מתרחבת בעולם: קופיקס תפתח רשת בתי קפה בטורקיה
קופיקס הישראלית צפויה להחזיק 20% מהחברה בטורקיה, אך לא תשקיע בה כסף. 80% מהחברה יוחזקו על ידי שותפים מקומיים שיעמידו את המימון להקמת רשת בתי הקפה הטורקית. בתוך כך דוחות החברה חושפים: צניחה של 18.5% במכירות רשת בתי הקפה קופיקס
רשת בתי הקפה קופיקס מתרחבת בעולם. הרשת דיווחה היום (ה') על הסכם להקמת רשת בתי קפה בטורקיה. קופיקס צפויה להחזיק 20% מהמיזם המשותף, אך לא תשקיע בו כסף. ברשת יימכרו קפה, משקאות, מאפים, כריכים וכדומה במחיר אחיד למוצר.
רשת בתי הקפה בטורקיה תנוהל באמצעות חברה אנגלית. 20% מניות החברה האנגלית יוחזקו על ידי קופיקס הבורסאית בישראל, ו-80% על ידי שותפים מקומיים ששמם לא דווח. קופיקס דיווחה כי השותפים שלה להקמת הרשת יממנו את הקמת הפעילות באמצעות הלוואת בעלים, ואילו קופיקס מצידה תעניק לחברה המשותפת שירותי יעוץ, ליווי והדרכה.
בעבר דיווחה קופיקס על הסכם דומה לפתיחת רשת בתי קפה ברוסיה, והרשת החלה לפעול ברוסיה ב-2016. הרשת פועלת במתכונת דומה לישראל, והמוצרים נמכרים בה במחיר אחיד של 50 רובל (כ-3 שקלים).
לפני שבועיים הודיע מנכ"ל החברה, חיים אהרון, על פרישה. למחליפו מונה יקי ודמני. ודמני עסק בתחום המזון במשך כעשור. הוא שימש בעבר בתפקיד סמנכ"ל המכירות של עלית ומנכ"ל חברת טמפו, והיה ממחדירי מותג הקפה ILLY לישראל, בהיותו סמנכ"ל המכירות של עלית.
העלאת המחיר לא הוכיחה את עצמה
בתוך כך רשת בתי הקפה פרסמה היום את דוחותיה הכספיים, ובהם הציגה שחיקה במכירות. הכנסות הרבעון השני ירדו ב-18.5% והסתכמו ב-24 מיליון שקל. הירידה בהכנסות נובעת משחיקה של 5.2 מיליון שקל במכירות בתי הקפה ומקיטון של 400 אלף שקל בהכנסות ממכירת זכיונות.
השחיקה במכירות, שנבעה בין היתר ממהלך של העלאת מחיר המכירה שביצעה הרשת בפברואר מ-5 ל-6 שקלים לפריט, הובילה את רשת בתי הקפה לירידה של 15% ברווח הגולמי ברבעון השני של השנה ל-5.88 מיליון שקל.
הוצאות התפעול של רשת בתי הקפה עלו ב-50% ברבעון השני ל-2.3 מיליון שקל בשל מעבר של 13 סניפי בתי קפה להפעלה עצמית של החברה במקום באמצעות זכיינים.
רשת המרכולים הציגה עליה בהכנסות בשל פתיחת סניפים חדשים. מגזר המרכולים סיים את הרבעון עם הכנסות של 49.8 מיליון שקל לעומת מכירות של 27.3 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד. מכירות הסניפים הזהים ברשת המרכולים גדלו ברבעון ב-5.1% ביחס לרבעון המקביל - כאשר נתון זה מנטרל את השפעת הסניפים החדשים. עם זאת, הוצאות התפעול והמכירה של המרכולים זינקו ב-67% כתוצאה מפתיחת סניפים חדשים והסתכמו ב-12.2 מיליון שקל.
את הרבעון מסכמת הקבוצה עם מעבר להפסד של 996 אלף שקל, לעומת רווח של 1.25 מיליון שקל ברבעון מקביל, שמקורו ברווח של 634 אלף שקל מתחום בתי הקפה בקיזוז הפסד של 1.68 מיליון שקל מרשת המרכולים.
רשת בתי הקפה מונה 137 סניפים ורשת המרכולים מפעילה 29 סניפים. סופר קופיקס מתכננת לפתוח 8-10 סניפים נוספים בחצי השנה הקרובה. בנוסף, מפעילה החברה 19 סניפי בתי קפה במוסקבה, רוסיה – 2 מהם בהפעלה עצמית והיתר בזכיינות, ונמצאת בהליך הקמת 2 סניפים נוספים בסנט פטרסבורג.