סער מציע: מורים רק עם תואר שני
שר החינוך לשעבר גדעון סער יציג מחר תוכנית שגובשה ע"י ועדת היגוי בראשותו כדי לחזק את מעמד המורה בישראל. עיקרי התוכנית פורסמו הבוקר ב"ידיעות אחרונות" והיא מציעה בין היתר רפורמה משמעותית באופן הכשרת המורים בישראל
שר החינוך לשעבר גדעון סער יציג מחר (ג') תוכנית חדשה לחיזוק מעמד המורה. עיקרי התוכנית פורסמו הבוקר ב"ידיעות אחרונות". על פי התוכניות, יועלו תנאי הסף להוראה בהדרגה ומי שירצה לעבוד כמורה יוכל להיות רק בעל תואר שני ומעלה, וכן תבוצע רפורמה מקיפה באופן הכשרת המורים במקביל להצבת מעמד המורה עיכד ממשלתי בכפוף להחלטת ממשלה. בנוסף מוצע להעלות את השכר המורים המתחילים ל-8,000 ש"ח באופן מיידי ולתת תגמול דיפרנציאלי למורים מצטיינים על מנת לעודד מצוינות.
בראיון לאולפן ynet tv אומר סער: "צריך לשים את האצבע על העיקר. בהצלחה של החינוך, המחקר הוכיח שהמשתנה הכי חשוב הוא איכות ההוראה. בצורה הכי פשוטה - הכי חשוב להביא את הטובים ביותר לחינוך ולדעת להשאיר אותם במערכת".
סער עמד בראש ועדת היגוי, שבה השתתפו גם שלושה מנכ"לי משרד החינוך לשעבר, מנהלים ומורים. התוכנית המלאה תוצג מחר בוועידת "חינוך עכשיו" בקרייה האקדמית אונו.
"המהפך שאני מציע הוא להפוך את המקצוע מחדש להיות יוקרתי, להיות מכובד והתוכנית היא מקיפה הרבה מאוד משתנים שמשפיעים על מעמד המורה", מסביר סער. "ההכשרה של המורה, השכר של המורה, תנאי הסף לכניסה מקצוע שהם היום מאוד נמוכים, מסלולי קריירה, גמול מצוינות, ובסופו של דבר אם אנחנו, נדע לעשות את הדבר הזה כלומר להביא כוחות איכותיים למערכת, הבטחנו את עתיד החינוך אז גם הבטחנו את עתיד ישראל".
אתה אומר שזה אחד הדגשים החשובים במערכת החינוך, אבל יש שר חינוך, נפתלי בנט, אתה חושב שהוא לא שם דגש במקום הנכון?
"קודם כל אני לא בא בביקורת, אני ביחסים מצוינים איתו, גם הזמנתי אותו לוועידה מחר בקרייה האקדמית אונו ואני גם מתכוון להעביר לו את התכנית במלואה. זה לא בא לפגוע בכל מהלך שמתבצע, אבל אני טוען דבר מאוד פשוט. אנחנו עשינו בעשור האחרון שתי רפורמות, עוז לתמורה ואופק חדש. הן היו קומת הבסיס לשינוי, אם רוצים לעשות שינוי ארוך טווח, זה באמת שינוי ארוך טווח כי אם היום נכנס מישהו ללמוד הוראה הוא נהיה מורה בעוד 4 שנים. אנחנו צריכים לחשוב כשיש לנו מצב שבקרב מורים חדשים בבתי ספר יסודיים ממוצע הפסיכומטרי עומד על 505 נקודות. בבתי הספר יש מורים מצוינים, אבל אנחנו מזהים מה תנאי הסף היום ואנחנו מבינים מה המשמעות של זה. בלי שינוי במרכיב הזה יהיה קשה מאוד לעשות את השינוי שכולנו כאזרחים מצפים לו בחינוך, ובתמצית שיהיה מורה טוב בכיתה. אם יש מורה טוב בכיתה, תשעים אחוז מהעבודה נעשתה".
אי אפשר לנתק את ההקשר הפוליטי של מה שאתה עושה והכוונה שלך לחזור לפוליטיקה ואני בטוח שישנם מעבר לבנט שבוודאי לא יהיה מרוצה את מה שאתה אומר עכשיו.
"אני חושב שהוא יהיה מרוצה".
אף אחד לא אוהב שדורכים לו על הבהונות.
"אני חושב שהוא יבחן. מהניסיון שלי ומהשיחות שלי איתו ואנחנו משוחחים מעת לעת בנושא חינוך, הוא מאוד פתוח וקשוב לרעיונות חדשים, נייר העמדה הזה הוא נייר שהושקעה בו עבודה רבה. כשאני חזרתי לזירה הציבורית אני חוזר עם סדר יום. אני חוזר עם פתרונות, אני לא חוזר רק עם אמביציות, ומה שאני מתחיל לעשות ממחר, מדי שלושה חודשים תהיה ועידה בתחום מדיניות, הוועידה הבאה תהיה בנושא ביטחון ואסטרטגיה ואחריה בתחום כלכלה ומשפט, בכל אחד מתחומי המדיניות אנחנו נקיים דיונים מעמיקים, נציג רעיונות חדשניים וגם נציע פתרונות".
אני בטוח שברחוב בלפור בירושלים לא שמחים לשמוע שאתה רוצה להתוות מדיניות.
"כשאני הייתי בתפקידים ביצועיים כמו שר חינוך או שר פנים, ראש הממשלה שהיה גם אז ראש הממשלה מאוד תמך וגיבה את הרפורמות שביצעתי ואני בהחלט מתכוון להעביר גם לו העתק מנייר העמדה הרחב הזה שהכנו בנושא המהפך שנדרש במעמד המורה כדרך למצוינות בחינוך והשיח שאני מתכוון לקיים הוא שיח ענייני, שמתעסק עם הבעיות שמעניינות את הציבור, שנוגעות לחיים של הציבור, וכל הנושאים הפרסונליים שחביבים עליכם מבחינתי הם פחות חשובים. מה שחשוב הוא הנושאים עצמם".