"ייבנה גם במחיר מערכה נגד חמאס": זהו הקיר שיחסל את המנהרות
מכונת חפירה אדירה מגרמניה, בטון נוזלי מהבלקן ואלף עובדים מרחבי העולם: צה"ל יאיץ את הקמת המכשול נגד המנהרות מעזה, שיכלול חיישנים לזיהוי חפירות. עומקו יהיה עשרות מטרים והגדר שמעליו תימשך לתוך הים - בשובר גלים שייבנה מול עזה. בצה"ל חשפו כיצד נבנות מנהרות במרכזי אוכלוסייה. אלוף פיקוד הדרום: "המנהרות ייהפכו למלכודת מוות"
"המכשול מול רצועת עזה בנֹה ייבנה, גם במחיר מערכה מוצדקת מבחינתנו מול חמאס". כך אמר אתמול (יום ד') מפקד פיקוד הדרום אלוף אייל זמיר בתדרוך לכתבים בגבול רצועת עזה. דברי זמיר מגיעים על רקע חשיפת מידע על פרויקט המכשול החדש נגד המנהרות ופרסום יזום מקביל של צה"ל על תרגילים חטיבתיים גדולים שנערכו בשבוע האחרון בחטיבות גבעתי ו-401 של השריון באוגדה 162, השייכת לפיקוד הדרום.
בשיחה שהתקיימה אתמול טען אלוף זמיר כי האצת הקמת המכשול החדש נגד המנהרות מעבירה את הכדור למגרש של חמאס. "אנחנו לא אדישים ופוגעים ביכולות חמאס מבלי להוביל להסלמה, כפי שעשינו שלשום בלילה ובפעולות אחרות", אמר זמיר בהתייחסו לתקיפת חיל האוויר נגד תשתית טרור ומנהרה של חמאס בעקבות ירי רקטה לחוף אשקלון שנפלה בשטח פתוח. "חמאס מורתע ומרוסן ועושה הכול כדי להימנע מהסלמה. אבל חמאס משקיע בהתעצמות לקראת המערכה הבאה. הערכת המצב יכולה להשתנות בכל רגע, ואנו פועלים לשימור הרגיעה, חיזוק ההרתעה ובעיקר לשיפור המוכנות למלחמה".
אלוף הפיקוד חשף בתדרוך דוגמה אחת מיני רבות להתעצמות חמאס, שמתבטאת ביתר שאת בפרויקט המנהרות ברצועת עזה - חפירתן לא הופסקה לרגע מאז מבצע צוק איתן ב-2014. צה"ל הציג מידע מודיעיני שלפיו שני פירי מנהרות לחימה נחפרו בצפון הרצועה בשנתיים האחרונות, כקילומטר מהגבול עם ישראל. שתי המנהרות הוקמו מתחת לבתי מגורים שבהם מתגוררות משפחות עם ילדים - אחד המבנים הוא בן שש קומות והשני צמוד למסגד, ושניהם נמצאים בשולי בית להייה ומחנה הפליטים שאטי, מרחק של כקילומטר וחצי בקו אווירי מהיישוב נתיב העשרה.
לפי צה"ל, מתחת למבנה בן שש הקומות יש חניון שמחובר לפיר כניסה לרשת מנהרות של חמאס. הפיר השני אותר מתחת לביתו של פעיל חמאס, עמאר חאמד, שמתגורר במבנה עם אביו, אחיו, אשתו וחמשת ילדיו. "נהפוך את המנהרות למלכודות מוות במלחמה הבאה", הזהיר אלוף זמיר, "כל מי שנמצא במבנים האלה מסכן את עצמו וילדיו, וכל מבנה כזו הוא מטרה צבאית לגיטימית ונכנס לבנק המטרות שלנו".
רחפן עזתי פרימיטיבי יחסית שנפל השבוע בשטח ישראל הוא חלק ממערך האיסוף של חמאס, שלא מפסיק לעקוב אחר המפלצת הצה"לית שמוקמת לנגד עיניו בגבול – ומטרתה להחריב בתוך פחות משנתיים את הנכס המשמעותי והיקר ביותר של ארגון הטרור: מנהרות החדירה לישראל.
