שתף קטע נבחר

 

המכרז הקוריאני שבוטל לטובת הגרמנים והמעורבות הכפולה של מפקד חיל הים לשעבר

גילויים חדשים בפרשה: מכרז רכש ספינות הגנה על אסדות הגז יועד תחילה למספנות בדרום קוריאה ואלוף (מיל') מרום ייצג אחת מהן. בכיר במשרד הביטחון באותה עת מאשר: הדרישות של חיל הים שונו לפתע לספינות שגם הגרמנים מייצרים - והם זכו במכרז. הפרטים המלאים מחר ב"ידיעות אחרונות"

גילויים חדשים בתיק 3000 – כלי השיט. פרשן "ידיעות אחרונות" אלכס פישמן חושף היום (א') פרטים נוספים על השתלשלות אחת מהפרשות שנחקרות במסגרת "תיק 3000": המכרז המקורי של כלי השיט שנועדו להגן על אסדות הגז יועד לשלוש מספנות דרום קוריאניות. המכרז בוטל והעסקה נחתמה עם המספנה הגרמנית שעומדת בלב הפרשה, שבעליה הוא תאגיד "טיסנקרופ". הסיפור המלא יתפרסם מחר ב"ידיעות אחרונות".

 

ראש מינהל ההרכשה לשעבר במשרד הביטחון, שמואל צוקר, אישר הבוקר בשיחה עם "ידיעות אחרונות" כי העסקה המקורית לרכש ספינות הגנה לאסדות הגז לא נגעה כלל למספנה הגרמנית. יתרה מזאת, היא סירבה להשתתף במכרז - שכן הדרישה של חיל הים הייתה לכלי שיט במשקל של 1,200 טונות, ובמספנה לא נבנו כאלה עד אז.

 

תחילה פנה משרד הביטחון כ"ספק יחיד" (ללא מכרז) אל מספנה בדרום קוריאה שייצרה ספינה בנפח שכזה. לטענת צוקר, מספנות נוספות בקוריאה דרשו להיות חלק מהעסקה, ונפתח מכרז בינלאומי.

האלוף במיל' מרום (צילום: אלעד גרשגורן) (צילום: אלעד גרשגורן)
האלוף במיל' מרום(צילום: אלעד גרשגורן)
 

מדרום קוריאה השתתפו במכרז שלוש מספנות. את אחת מהן ייצגו בישראל אנשי העסקים רמי אונגר ותת-אלוף במיל' עומרי דגול, לשעבר ראש מספן ציוד בחיל הים (הוא החליף ב-2003 בתפקיד את אבריאל בר יוסף, החשוד בפרשה מימיו כממלא מקום ראש המטה לביטחון לאומי).

 

מספנה נוספת יוצגה על-ידי יוסי סמירה, שגייס לטובת המכרז את מפקד חיל הים לשעבר, אלוף במיל' אלי (צ'ייני) מרום. שמו של צ'ייני מעניין בהקשר זה, מכיוון שבשבוע שעבר הוא נחקר ונשלח למעצר בית. עד כה הסברה הייתה כי הוא קשור למיקי גנור, נציג המספנה הגרמנית שזכתה לבסוף במכרז, ואף עלה חשד שקיבל כספים באופן לא חוקי.

 

מספנה שלישית ייצגו איש העסקים חזי בצלאל ויחיאל חורב, מי שהיה במשך שנים הממונה על הביטחון במשרד הביטחון.

 

בשלב מסוים הודיעו המספנות הגרמניות דרך נציגיהן בישראל שהן מבקשות להשתתף במכרז, וממשלת גרמניה מוכנה לסבסד את העסקה בכ-30%. אז, לפי עדותו של שמואל צוקר, שלדבריו שמר מסמכים רלוונטיים מאותה עת, השתנתה הדרישה של חיל הים מספינות של 1,200 טונות לספינות של 1,800 טונות – מה שאפשר למספנה הגרמנית לחזור לתמונה.

 

שמואל צוקר ציין בדבריו כי הוא אכן חש חשד כבד לאי סדרים, שכן השינויים התכופים בנפח ובדרישות של גודל הספינה "הריחו לא טוב". בסופו של דבר כאמור זכו הגרמנים במכרז והספינות שחיל הים מקבל היום הן במשקל 2,000 טונות.

 

הסיפור המלא ועוד גילויים – מחר ב"ידיעות אחרונות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים