חברת נטו יצאה מיינות ביתן והמכירות שלה נפגעו
נטו של דודי עזרא מציגה ירידה של 5.5% במכירות ביולי, בעוד שכלל שוק מוצרי הצריכה עלה ב-1.4%, כך לפי נתוני סטורנקסט. יינות ביתן הפסיקה השנה לרכוש פירות, ירקות ודגים מנטו וזו בתגובה הוציאה את שאר מותגיה מהרשת. תנובה ושטראוס בעלייה
פרסום ראשון: שוק המזון ממשיך להתחזק בחודש יולי, אבל כמה משליטות השוק נחלשות. שנה אחרי משבר הסלמונלה, חברת יוניליוור ממשיכה לצלול במכירות. החברה מציגה ביולי ירידה של 6.4% במכר הכספי של מוצרי מזון מתוצרתה, וירידה של 5.3% במצטבר במכר זה מאז תחילת השנה. כך עולה מנתוני סטורנקסט המודדת את המכירות בפועל ברשתות השיווק, שהגיעו לידי ynet. בכלל מוצרי הצריכה נרשמה ביולי ירידה של 6.1% במכירות יוניליוור.
נטו עצרה מכירות ליינות ביתן ולמגה מחשש שלא יעמדו בתשלומים
נטו איבדה מכירות של כ-400 מיליון שקל בשנה ביינות ביתן
במקביל, הנתק המסחרי בין רשת יינות ביתן לחברת המזון נטו של דודי עזרא, פגע בנטו. מנתוני חברת סטורנקסט עולה כי מכירות חברת נטו ירדו בחודש יולי האחרון בשיעור של 5.5%. בהתאם, נתח השוק של חברת נטו ירד מ-3.2% ביולי אשתקד ל-2.9% ביולי השנה.
מדובר בירידה חדה במיוחד, לאור העובדה שכלל מכירות מוצרי הצריכה עלו ביולי ב-1.4%. גם מכירות המזון המשיכו לעלות, במגמה הפוכה לזו שהוצגה בשלוש השנים האחרונות: ביולי נרשמה עלייה של 2.3% במכירות ושל 1.7% במצטבר מתחילת השנה.
סטורנקסט לא מודדת מכירות של פירות וירקות וכן מכירות במעדנייה, שני אזורים בסופרמרקט בהם נטו היא אחת משליטי השוק. עם זאת, דווקא בשני תחומים אלו נטו ספגה פגיעה קשה ביינות ביתן.
לפני כשבועיים הודיעה חברת נטו כי היא מפסיקה לספק סחורה לרשת יינות ביתן, על רקע חוב של הרשת לחברה. עם זאת התברר כי היחסים העסקיים בין הצדדים התערערו עוד קודם לכן, וכי כבר במהלך השנה הפסיקה יינות ביתן לרכוש ירקות ופירות מנטו.
תחילתו של מהלך זה בכך שיינות ביתן חויבה על ידי הרשות להגבלים העסקיים לפרק את השותפות שלה עם ביכורי שדה ונטו, במסגרת חברת סיטונאות הפירות והירקות ביכורי ביתן. אך גם לאחר פירוק השותפות יינות ביתן המשיכה לקנות סחורה מנטו. אחרי שביתן קנתה את המרכז הלוגיסטי (המרלו"ג) של מגה, היא הפסיקה לגמרי לקנות פירות וירקות מחברת נטו, במהלך מדורג מאפריל-מאי השנה. מדובר בהיקף סחורה של 300 מיליון שקל בשנה.
במקביל, יינות ביתן אף הפסיקה לרכוש מנטו דגים, ועברה לטענתה לספק זול יותר. כאן מדובר בהפסד של מכירות לחברת נטו בהיקף של למעלה מ-100 מיליון בשנה. לפי ההערכות בשוק, שתי האבידות האלה לנטו מגיעות לכ-20% מהמחזור שלה.
בתגובה, נטו הוציאה מיינות ביתן את שאר המותגים שלה. מדובר בין היתר במותגי הבשר כגון טיבון ויל, מותג המאפים שלה שלושת האופים, ומותגים כמו טונה ויליגר ומג'יק. היקף המכירות של מותגים אלה הוא כ-3 מיליון שקל בחודש. חברת נטו היא חברת המזון השישית בגודלה בישראל והיא גם ספקית מרכזית של מותגי פרטיים ברשת שופרסל.
תנובה ושטראוס בעלייה, החולשה של אסם מתמתנת
בסיכום שבעת החודשים הראשונים של השנה, הצרכנים בישראל הוציאו 24.1 מיליארד שקל על מוצרי מזון, משקאות, מוצרי טיפוח הפרט ומוצרי טיפוח הבית. מכירות חברת תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל, עלו בשיעור הגדול ביותר - 3%. מכירות חברת שטראוס, החברה השנייה בגודלה, עלו בשיעור של 1.9%.
נראה שחברת אסם, החברה השלישית בגודלה בשוק, ממשיכה להפגין חולשה אם כי זו התמתנה במעט. מתחילת השנה, נשחקו מכירות אסם לצרכן בשיעור של 1.6%. בחודש יולי השחיקה הייתה נמוכה יחסית והסתכמה ב-0.2%.
אסם עצמה הייתה נתונה השנה בסכסוך מסחרי השנה רשת אושר עד, שהביא לפגיעה במכירות שלה לצרכן.
לאסם היסטוריה ארוכה של סכסוכים מסחריים, אבל אם בעבר היא הצליחה לטשטש את העקבות שסכסוכים אלה הותירו במכירותיה, בכך שהגבירה מכירות ברשתות שיווק מתחרות, נראה שהשנה היא לא הצליחה לעשות זאת. מקור בשוק אומר כי נתונים אלה מלמדים על העלייה בכוחן של רשתות השיווק על חשבון כוחם של הספקים - תהליך שהחל במחאה החברתית, המשיך עם חקיקת חוק המזון ומאז רק התגבר.