התיכונים המצטיינים לשנת תשע"ז: "לא ויתרו על מצוינות והישגים לימודיים"
משרד החינוך הכריז על 285 תיכונים כבתי הספר המצטיינים לשנה הנוכחית בשל הישגים ערכיים, חברתיים ולימודיים. הבחירה התמקדה בשיעור השיפור הגבוה ביותר - ולא רק בציונים. עובדי ההוראה בבתי הספר יזכו למענקים כספיים. הדירוג - בפנים
משרד החינוך הכריז היום (ב') על 285 תיכונים מכל הארץ שנבחרו לרשימת בתי הספר המצטיינים בגין הישגים ערכיים, חברתיים ולימודיים בשנת תשע"ז. המשרד יעניק למורים בבתי הספר הזוכים מענקים בסך 8,000-3,000 שקלים למשכורת הקרובה בהתאם לרפורמת "עוז לתמורה", על פי חלוקה לארבעה דרגים שנקבעו מראש. בין הזוכים בדירוג הגבוה ביותר בקרב התיכונים: בית הספר למדעים ומנהיגות דרכא בירכא, שנכנס לרשימה בפעם החמישית ברציפות, התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות בירושלים, ברנקו וייס אתגרי בבית שמש, ישיבת אלוני הבשן, אולפנת צביה בכוכב יעקב ובמעלות-תרשיחא, ומקיף אל-בטוף בעוזייר.
לרשימה המלאה של בתי הספר הערכיים לשנת תשע"ז
53% מכלל התיכונים שזכו שייכים למגזר היהודי הממלכתי, 32% מהמגזר הממלכתי-דתי, 8.5% מהמגזר הערבי, 5% מהמגזר החרדי, 1% מהמגזר הדרוזי ו-1% נוסף מהמגזר הבדואי. במשרד ציינו כי התיכונים הזוכים מתפלגים בין הערים הגדולות, העיירות והיישובים, הקיבוצים והמושבים, המרכז והפריפריה. חלקם תיכונים בבעלות הרשויות המקומיות, אחרים בבעלות רשתות החינוך השונות ויש גם תיכונים עצמאיים.
בתי הספר מדורגים בסולם של 4-1, ועובדי ההוראה שקיבלו את הדירוג הגבוה ביותר יקבלו תגמול של כ-8,285 שקלים במשכורת של חודש אוגוסט. המורים בתיכונים שדורגו ברמה השנייה יקבלו תגמול של כ-6,200 שקלים, ברמה השלישית יקבלו מענק של כ-4,142 שקלים, ואילו המורים בתיכונים שדורגו ברמה הרביעית יקבלו מענק של כ-3,106 שקל.
לאורך חמש השנים האחרונות זכו בסך הכול 636 תיכונים בתגמול לפחות פעם אחת. תיכון אחד זכה חמש שנים ברציפות, 21 תיכונים זכו בתגמול ארבע פעמים (3%), 138 תיכונים זכו שלוש פעמים (22%), 231 תיכונים זכו פעמיים (36%), ו-244 תיכונים זכו פעם אחת (38%).
המשרד בחר את בתי הספר שחוללו את השינוי המשמעותי ביותר בקרב התלמידים ביחס לשנה הקודמת - ולא את בתי הספר עם ההישגים הגבוהים ביותר. כלומר התגמול הכספי הוענק למורים שתלמידיהם הוכיחו את השיפור הניכר ביותר.
מנהל תיכון ברנקו וייס בבית שמש, איתמר טס: "יש פה צוות שעובד מאוד קשה במסירות גדולה עם תודעה חברתית, שאכפת לו מכל ילד, שחושב כל הזמן על הילדים, שהולך לישון איתם בלילה וקם איתם בבוקר וכל הזמן מחפש איך לשפר ולהשתפר".
כמיל שלה, מנהל התיכון למדעים ומנהיגות דרכא בירכא, זכה בפעם החמישית ברציפות בדירוג 1. לדבריו, "ההתרגשות מאוד גדולה. הבשורה הזו עשתה לי את השנה, לא את היום.
"ההישג הזה מצליח בזכות שיתוף פעולה בין שלושה גורמים: צוות ההוראה שאני קולט. אחרי שראיתי אותם עובדים, אנחנו עורכים סקר על המורים המועמדים. רק כשרואים את כל המכלול מחליטים אם לקלוט אותם. המורים שלנו אכפתיים, דואגים לתלמידים כמו לילדים הפרטיים שלהם. הגורם השני הוא הרשת - שדואגת לנו מבחינה כלכלית, והגורם הנוסף - איכות התלמידים. בשלוש השנים האחרונות מינפנו את התלמידים מבחינה ערכית והישגית. כל אלה הביאו לתוצאה המדהימה הזו. המפתח הוא לא רק ההשקעה בלימודים, אלא גם היחס האישי לכל תלמיד".
מזל בן זקן, מחנכת בתיכון, הוסיפה: "זה שקיבלנו מגורם חיצוני הכרה זה מרגש. זה מוסיף ליוקרה האישית של כל תלמיד שמגיע לכאן, הוא יודע שמעבר לזה שאוהבים אותו ומקבלים אותו איך שהוא, גם יש הכרה חיצונית בתהליכים הפנימיים והחיצוניים שהם עושים פה. אני חושבת שזה יעשה להם טוב".
במסגרת הקריטריונים שנמדדו העריך משרד החינוך את קליטת תלמידי החינוך המיוחד, שיעורי הגיוס לצה"ל ולשירות אזרחי, אחוז הזכאים לתעודת בגרות, אחוז המצטיינים בבחינות הבגרות ומידת השיפור בהישגים.
במסגרת חישוב המדד הלימודי נלקחו בחשבון אחוז הזכאות לבגרות, אחוז ההצטיינות בבחינות, אחוז הזכאות לתעודת בגרות איכותית, אחוז התלמידים שמרחיבים מקצוע מדעי להיקף 5 יחידות לימוד, אחוז התלמידים שמרחיבים מקצוע הומניסטי להיקף 5 יחידות לימוד ומידת השיפור או היציבות בהשוואה לשנה הקודמת.
שר החינוך נפתלי בנט ציין כי "במסגרת רפורמת התמונה החינוכית נקבעה שורה של מדדים שנועדו לשקף את העשייה של בתי הספר. מתווה התגמול הדיפרנציאלי כולל שורה של מדדים חינוכיים שמציגים את מכלול העשייה המבורכת של המנהלים והמורים". בנט בירך את המנהלים ועובדי ההוראה המצטיינים והוסיף: "הם חיבקו את תלמידי החינוך המיוחד, חיזקו את הממד החברתי ולא ויתרו לרגע על מצוינות ועל הישגים לימודיים. בשם התלמידים, בשם החברה הישראלית ובשמי אני רוצה לומר לכם תודה".
מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב בירך גם כן את עובדי ההוראה: "מערכת החינוך צועדת קדימה בזכות עובדי הוראה מצטיינים שחוללו שינוי משמעותי בקרב תלמידיהם. אני מברך את בתי הספר הזוכים על פעילותם לחינוך לערכים, לטיפוח מצוינות ולתרומה לחברה ולקהילה".