שתף קטע נבחר
 

משרד הכלכלה: רשתות הפארם יקרות מפרפומריות וסופרמרקטים

המשרד בדק סל של 28 מוצרים בכ-56 סניפים של רשתות הפארם, המזון ופרפומריות. המסקנה: מחירי מוצרי טואלטיקה ברשתות הפארם גבוהים בעד 19.8% ממחירי רשתות שיווק המזון הגדולות ומבתי המרקחת. גם אחרי שקלול מבצעי כמות (כגון 1+1) רשתות הפארם יקרות בעד 7.8%. וגם: באיזה מוצר נמצא פער של 53%? הרשתות: הבדיקה בעייתית

משרד הכלכלה בדק ומצא: רשתות השיווק הגדולות זולות יותר מסופר-פארם, ניו-פארם והמשביר לצרכן בכ-19.3%, כך לפי בדיקה שערך באפריל השנה שאת תוצאותיה הוא מפרסם היום (ד'). עוד עולה מהבדיקה כי הפרפומריות הקטנות, שבניגוד לרשתות הענק לא נהנות מכוח קנייה משמעותי, נמצאו אף הן זולות ב-19.8% מרשתות הפארם הגדולות.


 

סקר המחירים נערך ב-56 סניפים שונים של שלוש רשתות הפארם, רשתות שיווק מזון גדולות וקטנות ופארמים קטנים במרכז הארץ, ירושלים, צפון, דרום, שרון ושפלה וכלל 28 מוצרים המשותפים לכל הקמעונאים שנבדקו. רשתות המזון שנבדקו הן רמי לוי, ויקטורי, יינות ביתן, שופרסל ומגה. מספר הפרפומריות שנבדקו: 9, ביניהן "שאול תמרוקים" בירושלים ו"הפרפומריה" מכפר סבא.

 

בין המוצרים שנכללו בסל הבדיקה: סבון נוזלי פלמוליב חלב ודבש 500 מ"ל, שמפו ומרכך פינוק לשיער רגיל 700 גרם, קונדישנר פנטן פרו וי 600 מ"ל, קונדישנר הד אנד שולדרס 600 מ"ל (ברשתות השונות נמכרים גדלים שונים של המוצר מ"ק). דאודורנטים של ג'ילט, אקס, רקסונה, אדידס, גרנייה וספיד סטיק, משחות שיניים של קולגייט ומרידול ומוצרים של דאב.

רשימת המוצרים שנבדקו ()
רשימת המוצרים שנבדקו

 

פער המחירים הכי גדול שנמצא היה במחירי אחד הדאודורנטים של גרנייה (Garnier) - פער של 53% במחיר בין רשתות השיווק הגדולות לרשתות הפארם. נמצא כי דאודורנטים נמכרים ברשתות הפארם בפער של 30% במחיר לעומת חנויות פארם קטנות (פרפומריות). כלומר עדיף לקנות דאודורנט בסופרמרקט או בפרפומריה ולא ברשת פארם. 

 

 

נמצא שסופר-פארם, רשת הפארם הגדולה בישראל, יקרה מהפרפומריות ב-15.6% ומרשתות השיווק ב-18%. רשתות הפארם האחרות יקרות מסופר-פארם ב-8% והמחירים בהן לעומת פרפומריות מגיעים לפערים של 22.3%, מה שהופך אותן ליקרות ביותר בשוק. כלומר סופר-פארם היא רשת הפארם הזולה ביותר, אך היא יקרה יותר מפרפומריות קטנות ומרשתות שיווק המזון. 

 

אם קונים במבצעי כמות - הפער מצטמצם אך רשתות הפארם עדיין יקרות

בבדיקה נבחנו שני רבדים: פערי מחיר ברכישת מוצר בודד (אם ניתנה הנחת מוצר – המחיר הינו המחיר לאחר המבצע); וכן מבצעים משולבים (מבצעי כמות כגון 1+1, קנה 1 והשני ב-10 שקלים וכו'), שבהם הצרכן נדרש לרכוש כמה מוצרים כדי לזכות בהנחה.

 

מחיר הסל הגבוה ביותר שנמצא בבדיקה עומד על 599.8 שקל ברשתות הפארם הגדולות לעומת 591.9 שקל ברשתות מזון קטנות (עירוניות), 502.8 שקל ברשתות מזון גדולות ו-500.7 שקל בפרפומריות פרטיות. כלומר הפער הכי קטן היה בין חנויות בתוך הערים, בין שמדובר ברשת פארם ובין שמדובר בברשת שיווק קטנה, והפער הכי גדול: בין רשתות הפארם לפרפומריות קטנות.

