שתף קטע נבחר

 

המשטרה מגבירה אכיפה באוטובוסים: "מעורבות יתר בתאונות"

המשטרה החלה להגביר אכיפה בנוגע לליקויי בטיחות באוטובוסים ובמשאיות. מעורבותם בתאונות עם נפגעים גבוהה כמעט פי ארבעה מכמות הנסועה שלהם בכביש. "הליקויים מעידים על רמת תחזוקה נמוכה מאוד", אמרו במשטרה

אגף התנועה במשטרה הכריז מלחמה על ליקויי הבטיחות באוטובוסים: עד תחילת חודש יולי נרשמו 11,587 דו"חות נגד אוטובוסים, עלייה של 37% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. "זה מעיד על רמת תחזוקה נמוכה מאוד", אמר ל-ynet סנ"צ גיל אלחדד, מפקד היחידה המרכזית של אגף התנועה. לדבריו, "רמת המעורבות של משאיות ואוטובוסים בתאונות עם נפגעים גבוהה כמעט פי ארבעה מכמות הנסועה שלהם בכבישים".

 

בחודש יוני פורסמו ב-ynet עדויות של נהגי חברת סופרבוס על ליקויי בטיחות חמורים באוטובוסים של החברה. כמה ימים לאחר מכן ערכה משטרת התנועה פשיטה על מטה החברה, הורידה רכבים מהכביש וזימנה את בכירי החברה לחקירה. מאז הספיקה משטרת התנועה לערוך פשיטות נוספות גם בחברת נתיב אקספרס ובחברת קווים. במשטרה החליטו למקד אכיפה וסימנו גם את חברות התחבורה הציבורית.

 

ליקויי בטיחות באוטובוסים (צילום: דוברות המשטרה) (צילום: דוברות המשטרה)
ליקויי בטיחות באוטובוסים(צילום: דוברות המשטרה)


 

בחברת סופרבוס נבדקו 26 אוטובוסים, מתוכם ב-18 נמצאו ליקויים; בנתיב אקספרס מתוך 11 אוטובוסים שנבדקו תשעה נמצאו לקויים ובחברת קווים מתוך 38 אוטובוסים שנבדקו - 20 נמצאו עם ליקויים.

 

ההתמקדות של משטרת התנועה בחברות התחבורה הציבורית מגובה בנתונים. לפי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשנת 2016 אירעו 538 תאונות דרכים שבהן היו מעורבים אוטובוסים, מתוכן 27 קטלניות ו-108 קשות. בשנה זו נהרגו 34 בני אדם בתאונות אלו ונפגעו 1,289 בני אדם, 136 מהם באורח קשה.

בין היתר בלשי היחידה המרכזית עולים על אוטובוסים, מתעדים נהגים שמבצעים עבירות, חוקרים וקונסים. בנוסף עורכים פשיטות על חברות התחבורה הציבורית וציי משאיות. "כשאוטובוס לוקח איתו 50 נוסעים והוא מעורב בתאונת דרכים, הסיכוי לפגיעה בנוסעים רבים יותר בדרגות פציעה חמורות יותר - גבוה משל רכב פרטי", הסביר סנ"צ אלחדד בעקבות הפשיטות האחרונות על חברות האוטובוסים סופרבוס, נתיב אקספרס וקווים.

 

בחציון הראשון של שנת 2017 נהרגו 21 בני אדם בתאונות שבהן מעורבים אוטובוסים, נפגעו 400 בני אדם ומתוכם 48 באורח קשה. עד כה 187 תאונות כאלו נרשמו, מתוכן 14 הוגדרו קטלניות.

 

המשטרה רשמה עד תחילת יולי 11,587 דו"חות נגד אוטובוסים, לעומת 8,430 דו"חות שניתנו עד 1 ביולי 2016. "המטרה היא לאתר ליקויים בטיחותיים ולמנוע נסיעה שלהם על הכבישים. הליקויים מעידים על רמת תחזוקה נמוכה מאוד", אמר אלחדד, ושיגר מסר ישיר לבעלי החברות ולמנהליהן: "חשוב להדגיש שלא מדובר בפעילות של 'זבנג' וגמרנו, פעולת האכיפה תימשך. אנחנו לא עוצרים ברמת הנהג אלא הרחבנו את תיקי החקירה. נחקרו סדרנים שבחלק מהמקרים דווח להם על התקלות ולמרות זאת הם הנחו את הנהגים לעלות על האוטובוסים. נחקרו גם קציני הבטיחות וגם המנכ"לים ויוגשו כתבי אישום בהתאם".

 

סנ"צ גיל אלחדד (צילום: דוברות המשטרה) (צילום: דוברות המשטרה)
סנ"צ גיל אלחדד(צילום: דוברות המשטרה)
 

הוא הסביר כי המנכ"לים הציגו במהלך החקירות טיעונים שלא מתיישבים עם הממצאים: "בחלק מהמקרים טענו שהאחריות היא של מנהלי הסניפים, בחלק מהמקרים טענו שזה תפקידם של קציני הבטיחות, ושהם לא היו מודעים לאחריות שלהם כמנכ"לים במסגרת האחריות השילוחית".

 

תיקי סופרבוס ונתיב אקספרס נמצאים ביחידת התביעות המשטרתית לצורך גיבוש כתב אישום ובחברת קווים התיק נמצא עדיין בשלבי החקירה.

 

"אנחנו מתעקשים כי רמת המעורבות של משאיות ואוטובוסים בתאונות עם נפגעים היא גבוהה כמעט פי ארבעה מכמות הנסועה שלהם על הכבישים. זה נתון מטורף. המחויבות שלנו היא כלפי ציבור הנוסעים. יש לנו מחויבות גם לשלומם ולביטחונם ולכן המטרה של הפעילויות האלו לייצר את ההרתעה בקרב מנהלי החברות שיבינו שאנחנו לא עוצרים אצל הנהג", אמר אלחדד. 

 

חברות סופרבוס, קווים ונתיב אקספרס בחרו לא להגיב לטענות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות המשטרה
ליקויי בטיחות באוטובוסים
צילום: דוברות המשטרה
מומלצים