סכנת רוכבי האופניים: "רק 14% נוסעים בשבילים המיועדים"
עמותת אור ירוק ערכה תצפית על כ-4,000 רוכבי אופניים ברחבי המדינה, והנתונים מדאיגים: 78% לא חבשו קסדה, רק 58% צייתו לתמרורים בכביש. האכיפה הירודה, היעדר שבילי רכיבה וגרירת רגליים בחקיקות בכנסת - החופש הגדול כבר כאן, וסכנת הרכיבה גדולה מתמיד
סכנת הרוכבים: עשרות רוכבי אופניים נהרגו בשנים האחרונות בכבישי ישראל מפגיעות ראש, אבל הליך החקיקה שאמור להחזיר את החובה לחבוש קסדות בעיר עדיין מתעכב בכנסת. בתצפית על התנהגות רוכבי אופניים חשמליים ב-127 ערים ורשויות מקומיות שערכה עמותת אור ירוק, נחשף גודל הבעיה.
בתצפית נראו יותר מ-4,000 רוכבי אופניים חשמליים, מרביתם ילדים ובני נוער, והממצאים מדאיגים: 78% מהרוכבים לא חבשו קסדה בעת הרכיבה, 81% מהרוכבים חצו במעברי חצייה תוך כדי רכיבה ולא ברגל כפי שנדרש, ורק 58% מהרוכבים צייתו לתמרורים בכביש. עוד נמצא כי רק 14% מהרוכבים נסעו בשבילי אופניים, 42% נסעו על המדרכה ו-44% על הכביש.
המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה במכון גרטנר פרסם כי 2,049 רוכבי אופניים אושפזו בין השנים 2015-2010 בעקבות תאונות דרכים, מתוכם רק 368 חבשו קסדות. 13 רוכבים מתו בבית החולים - כולם לא חבשו קסדה, ורק אחד מהם מת שלא כתוצאה מפגיעת ראש. מבין כלל חובשי הקסדות, 21% חוו פגיעות ראש, ו-40% מאלה שלא חבשו קסדה סבלו מפגיעת ראש - כמעט פי שניים.
בשנת 2014 בעת אישור התקנים לכניסתם לשוק של אופניים חשמליים, התחייבו במשרד התחבורה לקדם הצעת חוק שתחייב חבישת קסדות בכל גיל בעת רכיבה, אלא שבפועל הצעה כזו לא קודמה והחוק הקיים המחייב חבישה לבני נוער וילדים לא נאכף מספיק. זאת למרות מאמצי המשטרה והכפלת מספר הקנסות לרוכבי אופניים מהתקופה המקבילה אשתקד.
מנתוני מכון גרטנר עוד עולה ש-110 ילדים ובני נוער (עד גיל 14) נפגעו בתאונות בעת שרכבו על אופניים וקורקינטים חשמליים בשנת 2016, חרף האיסור על פי חוק לרכב על כלים אלה בגילם. הנתונים מהווים עלייה משנת 2015 - אז נפגעו 99 ילדים ובני נוער.
בתוך כך, משרד התחבורה יזם בשנה האחרונה מהלך של האצלת סמכויות אכיפה לפקחים עירוניים. המשרד לביטחון פנים הגדיל את הקנסות, ועיריית תל אביב מיהרה להודיע שפקחיה יחלו לחלק קנסות כבר בחודש ספטמבר ואליה יצטרפו גם רמת גן וגבעתיים. אולם עולה השאלה מה החלופה שתינתן לרוכבים אם אסור להם לרכב על המדרכות? מצב התשתיות לרוכבי האופניים עגום: למעט כמה יוזמות של רשויות מקומיות, משרד התחבורה סלל עד כה עשרות קילומטרים בלבד של שבילי אופניים.
