"האל יסייע לנו": מחירי הדלק במצרים מזנקים
מחירי הדלקים שעלו משמעותית מוציאים את אזרחי מצרים מכליהם ורכביהם. ברקע החשש מעלייה גם בשירותים נוספים מתפנים האזרחים להתייחס לסיטואציה המורכבת בהומור: מחמור במקום רכב ועד ייצור של בנזין בבית. צפו ב"יא אללה"
ארבע שנים אחרי הדחתו של מוחמד מורסי מהשלטון ושלוש שנים מאז שנבחר עבד אל-פתאח א-סיסי לנשיא מצרים, נחשפו האזרחים בשבוע שעבר לבשורה מרה במיוחד. ממשלת מצרים החליטה על עוד גזירה כלכלית כואבת והפעם העלאה משמעותית במחירי הדלקים, השנייה בתוך כמה חודשים והשלישית בסך הכול מאז בחירתו של א-סיסי לנשיא ב-2014.
לפני יותר מחצי שנה הפחית הבנק המרכזי במצרים את ערך הלירה המקומית בחצי - צעד שאמור לסלול את הדרך של מצרים לקבלת ההלוואה המיוחלת מקרן המטבע הבינלאומית בשווי 12 מיליארד שקלים. ואולם צעד זה גם גורר אחריו שורה של גזירות כלכליות ובראשן צמצום הסובסידיות שהמשטר הרגיל את אזרחים אליהן כל השנים, וזה נכון גם לגבי מחירי הדלק והגז.
ההעלאה הנוכחית מקפיצה את מחיר ליטר בנזין מסוג 92 אוקטן מ-3.5 לירות מצריות (0.68 שקלים) ל-5 לירות מצריות (0.98 שקלים) - עלייה בשיעור של 42%. ליטר בנזין 80 הנפוץ במדינה וגם הסולר עלו מ-2.35 לירות מצריות (0.49 שקלים) ל-3.65 לירות מצריות (0.71 שקלים) - עלייה של 55%. במסגרת ההחלטה גם מכל של גז בישול עלה מ-15 לירות מצריות (2.94 שקלים) ל-30 לירות מצריות (5.89 שקלים).
ראש ממשלת מצרים שריף איסמעיל אמר בהתייחס להחלטות כי המטרה היא להשתמש בכספים שייחסכו מהורדת הסבסוד עבור בעלי המשכורות הנמוכות והשכבות העניות. כמובן שגם הרקע למהלך הוא הרצון לסתום את הגירעון האדיר בקופה הציבורית המצרית. אך החשש וההערכות הם שהעלייה המדוברת תגרור נסיקה גם במחירי מצרכים וסחורות וגם בשירותים שניתנים לאזרח, כמו למשל בתעריפי התחבורה.
"אנשים כועסים וסובלים"
"אף אחד לא יודע מה להגיד, המצב במדינה הוא קשה וזה היה צריך לקרות וכולם ידעו שזה יקרה, אבל האנשים גם כועסים וסובלים", אמר נהג מצרי במשאל רחוב שקיים העיתון הממסדי "אל-אחבאר". אזרחית שאף היא השתתפה במשאל הוסיפה: "זו בעיה, כי המדינה כולה תלויה גם בעליית מחירי הבנזין. הבנזין עולה והמחירים של הכול עולים. האנשים לא יכולים לשאת בעליות המחירים האלה".
לצד התסכול מהמצב הכלכלי, הוליד המהלך החדש גם פרץ של ציניות והומור עצמי שהמצרים ניחנו בהם. ברשתות החברתיות ניסו בצורה קומית ליצור פתרונות למצב והיו גולשים שקראו לחזור לעידן הרכיבה על חמורים במקום לנסוע בכלי רכב. באחד מה"ממים" הרבים שהופצו נראה מוצר חדש בשוק המצרי: שקית דלק חד-פעמית מבית היוצר של משרד האנרגיה כדי לפתור את המצב.
כחלק מההאשטאג #למה המדינה שלנו זקוקה כרגע, העלה גולש תמונה של חצי רכב עם חמור וכתב: "זה הפתרון הראוי ביותר אחרי העלאת מחירי הבנזין". אחרים העלו תמונות של חיפוש כביכול בגוגל "איך מייצרים בנזין בבית". גולש אחר קצת פחות השתעשע: "הבנזין התייקר... כמובן וברור שזה למען האינטרס של האזרח על מנת שיישב בביתו. תחי מצרים ואנחנו מתים. רגיל מאוד". גם א-סיסי כיכב באותם "ממים" ברשתות החברתיות. בנאומו לרגל מהפכת 30 ביוני, שהביאה להדחתו של מורסי, א-סיסי שיבח את האזרחים על כך שהם מגלים הבנה להחלטות הקשות ונושאים בנטל הרפורמה הכלכלית.
מי שתדלק, תרתי משמע, את אי שביעות הרצון מההחלטות היא כמובן רשת אל-ג'זירה, שנמצאת בימים אלה על המוקד בעקבות המשבר עם קטאר. זו אותה הרשת שמאז הדחתו של מורסי לא מפספסת אף הזדמנות או אירוע כדי לתקוף את משטר א-סיסי. אל-ג'זירה לצד עוד כלי תקשורת המזוהים עם קטאר סיקרה באופן נרחב את החלטת הממשלה ואת תגובות האזרחים עליה. באחת מהכתבות הראו אזרח מצרי שמסביר כי הממשלה לא אשמה וכי א-סיסי הוא הנשיא הכי טוב בעולם, אך אזרח אחר התפרץ עליו והחל לגדף: "אם לא הממשלה, אז מי מעלה את המחירים?!".
במהלך שעות הערב ביום חמישי שעבר נצפו בקהיר כלי רכב שעצרו את התנועה בגשר "6 באוקטובר", שנחשב לאחד מצירי התנועה המרכזיים בקהיר, כדי למחות על עליית מחירי הדלק. עיתונאי מצרי ששוחח עם ynet טען שאין תסיסה וכעס וכי הכול שגרתי: "היו ניסיונות להתסיס את המצב בגשר '6 באוקטובר' בליל ההחלטה, אבל זה עלה בתוהו. האזרחים לא שיתפו פעולה עם מעוררי התסיסה".
בחודש אוגוסט צפויים האזרחים במצרים להתמודד גם עלייה בחשבונות החשמל שלהם ונראה שהיד עוד נטויה. נשאלת השאלה כיצד זה ישפיע על התמיכה הציבורית בא-סיסי - שאלה שהופכת להיות יותר דחופה לאור ההתקרבות לבחירות לנשיאות ביוני 2018.