שתף קטע נבחר

 

חקירת התרסקות האפאצ'י: מוט היגוי שהוחלף התנתק בגלל תקלה בהתקנה

חיל האוויר פרסם את מסקנות דו"ח הביניים השני לבדיקת נסיבות התאונה שבה נהרג רס"ן במילואים דודי (דוד) זהר. החלטת הטייס הוותיק לשוב לבסיס למרות תנאי הטיסה הקשים - היא שכנראה הצילה את חיי הטייס הצעיר, שנפצע קשה. מערך המסוקים שקורקע יוחזר לפעילות

 

הטייס רב-סרן במיל' דודי (דוד) זהר שנהרג בהתרסקות  (צילום: אתר חיל האוויר) (צילום: אתר חיל האוויר)
הטייס רב-סרן במיל' דודי (דוד) זהר שנהרג בהתרסקות (צילום: אתר חיל האוויר)

 

תקלה בהתקנת מוט ההיגוי שהוחלף היא שהובילה להתרסקות מסוק האפאצ'י . כך עולה ממסקנות דו"ח הביניים השני של תאונת התרסקות מסוק הקרב מסוג "פתן" של חיל האוויר בחודש שעבר בבסיס רמון שבדרום. התקלה הנדירה בהתקנת מוט ההיגוי המתחבר לרוטר הזנב הובילה לניתוקו ולאובדן שליטה באוויר. בהתרסקות נהרג רב-סרן במיל' דודי (דוד) זהר ז"ל ונפצע קשה הטייס השני, סגן און.

 

לאור הממצאים הורה מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין להחזיר לפעילות את מערך האפאצ'י, שקורקע בעקבות התאונה. המסוקים צפויים לחזור ולטוס בעוד כשבוע, בתהליך סדור של הדרכות לצוותי האוויר והקרקע ויישום ראשוני של הלקחים. ממצאי הביניים של התחקיר הוצגו למשפחות שני הטייסים שנפגעו בתאונה.

 

ראש מינהל בטיחות ואבטחת איכות בחיל האוויר, טייס המסוקים אלוף משנה יואב, אמר הבוקר כי מוט ההיגוי במסוק הוחלף בתקופה שקדמה להתרסקות. הוא הוסיף והדגיש כי החלטת רס"ן זהר לשוב ולנחות בבסיס למרות תנאי הטיסה הקשים היא שככל הנראה הצילה את חייו של הטייס הצעיר און. "ההתרסקות קרתה 45 דקות לאחר שהשניים המריאו לטיסת אימון בדרום", אמר יואב. "את ניתוק מוט ההיגוי ניתן לדמות לנסיעה במכונית, כאשר תוך כדי נסיעה מבינים שיש תקלה בהגה והרכב פונה רק שמאלה ולא ימינה. הצוות נאלץ במשך שש הדקות מהרגע שגילה את התקלה ועד להתרסקות להתמודד עם עומס פיזי גבוה וסיטואציה קיצונית, ולמרות זאת הם הצליחו להביא את המסוק לבסיס".

 

פינוי הפצוע בהתרסקות לבית החולים    (צילום: הרצל יוסף)

פינוי הפצוע בהתרסקות לבית החולים    (צילום: הרצל יוסף)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

אל"מ יואב הוסיף והסביר כי "תקלה בהתקנת מוט ההיגוי הביאה לחופש בתנועה שלו, ששחק אותו לאורך זמן, שחיקה שהתפתחה עד להתנתקות המוט. זיהינו פערים בהנחיות התקנת המוטות האלה, שמותקנים בארץ לאחר שהגיעו מהיצרן האמריקני. מפגישות שקיימנו עם נציגי צבא ארה"ב והיצרן עולה כי מעולם לא התרחשה תאונה שכזו באף מקום".

 

בחיל האוויר ציינו כי החקירה תימשך עוד כמה חודשים וכי אין חשד לרשלנות. עוד נמסר כי בהמשך ייבדק כיצד שחיקת מוט ההיגוי לא זוהתה בבדיקות התקופתיות שנערכות למסוקים ואם בכלל היה ניתן לזהות שחיקה שכזו. הוראות התקנת המוט צפויות להתעדכן בהתאם לממצאי החקירה. "חזרת הצוות לבסיס הייתה חיונית בגלל תנאי הנחיתה וכוחות החירום שהמתינו להם", הוסיף אל"מ יואב. "גם לפי ממצאי התחקיר כעת אין קשר בין הסדקים ברוטר הזנב האחורי שגילינו לפני כמה חודשים, לגורמים לתאונה הנוכחית".

 

רס"ן זהר ז"ל קרא לבנו תומר, על שם חברו הטוב תומר גוטרמן ז"ל, שנהרג בתאונת מסוק ב-2003. גוטרמן הוא גם דודו של הטייס און, שחייו ניצלו הודות להחלטה שקיבל זהר. משפחתו של זהר העדיפה שלא להגיב הבוקר לממצאי הדו"ח.

 

בהכנת הכתבה השתתף אחיה ראב"ד
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אתר חיל האוויר
מסוק אפאצ'י
צילום: אתר חיל האוויר
מומלצים