חשיבה חיובית בגיל צעיר - שלב אחר שלב
מחשבות שליליות משפיעות על הילדים בכל תחומי חייהם אבל אפשר לשנות את המצב. איך עוזרים להם לאמץ גישה אופטימית לחיים ולהסתכל על חצי הכוס המלאה גם בסיטואציות מורכבות?
איך מחשבה שלילית משפיעה על בריאות ילדיך? לכולנו יש קול פנימי שמכווין אותנו באופן בו אנחנו פועלים ומדברים. לקול הפנימי הזה יש גם צד שלילי, בעיקר אצל ילדינו חסרי הניסיון שחווים סיטואציות בחיים עם הרבה יותר ספקות וחששות.
חשבו על מספר הפעמים שילדים שומעים את המילה "לא" או חווים אנרגיה שלילית בבית או בכיתה - החשיפה הזאת לשליליות "נדבקת" ועלולה להעצים את האופן השלילי שהילד חווה את העולם.
לדוגמה, ילד שחווה חיי חברה לא מלאים, סופג ביקורת שלילית מההורים והסביבה כנראה גם יחווה רצף של כישלונות לימודיים וביקורות מהמורות. בשליליות כל האספקטים בחיים קשורים - חיי חברה מדביקים חיי משפחה שמדביקים את ההצלחות או הכישלונות הלימודיים. השליליות מדבקת אבל למזלנו גם החיוביות.
לעזור לילדים לחשוב אחרת
בעוד ששליליות היא חלק טבעי מתהליך החשיבה שלנו, להורים, מדריכים, מורים וכל אדם בחייו של הילד יכולה להיות השפעה על איזון השליליות והחיוביות. אל דאגה, חשיבה חיובית לא מחייבת אותנו ההורים לחייך חיוך מאוזן לאוזן כל היום כל יום או לראות את חצי הכוס המלאה גם בשעה שאנחנו נמצאים בעת משבר או מצוקה. לכל רגש יש מקום אבל השאלה היא המינון. חשיבה חיובית מאפשרת לספק לילד מקום בטוח, אמונה ביכולותיו ובהתמודדות עם מצבים משתנים ומורכבים.
כיצד דואגים "להקרין" על הילד חשיבה חיובית? "הקרנת" חשיבה חיובית לא חייבת להיעשות בזמן שהילד חווה שליליות, אלא כמנע לסיטואציות שליליות וכלימוד הלך רוח חיובי. ישנם כמה עקרונות שיכולים לסייע לכם בהנחלת חשיבה חיובית לילדים:
• דוגמה אישית - עליכם להבין שיש לכם תפקיד משמעותי בהתפתחות ילדם וביכולתך להשפיע על כך.
• דימוי והערכה עצמית - ככל שהילד בשלבי התפתחותו יתנסה וירכוש חוויות של הצלחה ויגבש לעצמו ביטחון של מסוגלות, כך יכולת החשיבה החיובית תגדל.
• עידוד הסקרנות והבחירה - ילד לומד מתוך סקרנות והתנסות, ולכן ההורים צריכים לאפשר ולעודד אותו לחקירה ולהתנסות. החוויה שיצבור היא של עשייה, בחירה ולמידה. הניסיון שיצבור יעניק לו את יכולת החשיבה החיובית.
אבן הקסמים
איך מלמדים ילדים לגייס משאבים בעת הצורך? החשיבה החיובית, השמחה, הכוחות, האהבה והביטחון מצויים בתוכנו גם כשאנחנו לא מרגישים או חושבים שהם קיימים. עלינו ללמוד ולאמן את ילדנו כיצד לשלוף איכויות אלה בשעת הצורך. "אבן הקסמים" עוזרת בכך. היא מזכירה לילד כמה כוח יש לו וכמה הוא נפלא ונהדר, במיוחד ברגעים שהוא לא מרגיש כך.
מה עושים? מכינים אבן מיוחדת. "אבן קסמים" יכולה להיות מכל חומר, כל עוד הילד "בונה" אותה באופן שמקנה לו ביטחון והוא משתמש בה בעת הצורך. האבן היא חפץ ממשי המחבר את הילד ליכולות ולביטחון שבתוכו.
קראו עוד:
- 15 משפטים שכדאי לומר לילדים פעם בשבוע
- פתאום הילדים יתחילו להקשיב לכם
- נפרד מהילדים בגן ומנסה להסתיר את הדמעות
לחגוג את הרגע החיובי
איך מלמדים ילדים לראות את הרגעים היפים? אנחנו מעירים להם כשהם רבים עם אחיהם, כשהם שוכחים את המעיל בבית הספר, כשהם לא שוטפים ידיים לפני הארוחה, כשהם קמים באמצע ובסוף לא מפנים מהשולחן ועוד ועוד. אבל בימים השקטים בלי המריבות, כשהם יושבים בצורה מכובדת מסביב לשולחן, כשהם משחקים יפה וזוכרים להחזיר את כל חפציהם מבית הספר, אנחנו לרוב לא אומרים דבר.
מה עושים? עלינו לחזק התנהגויות חיוביות וראויות. צריך לחגוג כל רגע חיובי, לחזק את התנהגותו הראויה בחיבוק, במילה טובה.
בית ההגנה
כל מה שצריך לעשות זה לדמיין את האהבה שעוטפת אותנו כ"בית הגנה". בקשו מהילדים שלכם לעצום עיניים ולדמיין בית מלא בכוח, שמחה ואהבה שעוטף אותם. אפשר לראות את זה בצבעים שונים עם פרחים או עם כוכבים.
כשפוקחים את העיניים, מבקשים מהילדים לצייר את מה שראו בדמיונם, ולכל אחד יוצא ציור אחר. בערב תולים את "הבית המגן" ליד המיטה ובבוקר, כשיוצאים מהבית, לא שוכחים לקחת אותו איתנו, אם בדמיון ואם זה לקחת את הציור בתיק.
כאשר נפגשים עם ילדים אחרים המעוררים מחשבות של פחד, תסכול או כעס כדאי להציע לילדים "לשלוף" במחשבה את "בית ההגנה" ולהתמודד עם החוויה במחשבה חיובית של יכולת.
הכותבת היא פסיכולוגית קלינית ומנהלת רשת המעונות "התחלה חכמה" של החברה למתנ"סים הארצית