.

 

בין השנים 2016-2015, לפי הדו"ח, המדינות שהצליחו לצמצם באופן המשמעותי ביותר את מספר ההרוגים הן ליטא, שווייץ וצ'כיה, שהפחיתו בזמן הזה את כמות ההרוגים ב-22-17%. בסך הכול הצליחו בטווח הזמן הזה 15 מדינות (מתוך 32 הנסקרות בדו"ח) לצמצם את כמות ההרוגים בכבישים, כאשר יחדיו הורידו מדינות אירופה כולן יחדיו את כמות ההרוגים ב-2%. בישראל, לעומת זאת, עלה מספר ההרוגים ב-4% בזמן הזה.

תאונה קשה בכביש 60 בשבוע שעבר בה נהרגו נהג מונית, אם וחמישה מילדיה (הילל מאיר / TPS) (הילל מאיר / TPS)
תאונה קשה בכביש 60 בשבוע שעבר בה נהרגו נהג מונית, אם וחמישה מילדיה(הילל מאיר / TPS)
בבחינת נתוני הקטל בכבישים מאז שנת 2010 מצבה של ישראל ביחס למדינות אירופה מחמיר עוד יותר. בטווח הזמן הזה ניצבת ישראל במקום ה-27 – מקום חמישי מהסוף. ממוצע הירידה במספר ההרוגים מאז 2010 עומד במדינות אירופה על 19%, בישראל על 5% בלבד. בשנים אלו ישראל "מככבת" גם במספר הפצועים באורח קשה ומציגה תוצאה של עלייה של כ-10%, שממקמת אותה במקום ה-23 מתוך 26. בתקופה זו הממוצע האירופי של נפגעים באורח קשה בתאונות דווקא ירד ב-0.5%.

 

הדו"ח מרחיב את הסקירה אף יותר, ובוחן גם את נתוני 15 השנים האחרונות. בתקופה זו חלה ירידה של 53% בהרוגי תאונות הדרכים באירופה, ובישראל נרשמה ירידה של 40% – נתון שמציב אותה במקום הרביעי מהסוף.

 (צילום: אלון קוצי תיעוד מבצעי מד"א) (צילום: אלון קוצי תיעוד מבצעי מד
(צילום: אלון קוצי תיעוד מבצעי מד"א)
 

יש לציין גם כי הנתונים הישראליים שבדו"ח האירופי אינם כוללים את מחוז יהודה ושומרון, כך שהנתונים בשטח הם אף קשים וחמורים עוד יותר. למשל, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שמופיעים בדו"ח, שאינם כוללים את יו"ש, נהרגו 335 בני אדם בשנת 2016, אך לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים – מניין ההרוגים בשנה שעברה עמד על 377. מדובר על הפרש של עשרות הרוגים שבוודאי משפיעים על המדדים שבסקירה.

 

חשיפה לנתונים המחמיאים יותר לישראל

באופן כללי, נתוני הדו"ח מראים שישראל לא מצליחה להוריד את מספר ההרוגים בתאונות הדרכים באותו שיעור של מדינות אירופה. יחד עם זאת, בפרמטרים היחסיים של מדידות ההרוגים, ישראל נמצאת במקום טוב יותר.

 

אחד הפרמטרים האלו הוא למשל בחינת מספר ההרוגים לכל מיליארד קילומטר נסועה. במדד הזה ניצבת ישראל במקום ה-10 מתוך 22 מדינות שנסקרו בדו"ח, ומעט מתחת לממוצע. גם במדד המשווה את מספר ההרוגים למיליון תושבים ישראל נמצאת מתחת לממוצע וממוקמת במקום ה-8.

 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)
 

משרדי הממשלה מקבלים בסיפוק רב את המדידות היחסיות. כך למשל בתוכנית הלאומית למאבק בתאונות הדרכים שהציגה ועדת מנכ"לי משרדי הממשלה בחודש שעבר, הוצג המדד המשווה את מספר ההרוגים למיליון תושבים, שם ישראל הוצבה במקום התשיעי מתוך 32. גם ביעדי העבודה של משרד התחבורה שונתה מדידת ההרוגים והיעדים לשנה הבאה – ממספר ההרוגים האבסולוטי למדידה ביחס למיליארד קילומטר נסועה – נתונים שבהם ישראל ממוקמת יחסית באמצע.

 

בשנת 2005 הצביעה הממשלה על תוכנית ועדת שיינין למאבק בתאונות דרכים. לפי התוכנית אמורים היו להיות בישראל היום פחות מ-300 הרוגים מדי שנה, אך בפועל השנה שעברה הסתיימה כאמור עם 377 הרוגים בתאונות הדרכים.

 

"הממשלה מתנערת מאחריות, לא כך מצילים חיים"

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר בתגובה לפרסום הדו"ח: "מדינות אירופה מוכיחות שתאונות דרכים הן לא גורל משמיים ושניתן להציל חיים אם לוקחים אחריות. לצערי בישראל קורה דבר הפוך, וממשלת ישראל מתנערת מאחריות ומנהלת קמפיין שמאשים רק את הנהג. התוצאה הישירה למדיניות הזו היא עלייה במספר ההרוגים מתאונות דרכים במשך חמש שנים ברציפות. לא זו הדרך להציל חיים.

 

"הגיע הזמן שמדינת ישראל תשים בראש סדר העדיפויות את הצלת חיי האזרחים בכבישים ותפעל כדי לצמצם את מספר ההרוגים הגבוה באמצעות שילוב כוחות של הגורמים שאחראים על החיים של כולנו בכביש. את המאבק הזה חייב להוביל השר לבטיחות בדרכים ישראל כץ, זוהי חובתו וזו האחריות שלו, במעשים ולא בדיבורים".

 

רחלי טבת ויזל, מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אמרה בתגובה ל-ynet: "המצב לא טוב, אין הפתעה ואנחנו רואים את זה לבד במספרים שלנו ולא צריכים את ההשוואות כדי לדעת שהמצב טעון שיפור. הוא לא רע כפי שהיה לפני הירידות הגדולות ששיאן ב-2012, ולא חזרנו לאותו מקום, אבל יש מגמת עלייה מטרידה. יש מגמת עלייה בכל העולם ובארה"ב המצב קטסטרופה, אבל המגמה גם אצלנו מדאיגה".

 

"מניתוח הנתונים רואים ששליש מההרוגים הם הולכי רגל וכנראה שמשהו כאן לא בסדר. שליש מההרוגים מהחברה הערבית וגם כאן בעיה רצינית שלאו דווקא קשורה לתשתיות וזה דורש טיפול שורש", הוסיפה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים