ענקיות הטכנולוגיה שנוקטות עמדה נגד ניאו-נאציזם
פייסבוק, אפל, גוגל, ספוטיפיי ומספר הולך וגדל של חברות טכנולוגיות נוספות בוחרות בימים האחרונים להעביר מסרים ברורים, לצד פעולות קונקרטיות - נגד העליונות הלבנה והניאו-נאציזם שמרים את ראשו בארצות הברית ובאירופה. אבל האם זה מספיק?
זו אמורה להיות העמדה השקולה, ההגיונית והשקופה: במאזן הכוחות בין עליונות לבנה וניאו-נאציזם לבין זכויות אדם, לא מסובך מדי להכריע איפה יושבים גלגלי הצדק. זה אמור להיות מובן מאליו, ובכל זאת - בארצות הברית של עידן טראמפ - שההתבטאות הפומבית שלו לאחר פיגוע הדריסה בשרלוטסוויל נתנה רוח גבית משמעותית להתארגנויות העליונות הלבנה ולמפגני ניאו-נאציזם, ארצות הברית שמקדשת את התיקון הראשון לחוקה עד כדי כך שהיא כבר עושה עליו סיבוב פרסה, שם מסתבר שזו עמדה שלא כל כך פשוט לנקוט בה.
מאז אירועי שרלוטסוויל יצאו בזו אחר זו מספר ענקיות טכנולוגיה בולטות בעמק הסיליקון ובכלל, ושיגרו מסרים חד-משמעיים בגנות הרמת הראש המכוערת של הניאו-נאציזם, זאת לצד פעולות קונקרטיות שאמורות לסייע במאבק נגד התופעה החברתית שמקבלת לגיטימציה מחודשת בשבועות האחרונים גם באירופה. ההתגייסות הזו מעניינת לא כשלעצמה, אלא דווקא משום שהיא מתרחשת בתוך קונטקסט מסוג חדש-ישן שמאלץ חברות להפסיק ולנווט בזהירות בין כמויות המידע והפעילות המסחרית, ומחייב אותן לתפוס צד.
כן, חברות טכנולוגיות ניהנות מהספק בכל מה שקשור לעמדות אידיאולוגיות, מפני שההנחה הטבעית לגביהן היא של "קידמה" שמיתרגמת לליברליזם מוצהר - חברתית, כלכלית ותרבותית. תחת המיתוג הזה, ענקיות כמו אפל, גוגל או פייסבוק - לא ממש חייבות לנקוט עמדה כלשהי בסוגיות כאלה, כי במובלע הציבור מספק להן הנחות מוצא מחמיאות למדי. אבל לא מדובר הפעם בשורה של מזכרים והצהרות, אלא - במקרים מסויימים גם בנקיטת צעדים קונקרטיים למלחמה בתופעה.
זמן קצר אחרי פיגוע הדרישה בשרלוטסוויל הודיע מארק צוקרברג שפייסבוק תפעיל פיקוח מחמיר יותר בתהליך הניטור - בכל הקשור לתכנים ובהם איומים בפגיעה פיזית מצד תנועת אלט-רייט והעליונות הלבנה, ואמר בהתייחס לדבריו של טראמפ כי "זו בושה שאנחנו עדיין צריכים להצהיר שניאו נאציזם זו רעה חולה, בושה שזה עדיין לא ברור מאליו".
אתר התוכן הניאו-נאצי Daily Stormer עלה אף הוא לכותרות - כשנודע כי ספקית הדומיין שלו, חברת GoDaddy - הודיעה כי היא מפסיקה לספק לו שירותים. מיד לאחר מכן דיווחה גם חברת Cloudflare שסיפקה שירותי אבטחה לאתר - כי היא מחרימה אותו. גם בטוויטר הצהירו כי הם הסירו את כל החשבונות המקושרים לאתר הניאו נאצי, וגם לינקדאין הצטרפו לחגיגה.
גם פייפאל הצטרפה לרשימת החברות הפעילות כשהיא הצהירה בשבוע שעבר כי היא עושה מאמצים להבטיח שלא יועברו תשלומים באמצעותה לארגונים ניאו-נאציים, לאלט-רייט ולעליונות הלבנה. במקביל, הודיע טים קוק - מנכ"ל חברת אפל, על תרומה של מיליון דולר שנחלקה בין הליגה נגד השמצה והארגון המשפטי לדרום העני (SPLC) - שני ארגונים שמייצגים במידה רבה את המטרות של העליונות הלבנה - יהודים ואפרו-אמריקניים. קוק התבטא גם הוא באשר לדבריו של טראמפ ואמר כי הוא יוצא נגד אמירות שמציירות איזושהי הקבלה מוסרית בין הצדדים.
שירות הסטרימינג המוזיקלי ספוטיפיי החל במקביל בהסרת תוכן המזוהה עם העליונות הלבנה ומתוייג על ידי SPLC כמוזיקה שנושאת מסרים של הסתה ושנאה. ז'אנר ה"כוח הלבן" המוזיקלי ביסס את עצמו מבחינה תרבותית בלב לבה של כל פעילות ניאו-נאצית. יוטיוב גם היא הצהירה כי היא נוקטת צעדים בדמות הסרה של ערוצי תוכן של פעילים ניאו-נאצים, וסביר מאוד להניח שבמהלך השבועות הקרובים נמשיך ונשמע על עוד ועוד יוזמות כאלה ואחרות, המלוות בהצהרות גרנדיוזיות שמגיעות הישר מעמק הסיליקון.
כדאי וצריך לזכור, כמובן, שמדובר בחברות שסיפקו שירותים שונים עבור אתרי תוכן ניאו-נאצי, שהפלטפורמות המבוססות, הרשתות החברתיות ופלטפורמות השיתוף - כולן מספקות במה שווה לתכנים של עליונות לבנה, וכי סביר להניח שיש הרבה מאוד אתרים אחרים שמתוחזקים, מאוחסנים ומוגנים כרגע על ידי חברות אחרות. זה אולי מרגיש מעט מדי מאוחר מדי, והציניקנים ימהרו לחשוד במניעים הפרסומיים של כל אחד מהגופים האלה, אבל התגייסות מהסוג הזה יכולה בקלות לפרק את מגדל הקלפים, להפיל את לבני הדומינו שנערמו בעשורים האחרונים ולהחזיר את הניאו-נאציזם והעליונות הלבנה למשבצת החברתית המבישה שבה הן אמורות להיות.