כמעט אסון תמ"א בתל אביב: השכנים התלוננו על "מפולת קרקע" והציגו הוכחות מצולמות
בדיקת ynet מעלה כי חמישה חודשים לפני קריסת מכונית לבור בפרויקט תמ"א 38 בעיר, הגיש שכן התנגדות לבנייה והציג הוכחות מצולמות לרשלנות לכאורה: "עמודי התמיכה לא מגינים על הדופן, ולכן יש התמוטטות קרקע ורצפת החניה". היזם ביקש להעמיק את החניה ואף לבנות בריכה
זה עלול היה להיגמר הרבה יותר רע. מכונית קרסה לבור שנפער הערב (יום ב') בחניית בניין ברחוב שלמה המלך בתל אביב, סמוך לפרויקט תמ"א 38. למרבה המזל לא היו נפגעים והבניין הסמוך פונה מיושביו. מבדיקת ynet עולה כי כבר לפני חמישה חודשים הגיש דייר בבניין שבו קרס החניון התנגדות לפרויקט לעיריית תל אביב, וצירף הוכחות מצולמות לרשלנות לכאורה. בין השאר כתב השכן, ד"ר אברהם בלום, כי "עמודי התמיכה שנוצקו באתר לשם הגנה נגד התמוטטות החצר לא מגינים על הדופן, ולכן יש התמוטטות קרקע ורצפת החניה".
לחצו כאן לקריאת מכתב ההתנגדות שבו התריע השכן על ליקויים
עוד כתב בלום כי "ניסיונות הגנה על-ידי הקבלן באתר נגד התמוטטות מרושלות והיו אמורות לעורר את פקחי העירייה בנידון. החפירות והקידוחים באתר לשם בניית החניה גרמו למפולת קרקע בחצר בבניין 89 ואף לסדקים בדירה בבניין 89 בצד דרום. ראו הוזהרתם: בניין שלמה המלך 89 יושב על פלטות ולא כלונסאות".
השכן בלום התריע כי "העבודה המרושלת והפרועה בעליל גרמה ישירות לפגיעה ונזק חמור בקו הביוב השכונתי וכתוצאה נדרשו עבודות תיקון יסודיות על-ידי 'מי אביבים' אשר בפעם ראשונה פתחו את הכביש וטיפלו בכל אורך קו הביוב מבניין 87 ועד שדרות בן גוריון, ופעם שנייה עסקו בתיקון שקיעת המדרכות לכל אורך הקו. לא נראה כי היזם סבל מסנקציה כל שהיא בגין המחדל. עובדי האתר הרסו את כל המדרכה מול 87 ולכן שפכו זרם בטון פרוע על המדרכה לכיסוי על הנזק והפכו אותה למסוכנת להולכי רגל ובמיוחד לעגלות תינוקות ונכים".
השכן כתב עוד בהתנגדות שהגיש לעירייה כי "משך כל מהלך העבודה השתמשו העובדים במדרכה לצרכיהם באופן לא חוקי לשם הנחת חומרים, תנועת וחניית טרקטורים ומשאיות וזאת ללא כל סימון והדרכה של המשתמשים במדרכה כנדרש בחוק. הולך רגל תמים שעובר במקום מוצא את עצמו לפתע תחת מטען מתנופף מעל ראשו. מכוניות תקועות בכביש בגין משאיות בטון או אחרות הקשורות לבניין על הכביש ללא סימון מקדים, ללא אזהרה וללא נוכחות או הדרכה של שליחי החוק או העירייה".
מנגד ביקש היזם בקשה להקלה שבמסגרתה תהיה תוספת בריכת שחייה בגג העליון וכן ביקש להעמיק את חניון הבניין, להוסיף מפלס חניה שלישי במתקן החניה האוטומטי התת-קרקעי.
ד"ר בלום אמר הערב ל-ynet: "צריך לקחת את הסיפור הזה לבית ספר להנדסה ולמשפט. השיפוצים בשלמה המלך 87 התנהלו כמו מערב פרוע. הם שפכו בטון למערכת הביוב של העירייה וסתמו את קו הביוב מהבניין עד לרחוב בן גוריון. 'מי אביבים' פתחו את הכביש ושיפצו את הביוב במשך כמה ימים שבהם הרחוב היה סגור. הם גם פתחו את המדרכה כי היא שקעה בעקבות מה שקרה עם הביוב.
"העירייה שלחה הודעות למי שרוצה להתנגד", המשיך בלום. "אמרו שרוצים לעשות חניה ובריכה על הגג. הגשתי התנגדות שמתריעה בדיוק על מה שקרה עכשיו, בדיוק על המקום שבו החניה קרסה. צילמתי את הסדק שנגרם ושלחתי להם. קיבלתי אישור שההתנגדות התקבלה אבל החפירות נמשכו. חפירות רציניות. ההתמוטטות הזו הייתה צפויה, היה צריך להפסיק את הבנייה לחלוטין".
לאחר שנפער הבור, כוחות משטרה הגיעו למקום ופינו דיירים מהבניין הסמוך, עד שיתקבל אישור ממהנדס העיר שניתן לאכלס אותו מחדש.
פנינה פארי, אחת השכנות, אמרה הערב: "בימים האחרונים הוציאו מכאן המון חול בשביל החניון התת קרקעי וזה כנראה תרם להתמוטטות. המים בבניין הפסיקו כמה דקות לפני ההתמוטטות. השכנים שאלו מה קרה ואמרו להם שמסדרים את זה ופתאום הייתה הקריסה. הוציאו פה את כולם, אמרו עד 23:00 בלילה. יש פה קשישים שצריכים לשירותים ואין להם לאן ללכת. ניתקו את הבניין מחשמל. הקבלן שעשה את התמ"א הוא כנראה חאפר".
מהמשטרה נמסר כי למקום הוזמן מנוף לפינוי הרכב שנפל לבולען. "לאחר סיום העבודות ואישור גורמי מקצוע שהמקום לא מהווה סכנה, יוחזרו הדיירים לבניין
שממנו פונו. הדבר עלול לקחת זמן וציבור הדיירים שפונה מתבקש להיערך בהתאם. הודעה על חזרה לבניין תימסר בהתאם. במקום נציגי עירייה ומהנדס העיר תל אביב. הציבור מתבקש שלא להגיע לאזור ולאפשר לשוטרים לבצע את מלאכתם".
המשטרה חסמה את רחוב שלמה המלך לתנועה.
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה לקריסת הקרקע בחניית הבניין: "מדובר בעבודות בנייה בשטח פרטי. מהנדס מבנים מסוכנים מטעם העירייה נמצא במקום.
כמו כן מתבצעות פעולות חיזוק בין הקורות לצורך מילוי הבור באתר. בשלב זה אין חשש להתמוטטות הבניין". העירייה התייחסה גם לפינוי הדיירים הערב מהבניין הסמוך: "העירייה לא נתנה הוראה לפינוי הבניין, ככל הנראה מי שפינה את הדיירים זה הקבלן בעצמו וביוזמתו".
העבודות באתר מבוצעות על ידי חברת "נקש נעמן", והקבלנים מסרבים להגיב בשלב זה. העירייה טרם התייחסה לטענות השכנים שהתריעו כאמור חמישה חודשים לפני הקריסה.