שתף קטע נבחר
 

כחלון אישר: הנחה ברישוי למתקיני מערכות בטיחות

כמעט שנתיים לאחר הודעתו הדרמטית של שר התחבורה, חתם שר האוצר על תקנות המאשרות הנחה מצטברת של 1,500 שקלים באגרת הרישוי לבעלי רכב משומש שיתקינו מערכת התראה על אי שמירת מרחק וסטייה מנתיב. עכשיו נותר להמתין לוועדת הכספים

כעת נותר רק להמתין לאישור ועדת הכספים. זה לקח כמעט שנתיים של ועדות ודיונים, ומההבטחה לאבזור בטיחות חינם נותרה רק הוזלה באגרת רישוי. אבל רק משוכה אחת נותרה בדרך לאישור הנחה משמעותית באגרת הרישוי לבעלי רכב משומש משנת 2000 ואילך אשר יתקינו מערכת בטיחות המזהירה מפני סטייה מנתיב או אי שמירת מרחק. 

 

 (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
(צילום: רועי צוקרמן)

 

 

אז

ב-1. בנובמבר 2015 הפתיע שר התחבורה, ישראל כץ, כאשר הודיע כי לאחר אישור המממשלה, ניתן יהיה להתקין בחינם מערכות בטיחות מתקדמות בכל המכוניות בישראל משנת 2000 ואילך. על פי אותה תכנית, אוטובוסים ומשאיות יחויבו להתקין את המערכת כתנאי לחידוש הרישיון. בהודעה לתקשורת הודיעו במשרד התחבורה כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט להקים צוות משותף של משרדי התחבורה והאוצר למטרת מבחינת הדרכים למימון התקנת המערכות על-ידי המדינה. העלות המשוערת דאז של התקנה חינם של המערכות כפי שהבטיח השר עמדה על כשני מיליארד שקלים.

 

בהתאם, הוועדה שאמורה הייתה לדון במקורות מימון, אמורה הייתה כם להחליט כיצד יותקנו בחינם כל המערכות, האם ניתן יהיה לקבל אותן במרכזי התקנה מבלי לשלם דבר, או שבכל רכב שיתקין יזוכה על עלות המערכת באופן מלא. כבר אז העריכו מקורות מקורבים לנושא כי אפשרות נוספת של עידוד פיננסי תהיה הפחתה של אגרת הרישוי. באוצר הודיעו אז כי לא יגדילו את מסגרת התקציב כדי לצייד כשני מיליון כלי רכב העונים על ההגדרה "מודל 2000 ואילך".

 

היום

היום (ב') הודיע משרד האוצר כי ב"סיכום תקציבי שנערך בין משרד האוצר למשרד התחבורה הוקצו סך של 180 מיליון שקלים למימון הנחה כספית למתקיני מערכות בטיחות ברכבים פרטיים. ההטבה מיועדת לכל הרכבים הפרטיים אשר מועד ייצורם החל משנת 2000". עוד אומרים באוצר כי "התקציב יאפשר התקנה של מערכות בטיחות ב-120 אלף כלי רכב, כאשר לכל התקנה תינתן הנחה בסכום כולל של 1,500 שקל באגרת הרישוי השנתית - כ-500 שקלים בכל שנה במשך 3 שנים - אשר צפויה לממן את רוב עלות התקנת המערכות".

 

חשוב לשים לב כי במשרד האוצר נוקבים במספר של כ-120 אלף כלי רכב להם הוקצה מימון, כ-6% בלבד מכלל כלי הרכב הנעים על כבישי ישראל ואשר עומדים בקריטריון "שנת 2000 ואילך". חלק - גדל והולך - מסך כלי הרכב מציעים כיום כבר מערכות בטיחות דומות או אף מתקדמות יותר (למשל אלו המתערבות עצמאית בפעולת הרכב), וחלק לא מבוטל מצויד כבר במערכות דומות. בכל זאת, 180 מיליון השקלים המובטחים מהווים כ-9% מעלות ההתקנות המוערכת במקור.

 

דבר המימון החלקי וסך כלי הרכב אשר יהוו מעין פיילוט להתקנה בכל צי הרכב המשומש על הכביש, נחשף בדיוני תקציב המדינה לשנים 2017-2018 אשר התנהלו עוד לפני כשנה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי צוקרמן
מערכות בטיחות - הנחה של 1,500 שקלים באגרה
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים