הורים, אל תתעקשו על חוברת לחופש
המורה ליאת שמרלינג מאיר חושבת שילדים צריכים ללמוד בחופש, אבל יש עוד הרבה דרכים יצירתיות מלבד חוברות. מתברר שאפשר ללמוד הרבה גם בקניות בסופר וגם כשמכינים אוכל
לפני כמה ימים ראיתי בחנות ספרים אימא עומדת ליד ערימה של חוברות עבודה בחשבון ולידה ילד זועף. "אבל אני לא רוצה חוברת", רטן הילד. האימא מצידה השיבה "אתה חייב לתרגל בחשבון", והילד המשיך - "אני לא רוצה!". האימא המשיכה לחפש חוברת מתאימה, והילד המשיך בשלו. חשבתי על כמה זה מתסכל - מצד אחד האימא, שרוצה שהילד שלה יתרגל בחופש, ומצד שני הילד, שלא מעוניין לתרגל או לפחות לא בצורה הזאת.
אם אתם קוראים את הטור שלי, אתם יודעים מה אני חושבת על שיעורי בית בבית ספר יסודי - הם לא מועילים בדרך כלל (יש כל כך הרבה מחקרים בנושא). אבל מה בדבר שיעורי בית לחופש? הילדים הולכים לבלות במשך חודשיים בבית ולא לתרגל חשבון? קריאה? כתיבה? יכול להיות דבר כזה? ומה צריכה לעשות אותה האימא בקניון, שבאמת מתכוונת לטוב ורוצה שהבן שלה יתרגל בחופש כדי שיצליח יותר בשנה הבאה?
לטורים הקודמים:
- שגרת קריאה בבית - שלב אחר שלב
- התלמידים יצאו מבית ספר כדי ללמוד
- המורה מגלה: איך לגדל ילדים עצמאיים
אז הנה כמה דברים שאולי יעשו גם לכם קצת סדר:
בעיניי, ילדים, בעיקר בכיתות א'-ב', צריכים לקרוא במהלך החופש כל יום כפי שחשוב שהם יקראו כל יום במהלך שנת הלימודים. נכון, השגרה בחופש שונה ולעיתים משובשת, ונכון, וצריך לסדר מחדש את לוח הזמנים כך שהם עדיין יזכו לזמן קריאה איכותי, אבל בהחלט - לקרוא כל יום.
לגבי תרגול נושאים כמו כתיבה וחשבון, אני חושבת שאליהם צריך לגשת קצת אחרת. אתם צריכים לבדוק עם ילדכם אם הוא מתקשה בנושאים הללו, כי אם הוא לא מתקשה לא הייתי מתעקשת על תרגול. הרי תרגול שנעשה באופן מאולץ לא מניב תוצאות חיוביות.
איך תבדקו אם הוא מתקשה? יש כמה דרכים:
1. ייתכן שהמורה עדכנה אתכם וגם נתנה לכם טיפים איך לתרגל עם ילדכם, ואז אתם יודעים שיש קושי בנושא מסוים וגם יש לכם שלל רעיונות איך לקדם את ילדכם בנושא.
2. שימו לב בתעודה אם יש מקום שבו ההערכה שלו היא לא הגבוהה ביותר. המסקנה היא שרצוי להתאמן על הנושא בחופש.
3. הכי חשוב - כדאי לשאול את ילדכם. אל תשאלו "האם יש נושא שאתה מתקשה בו?", אלא התבטאו בשאלות יותר ספציפיות, למשל "איך אתה מרגיש בחיבור עד עשר, אתה רוצה שנתאמן על זה קצת?". ילדים יודעים מה קשה להם, וכשהרצון לתרגל מגיע מהם, יש סיכוי גבוה שהם אכן יתרגלו.
נושאים כמו קריאה, כתיבה וחשבון אפשר לתרגל בדרכים שונות. יש מגוון אפליקציות, משחקים ופעילויות מזדמנות שאפשר לתרגל בהן מיומנויות אלה. חשוב שהתרגול יהיה מהנה, משמעותי ומתוך הקשבה לצורכיו האישיים של הילד שלכם, כך שיהיה אפקטיבי וישפר את המיומנות הספציפית שעליה מתאמנים.
לחשוב יצירתי
לפני תחילת החופש הגדול שוחחתי הילדים שרציתי שיתרגלו במהלך החופש - ועם הוריהם, כמובן. שוחחתי על חשיבות התרגול ומלבד זאת הצעתי רעיונות לתרגול, וכל ילד בחר את מה שמתאים לו. למשל, כדי לתרגל את כיווני כתיבת האותיות בכתב היו ילדים שבחרו להתאמן על ידי כתיבה במלח או כתיבת מתכונים והכנתם. ילדים אחרים בחרו לתרגל את הכתיבה באמצעות מחברת התכתבות מיוחדת עם הוריהם, שבה הם כותבים כל ערב להורה - וההורה מגיב.
היו שבחרו לתרגל חשבון באפליקציות שונות וכאלה שבחרו להשתתף בקניות בסופר בדרך כזאת - יש להם דף ועיפרון והם עורכים חישובים במהלך הקנייה. יש אין-סוף אפשרויות לתרגול מהנה, צריך פשוט לחשוב באופן יצירתי. לילדכם בטח יש גם רעיונות נפלאים ואפשר תמיד להתייעץ עם חברים ואפילו עם המורה.
ילדים זקוקים לחופש
מטרת שיעורי הבית היא תרגול חוזר ושיפור מיומנות - והנה הזדמנות להסתכל עליהם בעוד כמה דרכים. אולי הילד שלכם צריך לשפר מיומנויות חברתיות וחשוב לדאוג שייפגש בחופשה עם חברים מהכיתה כדי שיחזור מהחופשה בטוח בעצמו? אולי הוא היה רוצה להשתפר בשחייה או ללמוד מיומנות חדשה כמו קיפולי נייר, תפירה או תכנות? דרך המחשב אפשר היום ללמוד הכול, בכל גיל, וזה גם ממש כיף.
החופש הגדול רק התחיל, והילדים, כמונו המבוגרים, זקוקים לחופש. יש ילדים שבאמת לא זקוקים לתרגול נוסף בחופש ויש כאלה שעבורם זה הזמן לצמצם פערים ולהתחיל את השנה בצורה רגועה יותר ועם תחושת ביטחון ומסוגלות.
ומה לגבי האימא בקניון? אני חושבת שהכוונות שלה היו טובות, היא רצתה לקדם את הילד שלה. בעיניי הדרך הכי טובה לעשות זאת היא בשיחה איתו, לבדוק אם קיים קושי ובאיזה נושא בדיוק, ואז - להיות יצירתיים ולהתאמן. ואם כבר בוחרים חוברת עבודה - לעשות זאת בשיתוף עם הילד.
חופשה נעימה,
ליאת
הכותבת
היא מחנכת כיתות א'-ב' ובעלת הבלוג "מורה בפיג'מה"