סכנה חשמלית: כמות הנפגעים מזנקת – "אימא לא חזרה לעצמה"
בבתי החולים מתריעים על עלייה חדה בנפגעי תאונות כלי רכב חשמליים דו גלגליים. באיכילוב זינק המספר מ-629 נפגעים ב-2012 ל-1,438 ב-2016. אם שאיבדה את בנה בתאונת אופניים: "זה כמו אופנוע לכל דבר". אישה שאמה נפגעה מרוכב בן 16: "הוא חצה באדום ודרס אותה". איפה מותר לרכוב ואיזה כלי מחייב קסדה? זה מה שאומר החוק
פציעתה אתמול (יום א') של שלומית מלכה החזירה את אווה יפרמוב מבאר שבע לטרגדיה הפרטית שלה, עת איבדה את בנה יקיר בתאונת אופניים חשמליים, חודש לפני שאמור היה לחגוג 16. "מאז שזה קרה אני לא יכולה להסתכל על אופניים או קורקינט. אפילו את החדשות על שלומית מלכה אני לא יכולה לשמוע", היא אומרת.
בחודש יוני 2016 רכב יפרימוב עם חברו על אופניים חשמליים. השניים נפגעו מרכב. יקיר נהרג, חברו נפצע קשה. "אל תקנו לילדים שלכם אופניים חשמליים, צריך להוריד אותם מהכביש. גם אופניים רגילים מסוכנים. צריך לנסוע בזהירות. חבר שלו עבר באור אדום ועד היום אני רואה הרבה ילדים עוברים באדום עם אופניים חשמליים", אמרה האם אווה לאחר התאונה המצערת.
אתמול, כששמעה על מלכה, היא שבה ומתריעה על הסכנות האורבות למי שצעיר מדי אך בכל זאת עולה על כלים חשמליים. "לא נראה לי שקסדה הייתה עוזרת. אפילו אם לבן שלי הייתה קסדה, כשהעיפו אותו למעלה והוא נפל על הראש, הקסדה הייתה עפה מהראש", היא אומרת. "זה תלוי מאוד בתאונה עצמה. לדעתי, אופניים חשמליים צריכים להיות רק עם רישיון. זה יגביל את כל הילדים. זה כמו אופנוע לכל דבר, ולאופנוע צריך רישיון. כולם ישימו קסדה והכול יהיה בסדר? רישיון עושים מגיל 17. ועד אז אף אחד לא יתקרב לאופניים האלה. אבל איש לא יעשה את זה. כמה נהרגו אחרי הבן שלי? חשוב יותר שיידעו שאסור לעבור באדום, יכירו את כל השילוט, ידליקו אורות".
אופי הפציעות: נכות לכל החיים ופגיעה מוחית
בחמש השנים האחרונות, מאז שכלי זה הושק ועלה על הכבישים, הוכפלה כמות הנפגעים שמגיעים לקבלת טיפול בחדרי המיון: באיכילוב מדווחים על עלייה מ-629 נפגעים בשנת 2012 ל-1,438 נפגעים בשנת 2016 - פי 2. זינוק נרשם גם במספר הילדים הנפגעים: מ-89 ילדים בשנת 2012 ל-252 ילדים בשנת 2016 - פי 2.8. לצורך השוואה, נספר כי אין בשום תחום אחר עלייה דומה במספר הנפגעים מלבד נסיעה כל כלי תחבורה חשמלי.
הנתונים מראים כי כ-80 אחוז מהילדים שמגיעים עם פגיעות כתוצאה מתאונות אופניים לא חבשו קסדה. "הקסדה חשובה ומונעת פגיעות ומוסיפה הגנה לראש ולמוח ולכן אנחנו הרופאים מפצירים בהורים ובילדים לחבוש קסדות מצילות חיים", הוסיף ד"ר פלדמן. "בבתי החולים אנחנו מטפלים בכמות גדולה מידיי של ילדים וצעירים ואנחנו מקווים שנוכל למנוע ולהקטין את מספר הנפגעים וחומרת הפגיעות. הקסדה צריכה להתאים לגיל הרוכב, יש להקפיד לרכוס את הרצועות והאבזמים ולוודא שהקסדה לא רק מונחת על הראש אלא אחוזה היטב".
מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות מצביעים על כך שחבישת קסדה יכולה למנוע או למזער חבלות ראש ופנים. "קסדות יכולות למנוע עד 88 אחוז מההיפגעות בראש והפנים בתאונות אופניים", אומר ד"ר זאב פלדמן יו"ר האיגוד הנוירוכירורגי. "כך, למשל, נערכה השוואה בין שוויץ שבה 75 אחוז מהרוכבים קסדה לעומת תשעה אחוזים בסין. הממצאים הוכיחו שכמות החבלות הראש בסין מגיעה ל-44 אחוז מהפגיעות לעומת רק 15 אחוז בשוויץ".
ד"ר פלדמן מסביר כי "הסכנות לפגיעת ראש אצל מבוגרים וילדים זהות, אולם אצל הילדים הפגיעות עלולות להיות קשות יותר ללא קסדה משום שגולגולתם רכה יותר. "אנשים יכולים להיפגע ולמות או לסבול מדימומים בגולגולת ולהזדקק לניתוח או לסבול מפגיעה מוחית ונכות לכל החיים. מאחר ורוכבי האופניים הם בעיקר אוכלוסייה צעירה – מדובר בנכויות לטווח הארוך".
מה שווים שבילי האופניים אם הם מחליקים?
מלכה עדיין מאושפזת באיכילוב, כשהיא מורדמת ומונשמת. היא נפלה אתמול בבוקר בעת שהייתה על קורקינט חשמלי. מבית החולים נמסר כי לא נשקפת סכנה לחייה של הדוגמנית והמגישה בת ה-23, שנפגעה בראשה. עוד נמסר כי לאחר בדיקת CT שעברה התברר כי היא אינה סובלת מפגיעה מוחית.
בשעות שאחרי הפציעה בשדרות רוטשילד בתל אביב, אפשר היה למצוא בנקל תושבים שיספרו על פציעות דומות שחוו. "אופניים זה לא משהו בטיחותי ולכן אני נוסעת לאט, לא במהירות הכי גבוהה באופניים ובמיוחד כשאני רואה שהרצפה רטובה", מספרת נטעלי, שמעידה כי נפלה אף היא אתמול בבוקר. "יש סיכונים בכל מקום. חשבתי בעבר לחבוש קסדה, אבל בסוף אני נוסעת בלי כי זה רק למרחקים קצרים ואני בנאדם מאוד זהיר. עכשיו נפלתי וזאת הפעם הראשונה שלי, זה קורה. העיקר שהכול בסדר. כואב לי ביד ויש לי שפשופים בברכיים. אין לי טענות לעירייה על הממטרות שהיא מפעילה. צריך פשוט להיזהר".
מתן סיפר שהחליק עם קורקינט לפני חודש וחצי בשדרות ח"ן ושבר את ידו. "זאת תופעה מרגיזה שהעירייה מפעילה את הממטרות על המדרכות ושבילי האופניים ממש מוצפים", הוא זועם. "הכול נהיה חלק, ואי אפשר לנסוע בלי להחליק. זאת ממש סכנת נפשות. מה שקרה לשלומית מלכה לא הפתיע אותי. זה מצב שלא מתקבל על הדעת. העירייה, שמחייבת אותנו לנסוע על שבילי אופניים, בעצם לא דואגת לכך שהם תקינים, ושאפשר לנסוע עליהם בצורה בטוחה. הרשלנות הזאת גורמת לכך שהרבה רוכבים נפצעים ומחליקים. התאונה שלי קרתה כשנסעתי במהירות סבירה, הייתי חודש שלם עם גבס. גם אני רוכב בלי קסדה אבל זה כי אני נוסע בצורה סבירה ובטוחה ובמהירות איטית יחסית".
סמוך למקום בו החליקה מלכה, על הכביש בשדרות בן גוריון, החליק רוכב אופנוע ממים שהציפו את הכביש. "נראה לי שיש שמן על הכביש", אמר הרוכב לאחר ששוטרים עצרו את התנועה בכדי שיוכל לסובב בחזרה את הכלי על הכביש. "הכול כאן חלק וזה ממש טמטום".
אסתר שלומוביץ מתל אביב נפגעה לפני שנתיים וחצי לאחר שרוכב על האופנים חשמליים התנגש בה בעת שחצתה מעבר חצייה ברחוב הירקון בתל אביב. "אמא שלי הייתה אז בת 65. היא חצתה ברגל באור ירוק. בחור בן 16 הגיע מצפון לדרום רכוב על אופניים חשמליים, חצה את הכביש באור אדום ופשוט דרס אותה", משחזרת בתה שמרית.
האם, בת 65, נפצעה באורח קשה. "היא הייתה עם פגיעת ראש קשה ואושפזה במשך שבוע טיפול נמרץ ניאוכירוגי. במשך תקופה ארוכה היא הייתה תחת השגחה 24/7", מספרת הבת. "אחרי התאונה היא לא חזרה לעצמה, לא חזרה לשגרה, לא יכלה לחזור לעבוד. היא לא חזרה לעצמה מעולם. היום היא יכולה להיות לבד אבל אי אפשר להשוות למה שהיא הייתה קודם".
מאז התאונה, כך לפי הבת, מצבה של אימה הידרדר בתחומים נוספים. "זה השפיע לרעה בכלל על כל מערכות הגוף, חלתה מאז פעמיים בסרטן. וגם בריאותית וגם קוגניטיבית היא לא במצב טוב. היא הולכת ומתדרדרת. אבל היא יוצאת מהבית לבד, פעם היא רכבה על אופניים היא כבר לא רוכבת על אופניים, היא רק הולכת ברגל", היא אומרת.