 

גם בחישוב הכולל מבצעים משולבים (מבצעי כמות) רשתות הפארם עדיין יקרות יותר. הפער אומנם מצטמצם לכ-7.8% לעומת רשתות השיווק הגדולות ול-6.9% ביחס לפרפומריות, אך כדי לזכות בהנחה נדרש הצרכן לרכוש מוצרים שספק אם יש לו צורך בהם במועד הקנייה.

 

 

הפערים הכי גדולים, כולל מבצעים: במשחות שיניים

בקטגוריית הדאודורנט מחירי רשתות הפארם גבוהים ב-29% וב-22% מחנויות הפארם הקטנות ומרשתות שיווק המזון הגדולות בהתאמה וב-6.2% אם כוללים מבצעי כמות.

 

בקטגוריית השמפו, מרכך וסבון המחירים ברשתות הפארם היו גבוהים ב-14% ו-12% ביחס לחנויות הפארם הקטנות ורשתות שיווק המזון הגדולות בהתאמה וב-1% בלבד בשקלול מבצעי כמות.

 

בקטגוריית משחות השיניים מחיר הסל ברשתות הפארם גבוה ב-14% ו-10% ביחס למחיר סל זהה בחנויות הפארם הקטנות ורשתות שיווק המזון הגדולות בהתאמה וב-12.8% בשקלול מבצעי כמות.

  

סייגים לבדיקה: יותר מדי דאודורנטים, אין מותגים פרטיים

הבדיקה, נכונה ככל שתהיה, לא חפה מביקורת. למשל, השוני בגודל הבקבוק של הד אנד שולדרס שנמכר בסופר-פארם לעומת זה שנמכר ברמי לוי עלול לגרום להטיה בתוצאות, אם אכן נכלל בבדיקה. כמו כן, אין פה ניתוח פרטני לפי אזורים גיאוגרפיים.

 

בנוסף לזה, יש מספר רב של דאודורנטים בבדיקה לעומת מספר הפריטים האחרים שנכללים בה, מה שעלול לשבש את התוצאות. כמו כן, הבדיקה נערכה בסגנון של ביקור חד-פעמי בסניפים ולכן היא לא ממחישה מצב מתמשך (למשל, ניתוח המחירים בכל הסניפים בחצי השנה האחרונה).

 

חשוב גם לזכור שישראלים אוהבים מבצעים, כמו אלה הנהוגים ברשתות הפארם, לכן למרות שמבצעי כמות הם מבצעים שאינם תמיד הוגנים, שכן הם כופים על הצרכן לקנות יותר ממוצר אחד, צרכנים רבים מעדיפים לקנות כך את מוצרי הטואלטיקה שלהם.

 

כמו כן, שימו לב שבבדיקה לא נכללו אלטרנטיבות למותגים. רשתות כמו סופר-פארם, שופרסל ורמי לוי מציעות מגוון מותגים פרטיים שמחירם נמוך ממחירי המוצרים הממותגים שנבדקו. עם זאת, ישראלים נוהים אחר מותגים והמוצרים שנבדקו הם מהפופולריים בקטגוריות השונות שנדגמו.

 

ממשרד הכלכלה נמסר: "הדגימה כללה ביקור חד פעמי ברשתות ובחנויות הנדגמות ואינה כוללת ניכוי עונתיות. הנתונים הינם 'צילום מצב' כשאין בו בכדי להוות מדגם סטטיסטי מייצג אלא אינדיקציה בלבד לשונות במחירים בערוץ הקמעונאי".

 

משרד הכלכלה: "נוקטים בצעדים להורדת מחירי הטואלטיקה"

עוד מסרו במשרד הכלכלה: "על רקע נתונים אלו זומנו נציגי רשתות הפארם, רשתות המזון הגדולות וחנויות הפארם לדיוני התייחסות שהתקיימו בראשותו של מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה שי רינסקי. במהלך הדיונים העלו נציגי הקמעונאים טיעונים לפיהם הגורמים המרכזיים לפערי המחירים בין ישראל למדינות אחרות נובעים בעיקרם ממקטע הייבואנים והיצרנים הבינלאומיים. עוד עולה כי במקומות בהם ישנה כניסה של יבוא מקביל ניכרת ירידה במחירי המוצרים.