הפרויקט העצום של הקמת הקב"א - קיר המכשול האינדיקטיבי - מנוהל ומבוצע על ידי מנהלת גבולות ותפר המשותפת לצה"ל ומשרד הביטחון, בראשות תא"ל ערן אופיר. הממשלה אישרה מימון להקמת הפרויקט בסך 3.34 מיליארד שקלים בנוסף למאות מיליוני שקלים שהוקדשו לתכנון ופיתוח פתרונות לסוגיה בשנים האחרונות. קיר הבטון האימתני והעבה יירד לעומק של עשרות מטרים מתחת לאדמה, ומעליו תעמוד גדר בגובה של שישה מטרים. העבודות מתבצעות בקרבת הגבול עם רצועת עזה, בשטח ישראל. המכשול צפוי לזהות ולהשמיד, בעזרת טכנולוגיה הנדסית מיוחדת, כל מנהרה ישנה או שנחפרת שהוא מגלה.
מספר קילומטרים בודדים כבר הושלמו, בעיקר בחלקים המאוימים בגבול שסמוכים ליישובים, בהם אזור שדרות. המכשול יכסה את כל שטח הגבול, מכרם שלום ועד לנתיב העשרה, מתחת לאדמה ומעליה. בחודשים הקרובים תואץ ההקמה, ולפי ההערכות במערכת הביטחון תושלם פריסתו במלואה בגבול הרצועה בתוך כשנה וחצי עד שנתיים. במהלך הקמתו הקיר "מאפס" למעשה את הגבול ממנהרות. לאחר מכן יתריע המכשול החדש מפני כל ניסיון עתידי של חמאס לחפור מנהרה לעבר ישראל - וישמיד אותו.
בנוסף למכשול היבשתי יבנה צה"ל שובר גלים בגבול הימי בצפון הרצועה. המכשול יימשך בלשון יבשה מלאכותית, עם מערכות הגילוי והגדר הגבוהה, אל תוך הים.
העבודה כעת מתפרסת על פני עשרה מוקדים שונים, וכדי לזרז, לייעל ולהוזיל עלויות הוקמו על הגבול מפעלי בטון זמניים לצורך יציקתו אל בטן האדמה ויצירת הקיר התת-קרקעי. בשיא העבודות, לקראת חודש דצמבר, יעסקו מעל אלף עובדים בהקמה ב-40 מוקדים שונים. חברות הבנייה שזכו במכרז הן ישראליות אך הן מעסיקות גם עובדים ומומחים זרים שנמצאים בשטח - מאריתראה, מולדובה, ספרד, איטליה, ברזיל ועוד. העובדים נבדקו על ידי מערכת הביטחון והם כוללים גם ערבים-ישראלים ויהודים, אך לא פלסטינים.
העבודות מתבצעות סביב השעון שישה ימים בשבוע תחת אבטחה צה"לית, והעובדים לובשים על גופם שכפ"צים. האדמה והחול הרב שמכונת החפירה הגרמנית מוציאה משמשים להקמת סוללות שמגנות על העובדים מירי צלפים מהצד העזתי. מאחר שלא בוצע בעולם אי פעם פרויקט הנדסי מעין זה, צוותים אדומים
של צה"ל פועלים כל העת בניסיון לאתר ולסמן את תורפותיו.
כל קילומטר של עבודה על המכשול עולה 41.5 מיליון שקלים. העבודה כוללת שימוש במכונת החפירה הגרמנית "הידרומאיל", שמצוידת בגלגלי שיניים עוצמתיים המסוגלים להגיע עד לעומק מי התהום. לאחר חפירה העובדים מזרימים במהירות לחלל שנוצר חומר שנקרא "בנטונייט", בטון נוזלי שמבוסס על מינרל טבעי צמיגי שמגיע מארצות הבלקן ומחזק את דפנות התעלה שנחפרה, מונע התמוטטותה, מזהה וממלא חללי מנהרות ישנות או חדשות. באתר נבנו גם בריכות לניקוי ומחזור ה"בנטונייט". בשלב הבא העובדים מזרימים את הבטון הרגיל עצמו לתעלה העמוקה ומוציאים את ה"בנטונייט", כאשר כלובי ברזל גדולים מוחדרים ליציקות הבטון. בכלובים מותקנים חיישני גילוי אלקטרוניים מתקדמים לזיהוי עתידי של חידוש החפירות בדיוק רב. צינורות החיישנים יושחלו באופן שיאפשר לשלוף אותם ולהחליפם בטכנולוגיית גילוי מתקדמת יותר, אם זו תפותח בעתיד.