שתף קטע נבחר

 

הגשר בכביש 4 נפגע לפני 8 שנים, מהנדס: גשר מודרני לא היה קורס כך

משאית עם מנוף פגעה בעבר בגשר שקרס אמש. מהנדס שהתראיין לאולפן ynet טוען כי גשר שנבנה לפי תקנים מודרניים לא היה אמור לקרוס כך: "המשאית והמנוף היו מתפרקים, אבל הגשר לא היה נופל". נתיבי ישראל: "לגשר כזה אין יכולת להכיל עוצמת פגיעה ישירה של 60 טון כפול 100 קמ"ש"

  

  

מהנדס גשרים מתייחס לקריסת הגשר    (צילום: חגי דקל)

מהנדס גשרים מתייחס לקריסת הגשר    (צילום: חגי דקל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

17 בפברואר 2009. משאית עם מנוף פגעה בתאריך זה לפני שמונה שנים בגשר הולכי הרגל מעל כביש 4 ליד אוניברסיטת בר אילן באופן שמזכיר את הפגיעה אמש שהובילה לקריסת הגשר. לאחר הפגיעה ההיא בדקו את הגשר מהנדסים של החברה הלאומית לדרכים, לימים נתיבי ישראל, והגיעו למסקנה שאין סכנת קריסה והחליטו לפתוח מחדש את הכביש.

 

הגשר שקרס אמש נפגע לפני שמונה שנים (צילום: ירון ברנר, טל שחר, נתיבי ישראל) (צילום: ירון ברנר, טל שחר, נתיבי ישראל)
הגשר שקרס אמש נפגע לפני שמונה שנים(צילום: ירון ברנר, טל שחר, נתיבי ישראל)
 

 

הגשר שקרס אמש נבנה בשנת 1975 ועבר שדרוג בשנת 2009. מהנדס הגשרים רז מור, חבר בהנהלת איגוד המהנדסים, אמר בראיון לאולפן ynet: "גשרים אמורים לא ליפול. גשרים אמורים לעמוד בעומסים לפי התקינה או לא למעלה מזה, אבל גשרים אמורים להיות לפי תקינה לפי זמן הקמתם. זאת אומרת שהגשר הזה שנבנה בערך לפני 30 שנה עמד בדרישות התקינה מלפני 30 שנה. אני מניח שאם הגשר הזה היה מתוכנן ומוקם כיום, סביר מאוד שהתאונה הזאת לא הייתה מתרחשת בצורה הזאת. ייתכן שהמשאית והמנוף היו מתפרקים, אבל אם הגשר היה בנוי לפי התקינה הנוכחית הגשר לא היה נופל".

 

בנתיבי ישראל דחו את הטענות וציינו כי מדובר בגשר שתוכנן כדי להעביר הולכי רגל. "לגשר כזה אין יכולת להכיל עוצמת פגיעה ישירה של 60 טון כפול 100 קמ"ש", אמרו בחברה והסבירו כי לא כל המאסה של חזית המשאית נתקעה בגשר אלא החלק העליון של המנוף שיצר רמת חיכוך נמוכה וזיעזעה את הגשר. לדברי גורמים בחברה, המנוף נכנס מתחת לגשר, הרים אותו, הוציא אותו מהקושרות ומשך אותו מנקודות העיגון שלו לקורה.

 

עוד מסרו מהחברה כי הגשר עבר סקירה מפורטת לפני ארבעה וחצי חודשים ואף קיבל ציון גבוה. בחברה הדגישו כי הגובה המותר למשאית הוא עד 4.80 מטר וכי הגשר נבנה עם מקדם בטיחות כך שהקטע הנמוך ביותר שלו הוא 5.05 מטרים. אלון פלג, מנהל מרחב מרכז של נתיבי ישראל, סיפר באולפן ynet כי "בסביבות 19:45 קיבלנו דיווח ממוקד מרכז הבקרה על אירוע פגיעה בגשר על ידי משאית. מיד הוזנקו כל הכוחות והמהנדסים המקצועיים לזירת האירוע כדי לבחון את האירוע ולטפל בו. התברר שקורת הגשר נפלה על משאית. כפי הנראה מדובר על משאית שנסעה במהירות גבוהה, עם זרוע פתוחה יותר מכפי שהתקן מתיר. היות שמדובר על גשר שגובהו 5.05, הזרוע הייתה גבוהה יותר. מעוצמת המכה נפלה הקורה על המשאית".

 

פלג הסביר כי "אנחנו מדברים על גשר של הולכי רגל. שיושב על שתי ניצבים בכל צד. מדובר על עוצמה שגרמה לתזוזה של הגשר ולהפלתו". הוא ציין כי נדרשו שני מנופים לחלץ את המשאית מתחת לגשר שקרס.  

 

תיעוד רגע פגיעת המשאית בגשר

תיעוד רגע פגיעת המשאית בגשר

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

קריסת הגשר - הסיקור הבוקר במשדר ynet    (צילום חגי דקל, ניצן דרור)

קריסת הגשר - הסיקור הבוקר במשדר ynet    (צילום חגי דקל, ניצן דרור)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

  

המשאית תועדה דקות לפני הפגיעה

המשאית תועדה דקות לפני הפגיעה

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

  

הנזק שנגרם לגשר בשנת 2009 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
הנזק שנגרם לגשר בשנת 2009(צילום: ירון ברנר)

מכוניות נוסעות מתחת למקום שהיה בו פעם גשר עד לאתמול (צילום: אבי חי) (צילום: אבי חי)
מכוניות נוסעות מתחת למקום שהיה בו פעם גשר עד לאתמול(צילום: אבי חי)

 (צילום: נתיבי ישראל) (צילום: נתיבי ישראל)
(צילום: נתיבי ישראל)


 (צילום: דניאל אליאור) (צילום: דניאל אליאור)
(צילום: דניאל אליאור)

 (צילום: טל שחר) (צילום: טל שחר)
(צילום: טל שחר)

הבוקר הותר לפרסום שמו של אלי חי טדרי, נהג המשאית בן 58 מחולון, שנהרג בתאונה. בת זוגו הגיעה אמש לזירה וסיפרה לאנשי ההצלה בשטח כי קבעה להיפגש איתו בערב. היא סיפרה עוד כי דיברה איתו בטלפון במהלך הנסיעה ומיד הבינה שהוא זה שנפגע.

 

אמש כמה דקות לפני התאונה תועדה המשאית כאשר המנוף שלה לא מקופל. פגיעת אותו מנוף בגשר היא שכאמור הובילה לקריסתו. רונן גיא, עד ראייה לתאונה, סיפר: "שמרתי מרחק של 50 מטר מהמשאית ופתאום ראיתי שהמנוף שלה נתקע בגשר". הוא שקל לעקוף את המשאית אך נמלך בדעתו: "החלטתי בסוף שלא ואז ראיתי מה קרה. חשבתי שזה פיגוע. עצרתי את הרכב בפתאומיות ויצאתי החוצה לראות מה קורה. אנשים החלו לצרוח. חשבתי לעקוף מצד שמאל, אבל ויתרתי. קרה לי נס".

 

לאחר קריסת הגשר הנהג נלכד במשאית, ובמשך שעות התאמצו כוחות ההצלה לחלצו ואחרי חצות נקבע מותו. כביש 4 נחסם לתנועה בשני הכיוונים, פקקי ענק נוצרו בכל האזור, וכדי להקל על העומסים הוסרו מעקות הבטון המפרידים בין הנתיבים כדי לאפשר לנהגים שנסעו בקטע החסום לצאת מהמקום ולנסוע בכיוון ההפוך. עבודות פינוי הגשר נמשכו עד לפנות בוקר, ולאחר שהסתיימו - כביש 4 והצירים באזור נפתחו מחדש לתנועה.

 

בהכנת הכתבה השתתפו אטילה שומפלבי וניר (שוקו) כהן
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר, טל שחר
לפני שמונה שנים נפגע הגשר שקרס אמש
צילום: ירון ברנר, טל שחר
מומלצים