עומסים כבדים בגלל השבתת קו הרכבת ומרוץ הלילה בתל אביב
נמשכים עומסי התנועה החריגים בעקבות ניתוק קו הרכבת מבנימינה לתל אביב שגרר ניתוק של הקווים הישירים מהדרום לצפון. אחד הנהגים: "נסיעה מבית החולים איכילוב לדרום ת"א ארכה יותר משעה וחצי". המשטרה חסמה רחובות רבים בתל אביב לקראת מרוץ הלילה שיימשך עד חצות
גם הערב (יום ג') נמשכים עומסי התנועה הכבדים בעקבות השבתת קו הרכבת בין בנימינה לתל אביב - שמשמעותה ניתוק מוחלט של קו הרכבת לחיפה והקווים הישירים מהדרום לצפון. לעומסי התנועה הללו נוספה צרה נוספת: כביש 1 נחסם במשך שעות ארוכות באזור ביציאה מתל אביב במחלף קיבוץ גלויות בתל אביב לאחר שגבר קפץ מהגשר אל מותו.
גם אפליקציית הניווט "ווייז" התריעה לכלל המשתמשים על העיכובים שצופים להם בדרך הביתה. בשעה 18:30 הודיע אגף התנועה במשטרת ישראל על העומסים הבאים: כביש 79 בצפון לכיוון מזרח עמו מצומת המוביל ועד צומת משהד. כביש החוף לצפון עמוס ממחלף יצחק רבין למכון וינגייט. כביש 4 לכיוון צפון עמוס ממחלף מורשה ועד רעננה. נתיבי איילון עמוסים ממחלף וולפסון, סמוך לחולון, ועד מחלף גלילות שסמוך להרצליה.
עוד נמסר כי כביש 1 עמוס ממחלף גנות ועד מחלף לה גוארדיה, ובכיוון ההפוך עמוס מכפר חב"ד ועד בן שמן. בכביש 6 לכיוון צפון עמוס ממחלף נשרים ועד מחלף בן שמן.
עומסי התנועה הכבדים בתל אביב יצרו שיבושים קשים בתחבורה הציבורית בתוך העיר. קו 5 של חברת "דן" נסע לא פחות מ-35 דקות בין תחנת ככר המושבות לתחנה הבאה בבית הכנסת הגדול. בשל הפקקים שונה המסלול של אותו הקו מדיזנגוף סנטר לתחנת הרכבת סבידור מרכז - והזמן שלקח לאוטובוס להגיע הערב עומד על 45 דקות, לעומת כ-20 דקות בדרך כלל.
גם קו 42 שנוסע מבורסת היהלומים ברמת גן לכיוון דרך שלמה בדרום תל אביב לקח כ-57 דקות לעומת כ-35 דקות בערב רגיל. הנוסעים שממתינים לקו בתחנת סבידור מרכז נמצאים במקום כבר יותר מחצי שעה, על אף שהתדירות הממוצעת שלו בשעות הערב עומדת על פעם ברבע שעה. האוטובוסים אינם מעלים את הנוסעים מפאת הצפיפות, ועוצרים בתחנות רק לטובת הנוסעים שיורדים.
במקביל לעומסי התנועה הכבדים, החלה חסימות הרחובות במרכז ובצפון תל אביב לקראת מרוץ הלילה. נתיבי איילון לצפון ייחסמו בהמשך הערב ביציאה לשדרות רוקח ומרכז הירידים, ובכיוון ההפוך ביציאה לשדרות רוקח. בצומת גלילות תיחסם הגישה לכיוון דרך נמיר. במשטרה ממליצים שלא להגיע לאזור הרחובות החסומים עד חצות.
שחר מחיפה עלה על קו 901 מהתחנה המרכזית בתל אביב, שתוגבר ע"י משרד התחבורה בשל העבודות, והגיע כעבור 3 שעות וחצי. "שעה וחצי לקח לנו להגיע מהתחנה המרכזית לעזריאלי. השילוב של היעדר הרכבות עם מרוץ הלילה הפך לקטלני", סיפר.
עירית, שממתינה לאוטובוס שייקח אותה לביתה שבעפולה, אמרה ל-ynet: "אין לי מושג איך אני אגיע הביתה. תראו מה הולך כאן. לפי מה שאני רואה עכשיו ייקח לי יותר מ-3 שעות. אפילו אין מוניות שירות, הנהגים הרימו ידיים ובכלל לא הגיעו. זאת בעיה".
מתן מבנימינה סיפר: "היום בבוקר לקח לי שעתיים וחצי. היו אוטובוסים שהיו אמורים לצאת בשעה 05:30 בבוקר ובגלל כל מיני עיכובים יצאו בשעה 18:00-17:45. אני מחכה כאן כבר 20 דקות לאוטובוס שלא הגיע. נראה כמה זמן ייקח".
ניתן לשלוח תיעוד בווידאו ובתמונות באימייל האדום
במרכז ניהול התנועה הלאומי אומרים שהעומסים מורגשים באופן חריג בכל כבישי האורך בישראל מהצפון למרכז בשעות הבוקר ומהמרכז לצפון משעות הצהריים. במשטרת התנועה ממקדים את העומסים בקטע שבין מחלף הסירה לנתניה, אולם נהגים דיווחו ל-ynet על עומסים כבדים באזורים נוספים. הבוקר נרשמו פקקים בכביש החוף, גם סמוך לחיפה. עומסים היו גם בתחנות האוטובוס, למרות שחברות התחבורה הציבורית תגברו את הקווים.
אלרן לוי, שהיה בקומה ה-24 באחד המגדלים בדרך מנחם בגין בתל אביב אמר ל-ynet: "בדרך כלל זה לא ככה. זה פקק שהוא באמת נדיר. בדיוק תפסנו את השקיעה והוצאנו את המצלמות כדי לתעד".
ראובן, שאסף את אימו בת ה-96 מבית החולים איכילוב בתל אביב לביתה בדרום העיר, נמצא יותר משעה וחצי בדרכים. "נסיעה של 20 דקות הפכה לסיוט", אמר. "כל העיר תקועה ולא זזה. אם הייתי יודע שהנסיעה תראה ככה הייתי שוקל להשאיר את אמא עוד כמה שעות בבית חולים כי הנסיעה הזאת קשה לה. הכבישים עמוסים ואין שום דרך לברוח מהפקק, זה מתיש ונורא".
מקטע הרכבת בנימינה-תל אביב יישאר סגור עד יום ראשון בבוקר בעקבות עבודות תשתית, והרכבות מהצפון מסיימות את נסיעתן בתחנת חיפה חוף הכרמל או בתחנת בנימינה. במקביל נסגרו תחנות קיסריה-פרדס חנה, חדרה מערב, נתניה, נתניה ספיר, בית יהושע והרצליה. הרכבות לדרום מתחילות את נסיעתן בתחנת תל אביב מרכז. המשמעות היא כאמור שהקו המחבר בין הצפון לדרום יושבת לחלוטין.
בניגוד לפעמים קודמות שבהן נסגרו מסילות, הפעם לא דאגו במשרד התחבורה לספק היסעים חינמיים לנוסעים, מלבד היסעים לנמל התעופה בן גוריון בכל שעות היממה. לנוכח היעדר מערך שאטלים עבור הציבור, המענה לכאוס התחבורתי מתבטא בתגבור מערך האוטובוסים בתשלום.
מוטי, סטודנט מחיפה, השכים קום ועלה ב-6:00 בבוקר על אוטובוס לתל אביב: "השעה 9:00 ורק עכשיו הגעתי לתל אביב - ואני מאחר לשיעור באוניברסיטה. אקח מכאן רכבת ובסך הכול ייקח לי יותר משלוש שעות". לדבריו, הפקקים בכביש החוף היו בלתי נסבלים: "אנשים נסעו על נתיב התחבורה הציבורית והמשטרה לא עצרה אותם אפילו".
חנה גליקמן מהקריות הגיעה הבוקר לתל אביב אחרי שעות בכבישים: "אני נוסעת פעמיים בשבוע מהקריות - פעם לגני תקווה ופעם לרעננה. ההמתנה לאוטובוסים מייאשת וכך גם הנסיעה הארוכה. כדי להגיע מכאן בחזרה לקריות ייקח בין שלוש לארבע שעות". שי, תושב בית שאן, ניסה הבוקר לחזור לביתו מתל אביב. "קמים בבוקר, מגיעים לרכבת ומגלים שאין רכבות ושצריך לחפש את הדרך הביתה", סיפר בתסכול. "אני שעתיים מנסה רק לצאת מתל אביב. לאחר שנכנסתי לרכבת ניסיתי לקבל זיכוי, ועד שנתנו לי כבר פספסתי את האוטובוס - וחיכיתי לאוטובוס שעה וחצי. בקיצור, בוקר מסריח, אבל אין מה לעשות".
סגנית ראש העיר תל אביב-יפו, מיטל להבי, הממונה על התחבורה, אמרה כי "יש לברך על העבודות ההכרחיות שמתבצעות כעת לטובת שדרוג מערך הרכבת. יחד עם זאת, למשרד התחבורה יש אחריות לאומית לספק מענים לציבור הנוסעים בזמן העבודות כדי לייצר חלופות לרכב פרטי". להבי התייחסה לביטול מערך ההסעות ברכבת והוסיפה כי "מחובתו של משרד התחבורה להיערך מראש למתן מענה מושכל ומובנה לעת שכזו, במיוחד כאשר אנו יודעים על סגירות נוספות שצפויות בעתיד הקרוב".
ברכבת ישראל הודיעו כי לקראת סוף היום הושלמה העבודה לפירוק המסילה באזור געש ושפיים לטובת הרחבת נתיבי איילון, והחלה העבודה על המבנה התחתון של תוואי המסילה החדש באזור הרצליה. עוד נמסר כי מחר יתחילו העבודות על מוביל המים החדש סמוך לתחנה חדרה מערב.
ברקע התלונות הרבות על עומסי התנועה, ברכבת ציינו כי בכל שעה יצאו 8 שאטלים לנתב"ג וממנו, ובמשרד התחבורה ובאגד תגברו את קווי האוטובוס הסדירים בקרבת התחנות.