שבר של 20 ס"מ: כל מסוקי האפאצ'י הושבתו לכחודש
מחר תסתיים ההשבתה שבמהלכה לא המריאו טיסות מבצעיות ואימונים. הסיבה: סדק בלהב האחורי של אחד המסוקים שהתפתח לשבר גדול. בינתיים הוחמר הנוהל, ולהבים יוחלפו לאחר 995 שעות טיסה במקום 4,600
שתי טייסות מסוקי האפאצ'י (השרף) של חיל האוויר צפויות לחזור מחר (יום ד') לפעילות מלאה לאחר שהושבתו בשלושה וחצי השבועות האחרונים מגיחות מבצעיות וטיסות אימון. ההשבתה החלה לאחר שבבדיקה שגרתית של אחד המסוקים בבסיס רמון בדרום התגלה סדק נרחב שחלקו התפתח לשבר באורך של כ-20 ס"מ בקצהו של אחד מארבעת הלהבים בחלקו האחורי.
חייל חובה מהמערך הטכני בבסיס, שזיהה את הסדק במהלך בדיקה, דיווח על כך לגורמי הביקורת ובעקבות כך נפתחה חקירה של חיל האוויר עם נציגי היצרנית האמריקנית בואינג ועם נציגי צבא ארה"ב.
במהלך החקירה נערכו בדיקות מיקרוסקופיות ללהב המסוק שפורק לגורמים ונבחן במעבדה. במקביל נבדקו מאפייני המסוק בטיסותיו האחרונות ולא נמצא בהם רבב שיכול להיות קשור לסדק שנוצר.
ממצאי הבדיקות העלו כי מקור הסדק בפגמים קטנים בהליך ייצור הלהב, אולם עדיין לא ברור מה היו הגורמים שהובילו להיווצרותו. הלהב שבו נמצא הסדק עבר 1,900 שעות טיסה, כאשר לפי נוהלי חיל האוויר להב מוחלף אחת ל-4,600 שעות טיסה.
על רקע זה הוחלט בחיל להחמיר דרמטית - מעבר להגדרות היצרן ונוהלי צבא ארה"ב - את מספר שעות הטיסה שאחריהן מוחלף להב: מעתה ואילך יוחלף להב במסוק אפאצ'י אחת ל-995 שעות טיסה.
עוד הוחלט לבצע בדיקה רדיוגרפית מלאה לכל הלהבים במסוקי הקרב של חיל האוויר. מדובר באמצעי חיצוני שסורק את הלהבים, ועד כה סיימו בחיל האוויר לבדוק יותר מ-40. במקביל תימשך מדיניות האחזקה הקפדנית לפני כל טיסה ואחרי 50 שעות טיסה בביקורת יתרה ובטיפולים תקופתיים של כלי הטיס.
בחיל האוויר מתייחסים לאירוע כאל תאונה לכל דבר. קצין בחיל מסר: "גם לפני שנתיים נמצא סדק במקום סמוך, אבל לא במיקום הזה. מדובר במקום שבו יש חיזוקי אלומיניום כדי להגן על הלהב ולהוריד ממנו עומסים, ואותם חיזוקים הקשו עלינו לראות את שורשי הסדק".
הקצין הוסיף כי לאירוע אין קשר להפסקה הזמנית של טיסות האימונים בחיל האוויר מאתמול עד מחר, שעליה החליט מפקד החייל אלוף אמיר אשל בעקבות כמה תקריות בטיחות בין כלי טיס בזמן האחרון.
ארכיון. מסוק אפאצ'י של חיל האוויר בצוק איתן
צילום: AFP
מומלצים