במשרד מבטיחים שעד סוף 2019 ייסללו בגוש דן 150 ק"מ נוספים. אלא שגם ב-2015 הובטח ששבילים ראשונים יסללו כבר ב-2016. לא רק שחלה דחייה בלוחות הזמנים, גם התקציב עלה - בתכנית המקורית דיברו במשרד על 250 מיליון שקלים, ובתוכנית הנוכחית המספרים מגיעים ל-620 מיליון שקלים. כך, לצד היעדר התשתיות וגרירת הרגליים בנושא, הנתונים מאששים את העדפתם של רוכבים רבים להסתכן בקבלת קנס בגין נסיעה על המדרכה, ולא להסתכן בנסיעה בכביש.
בתחילת השבוע דחתה ועדת שרים לחקיקה את הצעת החוק שיזמה עמותת "ישראל בשביל אופניים" שעליה חתומים 61 חברי כנסת. בין היתר הצעת החוק אמורה הייתה לחייב רשויות מקומיות להקצות תשתיות לרוכבי אופנים ולהתחשב בתשתיות אלו גם בשלבי התכנון. "הממשלה בעצם הצביעה נגד ציבור גדול ששקוף עבורו, הולכי הרגל ורוכבי אופניים, ונגד 61 חברי הכנסת היוזמים את הצעת החוק", אמר בתגובה מנכ"ל העמותה יותם אביזוהר. "אנחנו לא נוותר, ננסה לשכנע את שר האוצר שהפקידים במינהל התכנון הכשילו אותו, שהטענה ש'רוכבים רק במדינת תל אביב ולא במדינת ישראל ולכן הצעת החוק מיותרת' היא בורות. הכאוס ברחובות לא יכול להימשך".
מנכ"ל עמותת אור ירוק, ארז קיטה, אמר: "החופש הגדול כבר כאן, תקופה שבה יותר ויותר ילדים ובני נוער רוכבים על אופניים חשמליים וחשופים לסכנה. סמכויות האכיפה נמצאות כרגע גם אצל הפקחים העירוניים שחייבים לסייע למשטרה להשיב את הסדר למדרכות ולצמצם את המעורבות הגבוהה של ילדים בתאונות דרכים. הרשויות חייבות להפסיק להתעלם מאוכלוסיית הרוכבים ויש להגביר את המודעות לחבישת קסדה בעת רכיבה, בעיקר בקרב ילדים ובני נוער. במקביל חייבים לסלול שבילי רכיבה רציפים ובטוחים בהקדם כדי להפריד את רוכבי האופניים מהחיכוך עם כלי הרכב".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מקדם בימים אלה תוכנית מהפכנית להקמת רשת מטרופולינית של אוטוסטרדות לאופניים בגוש דן, שתציע לראשונה לציבור הרחב רשת מהירה, רציפה ובטוחה של שבילי אופניים בין מרכזי הערים לאזורי התעסוקה במטרופולין תל אביב. בשלב הראשון יוקמו 10 אוטוסטרדות אופניים, בסטנדרט גבוה, באורך כולל של כ-150 קילומטר".
עוד נמסר מהמשרד כי "במקביל להקמת האוטוסטרדות, פועלים אגף תכנון תחבורתי ומנהל תשתיות במשרד התחבורה לעידוד הרשויות להקמה או להרחבה של
שבילי אופניים מזינים שיקשרו בין השבילים המקומיים בתחומן לבין הרשת המטרופולינית ובכך להגביר את השימוש באופניים. יתרה מכך, המשרד מתקצב כל רשות מקומית המבקשת להקים בתחומה מסלולים מיוחדים ברוכבי האופניים".
בנושא האכיפה אמרו במשרד התחבורה: "האחריות על אכיפת האופניים החשמליים, כמו על שאר כלי הרכב, ובכללם גם רכב דו גלגלי, מוטלת על משטרת ישראל. במטרה לסייע למשטרת ישראל באכיפת התקנות המתייחסות לרכיבה על אופניים חשמליים, יזם משרד התחבורה את הרחבת סמכויות האכיפה על רוכבי האופניים החשמליים גם לפקחי הרשויות המקומיות. באשר לקסדות, יצוין כי משרד התחבורה תומך בתיקון התקנה שתחיל חובת קסדה על כל רוכבי האופניים החשמליים".