 

"על רקע הממצאים לעיל, משרד הכלכלה בשיתוף הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן ורשות ההגבלים העסקיים מקדמים צעדים שיגבילו את כוחן של רשתות בעלות כוח שוק גדול והגברת השקיפות במחירים לצרכנים". 

 

בין היתר חוק שקיפות המחירים שחל גם על רשתות הפארם, קידום חובת הצגת השוואת מחירים בינלאומיים ברשתות הקמעונאיות והחלת כללים החלים על מונופול גם על רשתות פארם כמו סופר-פארם שנתח השוק שלהן אינו מונופוליסטי, אך בפועל נתח הרווחים שלהם עלול להיות מונופוליסטי. הרשות להגבלים עסקיים מקדמת תיקון שלפיו תגביל גופים בעלי נתח שוק גדול אשר מנצלים את מעמדם.

 

שר הכלכלה אלי כהן מסר בהודעה לעיתונות: "ישנם גורמים עסקיים בשוק אשר פועלים ליצור יתרונות לגודל, שלא במטרה להיות תחרותיים כלפי הצרכן, אלא בכוונה לגבות מחירים מופרזים. העסקים הקטנים, שלא נהנים מכוח קניה מול היבואנים, מצליחים להיות אטרקטיביים יותר מבחינת המחירים. נפעל לקדם שקיפות על מנת שהצרכנים יוכלו לבצע צרכנות נבונה וכן לקדם תחרות ולהגביל את כוחם של גופים בעלי נתח שוק גבוה, המנצלים זאת לגביית מחירים גבוהים".

 

מיכל פינק, סמנכ"ל אסטרטגיה ותכנון מדיניות במשרד הכלכלה והתעשייה, מסרה: "סקר זה מצטרף למחקר הקודם בו מצאנו כי הפער בין ישראל למדינות העולם עומד על 48% בממוצע המוצרים שנבדקו, וכן כי קיימת ריכוזיות גבוהה של יצרנים בין-לאומיים ויבואנים מקומיים. גם כאן, בבחינת ערוצי השיווק בתוך הארץ, זיהינו פערים גדולים".

 

סופר-פארם: "הבדיקה לא מהווה שום כלי בידי הצרכנים"

מסופר-פארם נמסר בתגובה: "סופר-פארם מברכת על פעילות משרד הכלכלה בתחום הטואלטיקה ומשתפת עימו פעולה. בהתאם לחוק פרסום המחירים יכול כיום כל אזרח, בכל רגע נתון, להשוות את מחירי המוצרים אותם הוא מעוניין לרכוש וליהנות מהמבצעים הרבים שמציעה הרשת, כפי שציין גם משרד הכלכלה, וכן ממותג לייף, המהווה אלטרנטיבה משתלמת ואיכותית. לפיכך הבדיקה הנ״ל שנעשתה באפריל אינה מהווה שום כלי בידי הצרכנים.

 

"בהמשך לדו״ח הבדיקה של משרד הכלכלה נפגשה הנהלת סופר-פארם עם מנכ״ל משרד הכלכלה וצוותו והציגה בפניהם שורה של נתונים, בהם גם הצביעה על מספר טעויות בבדיקה ובמחירים. הבדיקה מעידה בראש ובראשונה כי סופר-פארם פועלת בשוק עם מתחרים רבים: שורה ארוכה של רשתות מזון, בתי מרקחת, קוסמטיקה, כמו גם מתחרים בזירת האינטרנט, כך שבפני הצרכנים עמדה מאז ומעולם הבחירה היכן לקנות מוצרי טואלטיקה.

 

"רווחיותה של סופר-פארם אינה שונה משל כל רשת קמעונאית אחרת בישראל, כפי שהציגה הרשת למשרד הכלכלה. נשמח להמשיך ולשתף פעולה עם משרד הכלכלה ואנו בטוחים כי מלחמתו של המשרד בהיעדר תחרות בקרב הייבואנים של המותגים הבינלאומיים תסייע בהורדת יוקר המחיה".

 

ניו פארם והמשביר: הנתונים אינם בעלי תוקף סטטיסטי

"כפי שצוין במצגת שהציג משרד הכלכלה, נתוני המצגת אינם בעלי תוקף סטטיסטי מייצג ולא נועדו לייצגאו לתאר מדיניות או מצב קבוע, אלא מהווים דגימה חד פעמית למוצרים ספציפיים וביום מסוים בלבד.

