בקשה לייצוגית נגד אגד בסך 67.5 מיליון שקל בגין העדר כריזה
משרד המשפטים ובעלי מוגבלויות הגישו בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת אגד, בטענה שהחברה לא מפעילה כריזה באוטובוסים עירוניים כנדרש בחוק
טוב שההגה ביידים של אגד? נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים הגישה היום (ב') בקשה לאישור תובענה ייצוגית בסך 67.5 מיליון שקל נגד חברת אגד בשל העדר כריזה בחלק מהאוטובוסים.
הנציבות הגישה את הבקשה בשם 45 אלף אנשים עם מוגבלות באמצעות עו"ד ד"ר יועד הלברסברג, יחד עם שני אנשים עם מוגבלות שהתלוננו על העדר הכריזה. בבקשה נטען כי חברת אגד מפרה את החוק ותקנות שוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלות באופן שיטתי, בכך שאינה מפעילה מערכת כריזה בכלל האוטובוסים העירוניים שפועלים מטעמה.
לטענתם, בנוסף לתלונות שהתקבלו, ומתוקף סמכותה של הנציבות, ערכו מפקחיה סדרה של בקרות מדגמיות באוטובוסים העירוניים, שהתפרסו על פני תקופות שונות וחודשים רבים. לטענתם, בבקרות שנערכו נמצא כי אגד הפרה בצורה נרחבת ומתמשכת את חובותיה לבצע כריזה, ומתוך 570 פיקוחים, זוהו 156 מקרים נפרדים של הפרות - כ-30%.
"העדר הנגישות פוגע בחופש התנועה"
לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות והתקנות שהותקנו מכוחו, הפעלת קו אוטובוס עירוני מחייבת בהתאמות נגישות, בין היתר, התקנה והפעלה של מערכות כריזה פנימית וחיצונית. "החובה החוקית נועדה לאפשר לאנשים עם מוגבלות לעשות שימוש עצמאי ושוויוני בשירותי התחבורה הציבורית. מערכת הכריזה מאפשרת לרבים מהם להמתין בתחנה בנחת לאוטובוס ולמצוא את דרכם למעוז חפצם, באופן עצמאי. העדר הנגישות פוגע בזכותם לכבוד ובחופש תנועתם", אמר אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.לנציבות יש סמכות להגיש תובענות ייצוגיות, אך זו הפעם הראשונה שגוף ציבורי במדינת ישראל מגיש בקשה כזו. הבקשה צריכה לקבל את אישורו של בית משפט בטרם תהפוך לתביעה ייצוגית. כאמור, הנציבות דורשת כי בית המשפט יורה לאגד לפצות את חברי הקבוצה בסך כולל של 67.5 מיליון שקל, ויחייבה לעמוד בדרישות החוק, באמצעות צו שעה.
דובר אגד רון רטנר, אומר בתגובה:
"אגד השקיעה ומשקיעה בשנים האחרונות משאבים רבים על מנת להתאים את השירותים הניתנים על ידה לאנשים בעלי מוגבלות וצרכים מיוחדים על מנת לעמוד בכל הוראות הדין , ובכללן אלה המחייבות התקנת מערכות כריזה בתוך ומחוץ לאוטובוס, ואף למעלה מכך.
"מערכות כאלה קיימות ופועלות בכל האוטובוסים העירוניים של אגד. עם זאת, כאשר מדובר בצי של כ-3,000 אוטובוסים יתכן כי לעיתים ישנן תקלות נקודתיות במערכות מעין אלה. אגד פועלת לטפל בהן הן במסגרת התחזוקה השוטפת והן במסגרת טיפול נקודתי בכל תקלה שמאותרת ומדווחת. הנסיון להיאחז בתקלות נקודתיות ולהציגן ככשל מערכתי רחב היא טענה חסרת בסיס ואנו נשיב לה בבית המשפט בהרחבה."