שתף קטע נבחר

 

"לא לממן אגורה לבתי ספר שלא מלמדים מה שצריך"

פרופ' דן בן דוד, מחבר דו"ח מוסד שורש שלפיו רמת החינוך בישראל נמצאת במקום ה-24 מתוך 25 מדינות מפותחות, מסמן באולפן ynet את הבעיות. "אנחנו מממנים בתי ספר שלא מלמדים את מה שצריך. נקבעה תוכנית ליבה מסודרת - אז שתהיה אחידה לכולם"

 

ציון גרוע למערכת החינוך בישראל    (צילום: חגי דקל)

ציון גרוע למערכת החינוך בישראל    (צילום: חגי דקל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

"הבעיה היא פוליטית, אנחנו מממנים בתי ספר שלא מלמדים את מה שצריך. אין שום סיבה שהמדינה תממן אגורה אחת לבתי ספר שלא מלמדים את מה שהתלמידים צריכים". פרופ' דן בן דוד חיבר את דו"ח מוסד שורש, שמצא כי רמת החינוך בישראל היא במקום ה-24 מבין 25 מדינות מפותחות. בראיון היום (ד') לאולפן ynet אומר פרופ' בן דוד שהבעיה היא לא רק מספר התלמידים בכיתה - אלא בעיקר מה מלמדים אותם.

 

"עיקר החינוך זה מה שאנחנו מקבלים מהבית וזה קשור להשכלת ההורים, במיוחד להשכלת האם, אבל אנחנו לא צריכים להסתפק בזה. המקום של מדינה הוא להתערב עד כמה שאפשר ולנסות לעזור לילדים שההורים שלהם פחות משכילים ופחות מיומנים, כדי להתגבר על הבעיה הזו. כאן אנחנו בכשל אדיר, כשל שהוא לא רק בתחום החינוך אלא בתחום הכלכלי-חברתי".


מה עשינו לא נכון? נתנו יותר שעות, שכר המורים גבוה יחסית, אז איפה הבעיה?

"הבעיה היא מה לומדים התלמידים. נקבעה פה תוכנית ליבה מסודרת אז שהיא תהיה אחידה לכולם, גם לתלמידים החרדים שלא לומדים את זה בכלל. אנחנו המדינה היחידה בעולם המערבי כולו שמחריגה מילדים זכות בסיסית. בנוסף לתוכן זה גם המורים - איך אנחנו בוחרים, מכשירים ומתגמלים מורים".

 

בכל זאת, מערכת החינוך הישראלית יוצרת את אחת המדינות התוססות מבחינת יוזמה וסטארטאפים בעולם כולו. איך זה מסתדר?

"אני לא יודע אם מייצרת או מדכאת, אולי היה יכול להיות יותר. יש בעיה מאוד משמעותית במערכת הזו. אם תשאל למשל את חתן פרס נובל דני שכטמן, הוא יגיד לך שוב ושוב 'על תסתכלו עליי בתור הצלחה של המערכת', והוא הצלחה של המערכת לפני 40 שנה. מה שאנחנו עושים היום יקבע מה יהיה בעוד 40 שנה, וזה מה שמדאיג אותי, כי מחצית מהילדים מקבלים השכלה של עולם שלישי, והם החלקים שגדלים הכי מהר בחברה הישראלית. כשאנחנו מסתכלים קדימה אנחנו מסתכלים בעצם על חצי מהמבוגרים שיהיו במדינה".

 

אתה מדבר על ערבים, חרדים? אתה יכול למפות אותם?  

"הקבוצות הגדולות כאן זה ערבים וחרדים. זה לא כל התלמידים דוברי הערבית אבל הממוצע שלהם הרבה מתחת למדינות עולם שלישי, אפילו מתחת לרוב המדינות עם רוב מוסלמי. אצל החרדים הם בכלל מונעים מהילדים שלהם לקבל השכלה. ההורים יכולים להחליט את מה שהם רוצים לגבי עצמם, אבל קודם כל יש כאן בעיה עם זכויות הילדים שלהם. יש לילדים זכות לקבל השכלה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
פרופ' דן בן דוד
צילום: ירון ברנר
מומלצים