הקשר המפתיע בין אוצר המילים לאיורים בספרי ילדים
חושבים שאיורים עוזרים לפעוטות להבין יותר וללמוד שפה בקלות? מתברר שהם דווקא עלולים להפריע. אז איך לאתגר את הילדים בזמן הקריאה ובפעולות שהם עושים? מנחת הורים מסבירה
בוחרים ספרים לילדים גם לפי הנראות שלהם, האיורים והצבעוניות? כדאי שתפסיקו. מחקר חדש קובע כי ספרים שבהם יש יותר מאיור אחד בעמוד - מגבילים את יכולת הפעוטות להרחיב את אוצר המילים שלהם. במחקר, שנערך באוניברסיטת סאסקס באנגליה, הקריאו החוקרים ספרים לילדים בני שלוש. בחלק מהספרים היה איור בעמוד הימני בלבד ובחלק מהספרים הופיעו שני איורים, האחד בעמוד הימני והשני בעמוד השמאלי.
הממצאים הראו כי הפעוטות שלהם הקריאו סיפור ובו איור אחד בלבד למדו מספר מילים כפול מזה שלמדו הפעוטות שלהם הקריאו סיפור עם איורים נוספים. עוד מצאו כי הצבעה על התמונה בזמן הקראת המילה עזרה לפעוטות להתמקד באיור הנכון וללמוד את המילה.
לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
המחקר הוא אחד ממחקרים רבים שעורכת האוניברסיטה בנושא רכישת שפה בקרב ילדים. מחקרים קודמים הראו שלילדים קל יותר ללמוד יותר מילים כשהם שומעים אותן בסיפורים חוזרים ומשמיעת סיפורים בזמן תנומה.
ד"ר זואי פלאק מאוניברסיטת סאסקס אמרה כי הממצאים תואמים את התיאוריה של עומס קוגנטיבי, שלפיה חשוב להקטין עומס מיותר כדי לשפר את הלמידה. ולכן, בהינתן לילדים פחות מידע בבת אחת (פחות איורים), ובהכוונתם למידע הנכון (אם מופיע איור בכל עמוד), אנו ממקדים אותם ומסייעים להם ללמוד מילים נוספות.
זמן קריאה
זמן קריאה הוא הזדמנות מעולה לחשוף את הילדים שלנו למילים חדשות, לסייע להם להגדיל את אוצר המילים ולהקל עליהם להתנסח, ולכן חשוב לשים את הדגש על המילים הכתובות יותר מאשר על האיורים. האיור צובע את הסיפור ותופס את העין, אבל כוחו של הסיפור הכתוב הוא בקשב.
החלופה לתמונות טמונה ביכולת שלנו להקריא בסיפוריות שמגרה את הדמיון ומזמינה את הילדים להשתתפות פעילה בסיפור. זה הזמן לפרש מילים חדשות ולהסביר ניסוחים מורכבים - ולזכור שהמיקוד שלנו במילים יאיץ את קצב הלמידה שלהם.
קראו עוד:
8 רגשות האשם הכי נפוצים של הורים
הילדים הפסיקו לדבר והתחילו לצעוק
התיווך שלנו
התיווך שלנו חשוב לא רק בקריאה. הוא חשוב לכל תהליכי הלמידה של הילדים שלנו, בכל גיל, כי הם נחשפים לכל כך הרבה מידע וגירויים, ולכן חשוב שנמקד אותם ונבהיר להם את התוכן.
כשהם קטנים זה נכון לסיפורים שאנו מקריאים להם, כי הם לא יודעים לקרוא לבד. כשהם גדלים - זה נכון גם לצפייה בטלוויזיה, למשחקי מחשב, להאזנה לא מבוקרת לחדשות או למשחק עם חברים. אנחנו חייבים להישאר בתמונה, להקטין עומס שאינו רלוונטי ולסייע להם להתמקד וללמוד.
פחות זה יותר
"פחות זה יותר כשזה נוגע לזמן קריאה" היא כותרת המחקר, וזו הגישה שחשוב לאמץ בחינוך הילדים שלנו בכלל ולא בקריאה בלבד. האיור הוא משל לצורך שלנו להקל עליהם את הדברים, להגיש להם את האתגר כשהוא פשוט יותר, לעשות עבורם את העבודה ולחסוך מהם את המאמץ. אבל הילדים שלנו זקוקים לאתגר, כי האתגר מחשל, מלמד, מעצים.
הם לא זקוקים לשירותי היתר שלנו, כי אז אנחנו עושים עבורם את העבודה ומונעים מהם למידה, בדיוק כמו שהם לא זקוקים לחדר משחקים מוצף גירויים, שמבלבל אותם, או להצפה של בילויים ואטרקציות בחופש, כי אז הם לא יודעים מה לעשות כשהם לבד. אנחנו צריכים לעשות קצת פחות כדי שהם ילמדו הרבה יותר.
שירי בכר היא מנחת הורים ומרצה