שתף קטע נבחר
 

מחקר: האם פופולריות בתיכון היא דבר חיובי?

מה עדיף - איכות או כמות? על פי מחקר חדש, חברות קרובה בתיכון מנבאת עלייה יחסית בערך העצמי והפחתת סימפטומים של חרדה ודיכאון, ואילו פופולריות ניבאה חרדה חברתית גבוהה יותר

הדילמה אם להציץ ולבדוק את הווטסאפ של הילדים    (צלמים: ניצן דרור אבי חי )

הדילמה אם להציץ ולבדוק את הווטסאפ של הילדים    (צלמים: ניצן דרור אבי חי )

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

בפייסבוק וברשתות החברתיות ילדים רבים מודדים את מידת הפופולריות שלהם בכמות הלייקים שגרפו, בשיתופי סטטוסים ועוד. ילדים משקיעים זמן ביצירת רשתות גדולות של חברים וירטואליים, אבל האם כל זה בא על חשבון יצירת קשרים בינאישיים קרובים ומשמעותיים?

 

במחקר חדש שהתפרסם במגזין Child Development ונערך באוניברסיטת וירג'יניה עקבו אחרי 169 מתבגרים במשך עשר שנים - מגיל 15 עד גיל 25. החוקרים מצאו שחברות קרובה בתיכון (אינטימיות הדדית, נאמנות, תמיכה בהערכה העצמית ותחושות כלליות של קרבה) - מנבאת עלייה יחסית בערך העצמי והפחתת סימפטומים של חרדה ודיכאון.

 

דווקא פופולריות חברתית ניבאה חרדה חברתית גבוהה יותר. לטענת החוקרים, מתבגרים המעדיפים לבסס חברויות קרובות מעטות, הם בעמדה טובה יותר לנהל משימות חברתיות התפתחותיות חשובות בהמשך חייהם, לעומת המתבגרים שמעדיפים כמות על פני איכות - פופולאריות וחברים רבים מבלי להשקיע בקשרים מעטים וקרובים.

 

 

אז מה אתם כהורים יכולים לעשות?

1. עזרו לילדיכם להכניס דברים לפרופורציה. עבור הילדים, החוויה של גיל ההתבגרות היא מאוד עוצמתית וכל התרחשות מול קבוצת השווים הופכת מבחינתם לאירוע דרמטי. אירועים וירטואליים שבהם ילדים קיבלו יחס שלילי, או לחילופין לא קיבלו מספיק יחס שציפו לו - הם לא באמת משמעותיים כפי שהילדים תופסים אותם באותו הרגע.

 

חשוב לשוחח עם הילדים ולהסביר להם את זה, להכיר בתחושות הקשות – כי הן אמיתיות ונוכחות, ובה בעת להבהיר שמדובר באירוע נקודתי, חולף, שאף אחד או אחת יזכרו בעוד שבוע או חודש.

 

2. עודדו מפגשים עם חברים ופעילויות חוץ. פעולות בתנועות נוער, מפגשים בחוף הים או בבריכה, השתתפות בחוגים קבוצתיים וכדומה - כל אלה מעודדים קשרים בינאישיים.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

3. הגבילו שעות מסך. אמנם בגיל 15 ילדים הם כבר עצמאיים במידה רבה, והנייד שבידיהם יכול לאפשר להם חיבור מתמשך לרשת, לכן מומלץ להתחיל עם הקניית הרגלי צריכת מסך בגיל צעיר יותר.

 

בגיל 15 תוכלו לדבר עם ילדיכם על ערכים ועל מה שחשוב באמת (עוד מפגש עם חברה ופחות משחק מחשב למשל).

 

4. תנו דוגמה אישית. כמו בכל דבר אחר, חינוך נובע לפני הכל מדוגמה אישית. הרבו להיפגש עם חברים, לצבור חוויות משותפות עם חברים ועם בני המשפחה והגבילו את שעות המסך שלכם.

 

הכותבת היא עובדת סוציאלית קלינית (.M.S.W), מטפלת בילדים ובני נוער

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
עודדו מפגשים עם חברים ופעילויות חוץ
צילום: shutterstock
מומלצים