שתף קטע נבחר

 

המשרד להגנת הסביבה אישר לחיפה כימיקלים את תוכנית ריקון מכל האמוניה

התוכנית המאושרת מאפשרת עמידה בלוחות הזמנים שהקציב בית המשפט העליון לסיום ריקון המכל עד ה-18 בספטמבר 2017, ולפיה הליך אידוי האמוניה הנוזלית יתבצע על ידי הסרה הדרגתית של שכבת בידוד המכל וחימום עדין בהיקפו

המשרד להגנת הסביבה אישר לחיפה כימיקלים את תוכנית ריקון מכל האמוניה, המאפשרת עמידה בהחלטת בית המשפט לסיום ריקון המכל עד ה-18 בספטמבר. לאור החלטת בית המשפט העליון לריקון מוחלט של מכל האמוניה עד ליום 18.9.17, דרש המשרד מחברת חיפה כימיקלים להגיש תכניות ריקון שיאפשרו ריקונו המלא של המכל במועד שנקבע.

 

החברה הגישה תוכנית ריקון הכוללת אידוי טבעי באמצעות מפוחים כמו גם הסרת שכבת הבידוד של המכל. יש לציין כי שיטת האידוי הטבעי כבר הוצעה על ידי חיפה כימיקלים בעבר, אך היא אמרה שלא תוכל להספיק לרוקן את המכל בזמן.

 

במשרד להגנת הסביבה ציינו כי אפשרות זו עמדה על הפרק גם בעבר, אך מאחר שאינה מוכרת בעולם והיה חשש שהיא עלולה להקים סיכונים של עליית לחץ וטמפרטורה במכל וכן היו בנמצא תכניות בטיחותיות יותר - הוחלט שלא לקדמה.

 

"לצורך בחינת ישימות טכנית וסיכוני חלופה זו, אושר למפעל לבצע פיילוט של הסרה חלקית ביותר של שכבת הבידוד. שלב הפיילוט עבר בהצלחה והמפעל הצליח להגיע לקצב אידוי הרצוי וכן לא נמצאו סיכונים מעליית לחץ או טמפרטורה. לאור זאת, המשרד אישר לחברת חיפה כימיקלים להמשיך ולהסיר בידוד בהדרגה, תוך פיקוח הדוק על הטמפרטורה והלחץ במכל", אמרו במשרד.

 

במקביל, בהמשך לישיבה שהתקיימה ביום שני שעבר עם שרי הגנת הסביבה, המשפטים והכלכלה, ובה השתתפו גם ראש עיריית חיפה ונציגי ממשלה נוספים, ובהמשך לחומרים שהועברו בעבר לעירייה, לבית המשפט ולציבור - נקבע כי מחר (יום ד') יתקיים דיון של המשרד וגורמים רלוונטיים נוספים עם ראש עיריית חיפה ויועציו, לצורך הצגה פרונטלית של בחינת החלופות למערך יבוא האמוניה שנסגר. ישיבה זו מהווה דיון מקדים לישיבת השרים שצפויה להתקיים ביום ה' הקרוב.

 

החלופות למערך האמוניה

בממשלה מנסים למצוא פיתרון לבעיית יבוא האמוניה, כאשר חלופת האיזוטנקים הועלתה כאפשרות. זו חלופה שעיריית חיפה מבקשת לקדם ואילו בחיפה כימיקלים פחות מעדיפים. במשרד מציינים כי בהמשך לבחינת חלופת האיזוטנקים לכלל צורכי המשק, הזמין המשרד דו"ח מהיועץ החיצוני דן קוג'קארו (מטעם חברת DHV), ובו סקירה בינלאומית לעניין אופן אספקת האמוניה לתעשיית יצור הדשנים בעולם, בדגש על אירופה וארה"ב.

 

מסקירה של כ-140 מפעלים לייצור דשנים באירופה ובארה"ב נמצא כי בכולם קיים מכל לאחסון אמוניה לצרכים תפעוליים. אספקת האמוניה לייצור הדשנים מגיעה ברוב המקרים ממפעל לייצור אמוניה הנמצא בשטח המפעל, או באמצעות יבוא אמוניה באמצעות אוניה למכל האחסון כפי שהתקיים בחיפה עד כה, וממנו בצנרת למפעל הדשנים.

 

היועץ אף התבקש לבדוק אם קיים מפעל דשנים בעולם המשתמש דרך קבע באיזוטנקים לאספקת האמוניה. במסגרת הדו"ח, לא נמצא מפעל בדשנים באירופה ובארה"ב המייבא איזוטנקים דרך הים כדרך אספקה עיקרית. שינוע יבשתי מבוצע לרוב בצנרת, במכליות כביש או בקרונות רכבת ייעודיים. נמצא מפעל לייצור דשנים בהודו, המייבא אמוניה באמצעות איזוטנקים באופן שוטף משנת 1984 מאיראן - והוא היחיד שמשתמש באיזוטנקים באופן אינטנסיבי קבוע.

 

במפעל בהודו האמוניה מועברת באוניית אמוניה למכל חוף, וממנו ממולאים את האיזוטנקים. מרחק השינוע מהנמל למפעל הדשנים הוא כ-40 ק"מ, כלומר, כ-70 איזוטנקים ליום. הייבוא באיזוטנקים הוא חלקי, ולא לכלל צרכי הייצור. בנוסף, מפעל הדשנים מקבל אמוניה משני מפעלים מקומיים נוספים בהודו וכן מחזיק בשטחו בעצמו מפעל לייצור אמוניה.

 

סקר זה מחזק את עמדת המשרד לפיה פתרון הכולל שינוע אמוניה מאונייה וממנה בצנרת היא הפרקטיקה הנהוגה גם בעולם.

 

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "כפי שכבר ציינו, בידנו חוות דעת של שורת מומחים שסותרים את מסקנות המשרד, כולנו תקווה כי אנשי המשרד מגיעים מחר בפתיחות להקשיב לעובדות ולשאלות, כמו גם לאפשרות כי נצליח לשכנע אותם כפי שיתכן והם יצליחו לשכנע אותנו. לאורך הדרך וגם בימים האחרונים התגלו לנו עובדות שמעלות שאלות קשות לגבי התהליך שנוהל בחוסר שקיפות תוך מתן העדפה לשיקולי הון על פני בטחונם של תושבי המטרופולין, אנו מצפים מחר לתשובות ולהתנהלות פתוחה ושקופה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים