קשיי ההורים שבדרך הובילו להזדמנות עסקית: סיפור היוולדה של רשת שילב
הרעיון המהפכני בזמנו של שילב הוליד את רשת מוצרי התינוקות המובילה בישראל, כשהיא פועלת על בסיס הערכים של מצוינות, איכות, אמינות, בטיחות, חדשנות פורצת דרך ותרומה לקהילה ולמשפחה. בשלושה קונספטים שונים, שילב מצליחה לעמוד בראש תחום תחרותי הולך וגדל
בשיתוף Superbrands
גם השנה רשת שילב המשיכה להתאים את חוויית השירות לצרכים השונים של כל לקוח. היא השיקה אפליקציית תזונה לאמהות מניקות ויזמה שורת הרצאות של מומחים במטרה לסייע להורים צעירים.
בשנת 1974, שושי ואיציק אורן, זוג סטודנטים מבת ים, עמדו לפני הולדת בנם השני. לקראת הלידה יצא איציק אל העיר במטרה לרכוש כמה פריטים חסרים, ונאלץ לכתת את רגליו ברחובות בת ים ותל אביב במשך שעות כדי להשלים רכישה של עשרה פריטים בלבד. עם חזרתה של שושי מבית החולים מלווה בבנם הפעוט רן, החליטו השניים להפוך את הבעיה שבה נתקלו להזדמנות עסקית.
הרעיון מאחורי המיזם של בני הזוג אורן נשמע פשוט היום, אך לפני 40 שנה נחשב למהפכני - פורמט המאפשר להורים שבדרך להכין רשימת קניות, לבוא איתה לחנות - ללא צורך להתחייב לרכישה (מחשש ל“עין הרע“) - ולקבל את המוצרים הביתה מיד לאחר הלידה. וכך, למרות הספקנות של אנשי עסקים ובעלי חנויות רבים, נולדה רשת שילב (ראשי תיבות של שיווק ישיר לבית), שהסניף הראשון שלה הוקם בשנת 1975 ברחוב אבן גבירול בתל אביב.
כיום שילב מובילה את שוק מוצרי התינוקות בישראל, כשהיא פועלת על בסיס הערכים שמלווים אותה מיומה הראשון - מצוינות, איכות, אמינות, בטיחות, חדשנות פורצת דרך ותרומה לקהילה ולמשפחה. הרשת מונה כ-70 סניפים בשלושה קונספטים שונים - חנויות הריון המתמחות בהזמנות שלפני הלידה, חנויות בתי חולים המספקות את צרכי האם והרך הנולד בימים הראשונים לאחר הלידה וחנויות הורים המיועדות לתינוקות, לילדים ולרוכשי מתנות.
בנוסף מפעילה שילב חנות מקוונת שמציעה עשרות אלפי פריטים, החל בחבילות לידה, דרך הלבשה וטקסטיל וכלה בצעצועים, הנגישים לרכישה קלה ומהירה באמצעות המחשב, הטאבלט או הסמארטפון.
הסביבה התחרותית
בשנים האחרונות, שוק מוצרי התינוקות בו פועלת שילב רושם תחרותיות הולכת וגדלה. הסיבות רבות, החל משחקנים חדשים בתחום ועד להתגברות המגמה של צרכנים ישראלים הרוכשים מוצרי תינוקות מקמעונאיות בינלאומיות באמצעות האינטרנט.
בנוסף, ההורים הצעירים של היום, בני דור המילניום (ילידי שנות ה-80' ושנות ה-90'), מחוברים ומשכילים מפעם, ומצפים לקבל מהקמעונאים חוויית קנייה שונה לחלוטין מזו שדרשו בני הדורות הקודמים.
הפתרונות היצירתיים
כדי לספק מענה לצרכים המשתנים של ההורים, פועלת שילב בשני ערוצים מרכזיים: התאמת חוויית קנייה אישית ללקוחות (פרסונליזציה) ושיווק מבוסס ידע, באמצעותו היא מאפשרת להורים לקבל החלטות קנייה נכונות ומושכלות יותר.
חוויית קנייה מותאמת אישית
מועדון הלקוחות של שילב כולל כיום כמה מאות אלפי חברים, בהם נשים בהריון, הורים צעירים, סבים וסבתות. מלבד להצעת הנחות, מכירות מוקדמות ומבצעים, מאפשרת הרשת לחברים להשתתף במגוון אירועים, השאובים מעולמות התוכן הרלוונטיים להם.
באמצעות מערכות בינה עסקית (BI) ושימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, שילב מתאימה ללקוחות חוויית קנייה אישית, המשתנה בהתאם לגילו של הפעוט. במסגרת התוכנית מקבל כל חבר מועדון הודעות על מבצעים המותאמים לו, במקביל למבצעים הרגילים שמציעה הרשת לחברי המועדון, כמו גם לכלל הלקוחות, שמותאמים אישית ועונים על הצורך של הצרכנים החדשים, המצפים ליחס אישי מהקמעונאים. המבצעים זוכים להצלחה גדולה הן ברמת המכירות והן ברמת המותג, הנתפש ככזה המלווה את ההורים לאורך שנותיו הראשונות של הפעוט ומקל עליהם.
בנוסף, הרשת משלבת מבצעים מיוחדים גם ברשתות החברתיות, ומפעם לפעם "מפנקת" לקוחות שפרסמו ביקורת על הרשת בהטבות, מתנות ומבצעים מיוחדים. כך בונה הרשת קהל של נאמני מותג מחויבים.
שיווק מבוסס ידע
הצרכנים של היום כמהים לידע והדרכה שיעזרו להם לקבל החלטות קנייה מושכלות יותר, והצורך רק גדל כשמדובר בתחום מוצרי התינוקות - בייחוד בקרב לקוחות עם ילד ראשון - ולכך פועלת שילב במגוון ערוצים:
- הרצאות מומחים. שילב הייתה אחת הקמעונאיות הראשונות בישראל שעשו שימוש בשירות Facebook Live. באמצעות השירות מפרסמת הרשת שידורים חיים במגוון של נושאים, בשני עמודי המותג (בשפה העברית ובשפה הערבית) הכוללים למעלה מ-200 אלף עוקבים.
השידורים מועברים על ידי מומחים מובילים בתחומם שעונים לשאלות הגולשים. בין המומחים שהתארחו עד כה בעמודי המותג: מומחה לבטיחות התינוק ופסיכולוגית התפתחותית. מדי פעם מעבירה הרשת הרצאות גם בסניפים השונים.
- אפליקציית תזונה לאמהות מניקות. השנה השיקה שילב אפליקציית מובייל בתשלום, בשיתוף הנטורופטית ד"ר הגר שפר, שנועדה לאפשר לאמהות מניקות לנהל תזונה בריאה במהלך תקופת ההנקה. במקביל לידע הרב שמספקת האפליקציה, הנקראת Clean Eating, היא מאפשרת לאמהות לרכוש באמצעותה מגוון מוצרים. האפליקציה זכתה להצלחה גדולה מיד עם השקתה והעפילה למקומות הראשונים בדירוג האפליקציות הפופולריות ביותר בישראל.
- התנסות במוצרים חדשים. במטרה לספק מענה לדרישות הצרכנים וללמוד טוב יותר את הצרכים שלהם, פונה שילב מעת לעת לאמהות ונותנת להן להתנסות במוצרים חדשים, והן בתורן מספקות משוב לרשת, שעורכת התאמות בהתאם ובמידת הצורך - כל זאת על מנת לענות טוב יותר על דרישות הצרכנים.
דברים שלא ידעת על שילב
כבר בשנת 1986 הגתה שילב והוציאה לאור את ספר ההדרכה לאשה ההרה “תינוק חדש“, הכולל בתוכו את “ספר השמות של ישראל“.
הסטיקר “תינוק באוטו“ הומצא בשילב.
בזכות מערך הבטיחות והבקרה ההדוק שלה, שילב היא החברה היחידה בתחום מוצרי התינוקות המחזיקה בדרגת הבטיחות הגבוהה ביותר של מכון התקנים - מסלול יהלום.
שילב פיתחה את מותג ג‘ינסי - הג‘ינס היחיד בעולם המותאם לתינוקות בני יומם.
אבני דרך בחיי שילב
1974 - שושי ואיציק אורן מקימים את שילב.1979 - שילב היא הראשונה לשווק בבלעדיות את מותג העגלות האיטלקי אינגלזינה.
1991 - איציק ושושי אורן מקימים את חברת הצעצועים ההתפתחותיים Tiny Love.
2011 - שילב משיקה את המותג ג‘ינסי - ג‘ינס שתפור לתינוקות.
2015 - השקת מותג Unisex for Kids 123, ופיתוח אמבטיה "חצי-חצי".
2016 - השקת החנות המקוונת המשודרגת.
2017 - השקת אפליקציית תזונה נכונה לאמהות מניקות.
בשיתוף Superbrands