הרכב ניזוק? רפורמה חדשה אולי תקל על המבוטחים
טיוטה חדשה מנסה לעשות סדר בניגודי האינטרסים הקיימים בתהליך תיקון רכבים אחרי תאונה, בו מעורבים חברות הביטוח, השמאים והמוסכים. בין היתר תבוטל רשימת שמאי החוץ וישונה מודל מוסכי ההסדר
בדרך למוסך? טיוטה חדשה שפרסם הפיקוח על הביטוח מנסה לעשות סדר אל מול האינטרסים השונים של השחקנים בענף תיקוני הרכב – חברות הביטוח, השמאים והמוסכים.
מהטיוטה עולה כי בעקבות הליכי ביקורת שערך הפיקוח בחברות ביטוח וטיפול בפניות ציבור ובעקבות פניית ועדת הכלכלה של הכנסת, נבחר מודל שיצמצם את ניגוד העניינים בין השחקנים השונים בשוק ויאפשר את ביטול רשימות שמאי החוץ ואת הרחבת מוסכי ההסדר הקיימים.
ההוראות מסדירות, בין היתר, את אופן עבודת חברת ביטוח מול שמאי רכב כדי לאפשר פעילות אובייקטיבית מצד שמאים בעת טיפול בתביעות מבוטחי רכב רכוש וצד ג'.
הטיוטה שנשלחה על ידי אסף מיכאלי, סגן בכיר לממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, קובעת בין היתר כי כדי לצמצם השפעות של גורמים שונים על עבודתו של השמאי ולאור הליכי ביקורת שונים שערכה הרשות, מוצע לבטל את רשימות שמאי החוץ ולהורות לכל חברת ביטוח לעשות שימוש במאגר שמאים כך שלמאגר השמאים יוכל להצטרף כל שמאי העונה לתנאים שייקבעו. נזכיר כי כיום, בעקבות תיקון שנכנס לפני כ-4 שנים, במקרה של נזק לרכב, המבוטח מקבל רשימה של "שמאי חוץ" שעובדים עם חברת הביטוח, מהם הוא יכול לבחור שמאי שיעריך את הנזק ולפיו ייקבע התיקון הנדרש.
בביקורות שערך הפיקוח נמצא כי חברות ביטוח שונות העסיקו שמאים מרשימת שמאי החוץ לצורך עריכת שומות נגדיות, תוך ניגוד עניינים. לכן מוצע לקבוע כי שמאי שמספק שירותים לחברת ביטוח, לרבות ביצוע שומות מטעם חברת הביטוח - כגון שומות נגדיות, ייחשב כשמאי בית שלה ולא יוכל להיכנס למאגר השמאים.
בטיוטה החדשה מוצע להסדיר את אופן בחירת שמאי כך שהמבוטח הוא שיבחר שמאי באופן עצמאי מתוך רשימה של שלושה שמאים אשר יישלפו באופן אוטומטי, אקראי ומחזורי מהמאגר לפי המחוז שבו הוא עובד ובהתאם למומחיותו הקשורה לסוג הרכב הניזוק.
ההוראות החדשות קובעות כי יש לפתוח את רשימת מוסכי ההסדר וכל מוסך שיעמוד בתנאים שייקבעו יוכל לבקש להצטרף להתקשרות עם חברת הביטוח. התנאים יכללו בין הייתר, אחריות משותפת של חברת הביטוח והמוסך על תיקון הרכב, איסור על חברת הביטוח לעכב תיקון רכב. כמו כן חברת ביטוח לא תגביל את המוסך בעלות תיקון הרכב. עוד נקבע כי ההשתתפות העצמית בעת קבלת שירות במוסך שאינו מוסכם לא תעלה ב-500 שקל מההשתתפות העצמית במוסך מוסכם.
עוד מוצע לאפשר לכל מבוטח לבחור את המוסך המוסכם באמצעות ציונים שימדדו את רמת שביעות הרצון של כל המבוטחים שקיבלו שירות באותו מוסך. הדירוג יאפשר שקיפות מלאה ויעודד את המוסכים לשפר את רמת השירות שניתנת על ידם.
לטענת הפיקוח, ההוראות צפויות הוזיל את מחיר תיקון הרכב. "שוק החלפים ועלויות התיקון נמצאים במגמת עלייה לאורך השנים, כאשר סך התביעות ששולמו על ידי חברות הביטוח בענף רכב רכוש (ביטוח מקיף) נאמדות בכ-6 מיליארד שקל בשנה ובשנים האחרונות המחיר הממוצע עלה לאור הזינוק בעלויות התביעות", נכתב.
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, מסר בתגובה: "עיקרי טיוטת המתווה שפרסמה המפקחת על הביטוח, מבלי להדרש בשלב זה לתיקונים הנחוצים, מהווה מהפכה של ממש וצפויה לתקן את כשל השוק שנוהל ב- 15 שנים האחרונות על ידי חברות הביטוח ובחסות רשות שוק ההון והביטוח".
מאיגוד השמאים נמסר בתגובה: "איגוד השמאים מתנגד לכל הסדר אשר מטרתו לפגוע בשמאי הרכב ובמעמדו. אם עמדת רשות שוק ההון היא כי בחירה רנדומלית פועלת לטובת השוק יתכבד ויקבע כי גם בחירת המוסך ובחירת חברת הביטוח יעשו באופן רנדומלי. האיגוד מתנגד לרעיון הקומוניסטי לפיו תחולק הפרנסה בשוק השמאות באופן שוויוני לחלוטין בין כלל השמאים. אין כל הגיון כי שמאי בעל נסיון של עשרות שנים, בעל השכלה וידע מקצועי רב אשר צבר לעצמו משך שנים ומוניטין רב יזכה לאותו היקף עבודה ושכר כפי שמקבל שמאי שאיכות עבודתו נמוכה, הידע המקצועי שלו דל והוא חסר נסיון או ותק מקצועיים".
"מאחר ועל פי ההסדר המוצע, אין השמאי מושפע כלל מאיכות השמאות הניתנת על ידו (שהרי הוא נבחר בהגרלה ולא על פי איכות העבודה), צפוי ההסדר להביא לירידה חדה באיכותן של השמאויות ובטיב השירות שיתנו השמאים ללקוחותיהם".