זיגזג האמוניה: "אם זה נכון, המנכ"ל שיקר במצח נחושה"
כבר שנה אוסף המבקר חומרים על משבר האמוניה. בדיון בכנסת הציג מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ישראל דנציגר את החלופות ותמך באופציית הצינור והאונייה הקטנה שהציעה "חיפה כימיקלים" - למרות ביקורת הירוקים ועיריית חיפה. ח"כ אלהרר: "לבצע בדק בית"
דיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה בכנסת על החלופות למכל האמוניה ייבחן היטב, לאחר שמבקר המדינה כתב ליועץ המשפטי לממשלה כי יש לבחון חשד למעשים פליליים
- ו"מעורבות חריגה" של מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ישראל דנציגר. במשרד מבקר המדינה אוספים מזה כשנה חומרים הקשורים למשבר האמוניה ולחיפה כימיקלים. החלופות שהציג המשרד להגנת הסביבה למכל האמוניה והעמדות הסותרות שהביעו אנשיו עוררו סימני שאלה.
לכך נוספה גם הופעת המנכ"ל דנציגר, בדיון בוועדה לביקורת המדינה לפני שבועיים. הוא הדגיש כי המשרד שם את יהבו ראשית כל על בריאות הציבור. "הבטחתי לכם שייסגר מכל האמוניה ואני שמח שכבר כמעט שלושה חודשים הוא אינו עובד ועומד בשיממונו. כשישבתי פה ואמרתי לכם שהוא ייסגר אף אחד לא האמין לי, והנה הוא סגור".
דנציגר הוסיף כי נערך שימוע לחיפה כימיקלים בדרישה להציג איך יסירו את האיום. "אם הם לא יעשו זאת אמרנו שנשלול את היתר הרעלים שלהם. עשינו את השימוע, הם לא הציגו את פתרון הבעיה ובמהלך פברואר שללנו את היתר הרעלים וקבענו שלא יהיה מכל אמוניה בחיפה בצעד אמיץ וחסר תקדים".
לדבריו, "לגבי תהליך הריקון, הצגנו לבית המשפט את השלב האחרון, אנחנו רגולטור, לנו מציגה החברה את ההליך ואנחנו בוחנים ומחליטים אם לאשר או לא. אמרנו לבית המשפט מה ההליך הכי בטיחותי מבחינתנו שלא יגרום לאסון. התוכניות שהציגה לנו החברה לא עומדים בדרישות של בית המשפט עד 31 ביולי. לדעתנו התוכניות שהציגה לנו חיפה כימיקלים הן אכן הדרך הכי בטוחה להעברת המכל".
דנציגר הוסיף כי "יש כמה חלופות, בין אם באוניות ובין אם באיזוטנקים. הפתרון הזה רחוק מאוד מיישום אבל בכל מקרה הוא לא יסכן את תושבי חיפה ותושבי ישראל בכלל". בדיון קידם המנכ"ל את חלופת המקשר הימי, חלופה שבה תמכה חיפה כימיקלים.
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביקורת המדינה שבדיוניה השמיע דנציגר את דבריו, אמרה בעקבות הפרסומים של משרד מבקר המדינה: "אם אכן הדברים יתבררו כנכונים, מדובר במנכ"ל משרד שלא היסס לשקר במצח נחושה לוועדה לביקורת המדינה לאורך השנה האחרונה. קיימתי שישה דיונים בנושא מפרץ חיפה בכלל ובמכל האמוניה בפרט. במחצית מהם נכח מנכ"ל המשרד ודאג לספק תשובות ולהבהיר כי הדברים מטופלים לטובת בריאות הציבור.
"אם אכן ניגוד העניינים של המנכ"ל יימצא כנכון והאינטרס הציבורי לא עמד לנגד עיניו יש לפעול על מנת להרחיקו מפעילות המשרד. ראוי שהמשרד ואנשי המקצוע יעשו בדק בית משמעותי ויתנו את הדעת לכל התהליכים שהצהיר המנכ"ל כמטופלים".
דנציגר צפוי להמשיך בתפקידו ולא ייצא לחופשה או ישעה את עצמו. גורמים במשרד ציינו כי הודעת המבקר תפסה את כולם בהפתעה, ואיש לא עדכן אותם בנושא. רק לאחרונה הוחלט כי המנכ"ל לא יטפל במשבר האמוניה לאור הנחיה מהיועמ"ש וחשש לניגוד עניינים, שכן הוא מיודד עם סמנכ"ל כי"ל, צרכנית אמוניה עיקרית.
באיזו חלופה לבחור?
המשרד להגנת הסביבה צידד בחלופת האוניות והמקשר הימי וקידם אותו. מקשר ימי הוא למעשה פתרון שמסתמך על אוניות שיזרימו אמוניה ממרחק של 3 ק"מ מהחוף עד למפעלים. פתרון המקשר הימי נבחן בעבר ונפסל, אך במשרד אמרו כי חיפה כימיקלים הגישה מידע נוסף, חדש, ומפורט לגבי חלופת המקשר הימי.
בעקבות המידע החדש הזה החלו צוותי המשרד בסיוע מומחים בינלאומיים לגבש עמדה לגבי חלופת המקשר הימי. לאחר מכן התקבלה החלטת ממשלה בנושא. אף שהחלטת הממשלה הייתה מגובה בדעת מומחים בתחומים שונים ומגורמים בלתי תלויים, עיריית חיפה העלתה תהיות בנושא. העירייה אף העבירה לידי משרד מבקר המדינה חומרים.
לאור הביקורת החריפה שמתחו עיריית חיפה וארגונים ירוקים על החלופה, הבהיר המשרד להגנת הסביבה בזמנו כי "השיקול היחידי והבלעדי העומד לנגד עיניי המשרד להגנת הסביבה הוא בטיחות הציבור, ועל כן לא יאשר אף פתרון שיגדיל את הסיכון לתושבים, ולא ייגרר אחרי משחק פוליטי ופופוליסטי בלתי אחראי".
עוד ציינו כי נמצאו שתי חלופות הניתנות ליישום בטווח הקצר, כקבילות ודומות בסיכון: האחת, הזרמה באופן ישיר למפעלים חיפה כימיקלים ודשנים שלא דרך המכל, באמצעות צינור ואוניה בעלת נפח מוקטן.
החלופה השנייה: ייבוא איזוטנקים דרך נמל אשדוד עבור המפעלים בדרום – פתרונות שישמשו עד לפתרון הקבע, שהוא הקמת מקשר בלב ים ומפעל באזור הדרום. האיזוטנק - המשמש לשינוע נוזלים וגזים, הוא מכונה מתוחכמת הכוללת שסתומי ביטחון וחיישנים, ובאמצעותה אפשר להעביר חומרים מסוכנים דוגמת האמוניה.
לאחרונה פורסמה ב-ynet חוות דעת של היועצת המשפטית של המשרד מסנדלת את פתרון האוניות והמקשר הימי. לכן חלופת האיזוטנקים היא זו שהמשרד צפוי לקדם כעת.