 

"דוחות נילסן להשוואות מחירים קבועות יומיות ולאורך תקופות ממושכות הנערכות תחת מדדים וסטנדרטים סטטיסטיים מחמירים (אשר הוצגו גם למשרד הכלכלה) מציגים תמונה סטטיסטית מייצגת, המלמדת כי מחירי המוצרים ברשת למול מתחריה הינם תחרותיים מאוד ובמגוון רחב של מוצרים זולים באופן ניכר מהמתחרים.

 

"עם קבלת עותק מדו"ח משרד הכלכלה ברשת, בדקה הרשת את מחירי המוצרים שצוינו במדגם באותו יום( (25 ביוני) מהם עולה כי מחירי המוצרים זולים באופן ניכר מהמתחרים (שופרסל, סופרפארם). לשם הדוגמהיוצגו מספר מוצרים אקראיים שנלקחו מהבדיקה הבודדת שביצע משרד הכלכלה ונדגמו במועד קבלת המכתב ברשת:

 

"לדוגמא, דאורדוראנט אקס גולד, אקס אנרכי ואקס דארק נמכרים ביום המדגם בניופארם במחיר 10.90 שקלים ליח' בעוד אלה נמכרים ברשת סופרפארם ושופרסל ביום המדגם במחיר 14.90 שקל ליח' מחירם הממוצע של מוצרים אלה בשלושת החודשים האחרונים בניופארם עמד על 12.80 שקל ליח' בלבד.

  

"משחת שיניים קולגייט משפחתית נמכרת במחיר של 7.90 שקלים ליח' בעוד מוצר זה נמכר ברשת סופרפארם ביום המדגם במחיר 10.90 שקל ליח' ובשופרסל ביום המדגם במחיר 16.90 שקל ליח', כשמחירו ממוצע של מוצר זה בשלושת החודשים האחרונים בניופארם עמד על 8.80 שקלים ליח בלבד.

 

"בשונה מחנויות הפארם הקטנות, הרשתות הקמעונאיות מצויות (ואף כורעות תחת) תחת רגולציה מחמירה ומתרחבת הייחודית להן מפאת גודלן ואופי פעילותן (למול החנויות הקטנות), ובכלל זה דרישות מחמירות בדבר אופן סימון המחירים ומבצעים (הגוזרים עלויות תפעול גבוהות במיוחד), דרישות רגולטוריות בתחום איכות הסביבה ומשרד הבריאות, חובת הנגשת מבנים, חובת העסקת בעלי מוגבלויות, הצבת מתקנים יחודיים ועוד. דרישות אלה אשר לא חלות על חנויות קטנות הינן בעלות השפעה טבעית על תמחור המוצרים.

 

"לדעת הרשת בסיס השוואה בין רשתות פארם לחנויות פארם קטנות, הינו בסיס השוואה שגוי ויש בו כדי ליצור עיוות בנתונים, לפגוע מהותית בתוקף המסקנות העולות מנתונים אלה ולהציג תמונת מצב מטעה. מדובר בסוג שונה של גופים שאינם ברי השוואה וזאת בשים לב למאפייני הפעילות, מערך ההוצאות של כל גוף, הרגולציה החלה על כל גוף ועוד.

 

"פעילות הטואלטיקה במשביר לצרכן הינה שולית בהיקפה ומוצרי הטואלטיקה המוצעים ללקוחות המשביר משמשים מוצרים משלימים בלבד כשהמשבירפעילה בתחום הקוסמטיקה בו היא מובילה את השוק במחירים אטרקטיביים ותחרותיים באופן מובהק.

 

"לסיכום יובהר כי גם לשיטת משרד הכלכלה עצמו, הנתונים שהוצגו אינם מתארים מצב קיים או קבוע ואלה מייצגים מצב תמחירי בנקודת זמן בודדת בלבד. במאפייני השוק ובאילוצים הרגולאטוריםהקיימים, ניופארם מציעה ללקוחותיה מוצרים במחירים אטרקטיביים ותחרותיים למול המתחרים כשבמגוון רחב מאוד מתוכם המחירים שמציעה ניופארם זולים באופן מובהק ממחירהם אצל המתחרים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים