שתף קטע נבחר
 

צי הרכב המזהם ביותר בישראל: אוטובוסים של אגד

חברת אגד, המחזיקה בצי הרכב הגדול ביותר בישראל, פולטת את כמות הזיהום הגדולה ביותר בממוצע זו שנה שלישית ברציפות. כך עולה מנתוני הדו"ח השנתי של המשרד להגנת הסביבה

2,782 האוטובוסים של חברת אגד הם צי הרכב המזהם ביותר בישראל, כך עולה מנתוני המשרד להגנת הסביבה שמתפרסמים היום (ב'). הביקורת כלפי אגד אינה מסתיימת בכך, שכן חברת הבת "אגד תעבורה" ממוקמת שנייה במדד הזיהום, עם 483 כלי רכב בדרגת זיהום גבוהה.

 

אגד - הכי מזהמת (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
אגד - הכי מזהמת(צילום: עידו ארז)

 

דו"ח 2015: אגד ודן הכי מזהמות

 

המשרד להגנת הסביבה מפרסם בפעם השלישית את דירוג זיהום האוויר ומתייחס לנתוני 2016 של ציי רכב כבד ובהם חברות הסעה, תחבורה ציבורית, משאיות חלוקה, איסוף פסולת ושינוע. לטענת המשרד, בדיקות אלו הביאו להפחתת פליטת החלקיקים הנשימים מציי הרכב גדולים בישראל ב-50% בתוך שנתיים.

 

מהדירוג המתפרסם עולה כי "אגד אגודה שיתופית לתחבורה", בעלת צי האוטובוסים הגדול בישראל, פולטת בממוצע 0.05 גרם חלקיקים מזהמים לק"מ נסיעה. זהו אומנם שיפור לעומת נתון של 0.08 גרם ב-2014, אבל עדיין מספיק לדירוג הנמוך ביותר בין ציי הרכב בישראל. במקום השני ממוקמת כאמור חברת הבת אגד תעבורה, עם 0.04 גרם לק"מ, כמו "החברה לפיתוח גוש עציון" ו"שירות לחקלאי - צדוק". יש לציין כי אלו החברות היחידות שאינן עומדות ברף ההוראה המחייבת של המשרד, שלפיה יש לעמוד בערכי פליטה ממוצעת של 0.03 גרם עד ינואר 2018.

 

גם בשנת 2014, כאשר התפרסם דו"ח הזיהום הראשון של ציי הרכב הגדולים, הייתה חברת אגד המזהמת הגדולה ביותר מכל כלי רכב, עם 0.08 גרם של חלקיקים מזהמים בממוצע לק"מ - כמו חברת דן, מפעילת האוטובוסים השנייה בגודלה במדינה (1,344 כלי רכב). מאז שיפרה דן את רמת הזיהום באוטובוסים שהיא מפעילה וירדה אל מתחת לרף המחמיר, וב-2016 היא עמדה על 0.03 גרם לק"מ בממוצע. בדו"ח של 2015 הייתה חברת הבת "אגד היסעים" המזהמת הגדולה מכולן עם 0.07 גרם לק"מ בממוצע.

 

השר להגנת הסביבה ח"כ זאב אלקין אמר: "זיהום אוויר מתחבורה הוא אחד מהאיומים הסביבתיים הגדולים ביותר. בכל שנה מתים בישראל כ-2,200 בני אדם מזיהום אוויר, יותר ממחציתם מזיהום אוויר מתחבורה. לכן אנחנו מקדמים בשנה האחרונה תוכנית לאומית גדולה למאבק בזיהום אוויר מתחבורה. הנחיות מחמירות על ציי הרכב הכבד, שקיפות לציבור ופרסום לגבי החברות המזהמות בתחום הרכב הם מהכלים במאבק הבלתי מתפשר בזיהום אוויר מתחבורה".

 

המשרד מציין כי ציי רכב כבד הכוללים בעיקר כלי רכב חדשים ונקיים יחסית עומדים כבר היום ביעד הפליטה הנדרש. ציי רכב מיושנים נדרשים להשקיע ולפעול להפחתת הזיהום כדי לעמוד בערך היעד לפליטה, וזאת על ידי הצטיידות באמצעי הנעה חלופיים כגז טבעי או הנעה חשמלית ובאמצעות התקנת מסנני חלקיקים על רכבי דיזל קיימים.

 

לפי נתוני המשרד, בישראל נעים כיום 53 כלי רכב כבדים בהנעה חלופית שאינה דיזל, בהם 39 בתערובת ביו-דיזל וסולר, שבעה חשמליים, חמישה היברידיים ושניים העושים שימוש בגז טבעי דחוס.

 

מאגד נמסר בתגובה כי "הדוח מתייחס לשנת 2016 ואולם, במחצית הראשונה של 2017 נעשו באגד פעולות משמעותיות לשיפור בתחום פליטת מזהמים מאוטובוסים. נכון למחצית 2017 למעלה מ- 1,000 אוטובוסים (כמחצית מהצי) מצוידים במנועי יורו 6 החדשים ועוד כ-220 בעלי מנוע יורו 5. בנוסף בשנה האחרונה נכנסו לשימוש כ-600 אוטובוסים עירוניים ובין עירוניים חדשים עם מנוע מדגם יורו 6 וכמו כן הותקנו מסנני חלקיקים בכ-350 אוטובוסים מדגם יורו 3. באוגוסט יכנסו לשימוש כ-25 אוטובוסים חשמליים, הצי הגדול ביותר בישראל ויופעלו 12 אוטובוסים נוספים בעלי מונעי בביו- דיזל. נכון להיום פליטת החלקיקים המזהמים בכ-85 אחוז מצי האוטובוסים אינה עולה על 0.03 גרם לק"מ, בהתאם למתווה עם משרד הגנת הסביבה. כמו-כן, החל מינואר 2017 אגד הוציא משימוש ואינו מפעיל עוד אוטובוסים מדגם יורו 2 (למעט אלה שנסיעתם אינה עולה על 5,000 ק"מ לשנה)".


מאגד תעבורה נמסר בתגובה כי "הנתונים שמפרסם המשרד להגנת הסביבה כוללים את 150 האוטובוסים המיושנים שפעלו בעבר באלעד, אשדוד וצפון הנגב ולכן הם משקפים תמונת מצב שהיתה נכונה ל-2016. אוטובוסים אלו אינם פעילים יותר כיום ולכן אינם מזהמים יותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
אגד - הכי מזהמת
צילום: עידו ארז
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים