אלקין: נתקן את החוק כדי לפתוח לתחרות את שוק פסולת האריזות
המשרד להגנת הסביבה הודיע לשלוש החברות שביקשו לפעול בשוק מחזור האריזות כי יפעל לקביעת כללים שיסדירו בחוק את פעילותן. כיום פועל בתחום רק גוף מוכר אחד - תאגיד תמיר
המשרד להגנת הסביבה יפעל לקביעת כללים להסדרת פעילותם של מספר גופים מוכרים בתחום פסולת האריזות. כללים אלו יהוו בסיס לתיקון החקיקה הנדרש טרם מתן הכרה לגופים נוספים. כיום פועל גוף מוכר אחד בשוק פסולת האריזות, תאגיד תמיר, והודעת המשרד נמסרה על רקע בקשה של שלוש חברות כי המשרד יכיר בהן על מנת שיוכלו גם הן לפעול בשוק המחזור, במסגרת חוק האריזות.
המשרד הודיע על לשלוש החברות שביקשו הכרה כגוף מוכר, "א.מ.י.ר גלובל גרין 2013", "המסלול הירוק" ו"נטלי" כי קיים חשש ממשי שמתן ההכרה בגופים יפגע ביישום מטרות חוק האריזות. על כן, נתן המשרד לחברות הזדמנות להתייחס בכתב בתוך 30 יום לפני קבלת החלטה סופית.
השר אלקין אמר: "אנו פועלים לקביעת כללים להסדרת פעילותם של מספר גופים מוכרים בשוק האריזות, על מנת להבטיח רמת שירות זהה בכל הרשויות המקומיות. על כן נפעל לתיקון החקיקה בנושא שיאפשר את פתיחת שוק הפסולת לתחרות מבלי לפגוע ברמת השירות לאזרח". במשרד להגנת הסביבה אמרו כי הם סבורים כי ללא תיקוני חקיקה לא ניתן יהיה לקיים פעילות של יותר מתאגיד מחזור אחד (גוף מוכר) במסגרת חוק האריזות, מבלי לפגוע ברמת השירות השוויונית לכל אזרחי מדינת ישראל.
בחוק לא נקבעו כללים המסדירים את הפעילות של מספר גופים מוכרים. כללים אלה אמורים להבטיח את רמת השירות השוויונית לכל אזרחי מדינת ישראל ושיבטיחו את השמירה על יישום מטרות חוק האריזות.
"שוק הפסולת הוא שוק רווי יצרים, עם עבריינות ופשיעה"
החוק להסדרת הטיפול באריזות - התשע"א - 2011, הטיל חובות עמידה ביעדי מיחזור של פסולת אריזות על היצרנים והיבואנים במדינת ישראל. בחוק נקבע כי לשם קיום חובות אלו על היצרנים והיבואנים להתקשר עם גוף מוכר שיבצע עבורם את הפעולות המתאימות לשם כך. עם פעולות אלו נמנית בין היתר, פעילות חובה מול רשויות מקומיות באופן שוויוני לשם מימון הסדרי הפרדת פסולת אריזות. החוק קובע כי הטיפול בפסולת, המהווה מעין "מוצר ציבורי", הוא במימון פרטי ולא במימון תקציב ציבורי.
גיא סמט, סמנכ"ל בכיר לשלטון מקומי במשרד להגנת הסביבה, הסביר כי "שוק הפסולת הוא שוק רווי יצרים, עם עבריינות, פשיעה. אנחנו מכירים את השוק הזה. אנחנו לא מתנגדים לתחרות. אנחנו רוצים שלאזרח יהיה שירות טוב, ושכל האזרחים יקבלו שירות. אחת האופציות בתיקון לחוק היא לחייב את החברות לאסוף פסולת מאיזורים מסויימים בארץ. אנחנו בודקים כל מיני סעיפי תחרות. אין בעולם תחרות".
על השאלה מדוע רק כעת יפעלו לתיקון החקיקה אמר: "נפגשנו עם מומחים באירופה וניסינו למצוא מודל של תחרות. שוק הפסולת האלקטרונית התחרותי כושל. עמדת השר הייתה לפתוח את השוק במסגרת הקיימת אך לא ניתן היה לעשות זאת. מדובר בשוק של 80 מיליון שקל וצריך לטפל בו".
במשרד ציינו כי במדינות גרמניה ואוסטריה, שבהן פועל יותר מגוף מוכר אחד במנגנון הדומה לזה של מדינת ישראל, ההכרה בגופים נוספים נעשתה לאחר לפחות עשר שנים של יישום חוק האריזות.