שתף קטע נבחר
 

כך מכינים את מורי העתיד

מרכז סימולציה ולמידה ממקרים שהושק לפני מספר חודשים במכללת לוינסקי לחינוך, מאפשר לסטודנטים להתנסות במצבים מורכבים, שהם יפגשו בשטח. "מגשרים על הפער בין התיאוריה לבין הפרקטיקה שזה הדבר החשוב לסטודנטים להוראה", אומרת ד"ר אורית איזנברג, ראש יחידת הסימולציה במכללה. כך זה נראה מקרוב

בשיתוף מכללת לוינסקי לחינוך

 

מרכז הסימולציה של מכללת לוינסקי לחינוך שנחנך לפני קצת יותר מחצי שנה, אחרי תהליך פיתוח מאוד ארוך מאפשר לסטודנטים את האפשרות להתנסות במצבים מורכבים, שהם בוודאות ייפגשו איתם בשטח, אבל לפני שהם יוצאים לשטח. יום המורה 2017 הוא הזדמנות מצוינת לבדוק כיצד מכינים את מורי העתיד.

 

צפו

צילום: ירון שרון

צילום: ירון שרון

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

מגשרים על הפער בין התיאוריה לבין הפרקטיקה

כבר בסמסטר הנוכחי הופעלו במרכז כ-25 סימולציות ואירועי למידה ממקרים במסגרת קורסים שונים, ובהובלת מרצים בתואר הראשון ובתואר השני. המרכז שפועל בחסות החטיבה להוראה מיטבית בראשותו של ד"ר ישי מור, פועל בשלב זה במגוון אסטרטגיות כגון מפגשים בקבוצה קטנה או גדולה, צפייה מאחורי חלון דו צדדי, או צפייה בגישת "האקווריום", לפיה הסימולציה מתרחשת במרכז כבתיאטרון, והקבוצה צופה בה ללא מחיצות.

 

"הסימולציות משולבות באופן אינטגרלי בתוך התכנית של הקורסים", אומרת ד"ר אורית איזנברג, ראש יחידת הסימולציה במכללת לוינסקי לחינוך. "אחרי שלמדנו על משהו תיאורטי, אנחנו באים ומיישמים אותו בסימולציה ומגשרים על הפער בין התיאוריה לבין הפרקטיקה - שזה הדבר החשוב בהוראה של סטודנטים להוראה".

 

הסימולציות מתבססות על כתיבת תרחיש או מקרה, והביצוע נעשה על ידי הסטודנטים המשתתפים. פלטפורמת וידיאו ומצלמות באיכות גבוהה הותקנו במרכז לצורך צפייה וניתוח הסימולציות באופן מקצועי.

 

"אחרי שלמדנו על משהו תיאורטי, אנחנו באים ומיישמים אותו בסימולציה". חדר הסימולציה במכללה ()
"אחרי שלמדנו על משהו תיאורטי, אנחנו באים ומיישמים אותו בסימולציה". חדר הסימולציה במכללה

 

"היום יש איזו ציפיה גם מהמכללות להוראה שיתאימו את שיטות ההוראה שלהן למציאות החדשה", מוסיפה ד"ר איזנברג. "להשתמש בטכנולוגיה, לעשות את הלמידה הרבה יותר חווייתית. יש היום תיאוריה שמדברת על זה שכשהלמידה היא חווייתית היא הרבה יותר משמעותית ואמיתית".

 

המרכז עתיד לייצר מאגר ממוחשב, מתרחב ומתעדכן, של סימולציות ומקרים, שישמשו בעתיד מרצים, סטודנטים ואנשי חינוך במערכת החינוך. הפעלתו של המרכז ההפעלה החדישה מלווה במחקר מבוסס-עיצוב שאותו מפתחת ד"ר עינת גיל תוך שימוש בכלים איכותניים וכמותיים.

 

דומה מאוד לנעשה בשטח

הסימולציות צפויות להוסיף ממד מקצועי נוסף להכשרה והוא קישור בין הלימודים התיאורטיים וההתנסות המעשית בבתי הספר. כמו כן הן יסייעו לשכלל את המוכנות של הסטודנטים לסיטואציות הוראה אמיתיות ומורכבות בעולם העכשווי במגעים של המורה עם תלמידים, עם הורים, עם צוותי הוראה ומנהל, ובמפגש עם אוכלוסיות שונות. זאת, לצד חיזוק הזהות המקצועית של מורה בעידן החדש כמורה יוזם ומשנה, המשלב בפעילותו טכנולוגיה מתקדמת, אכפתי וקשוב לצורכי התלמידים והמסגרת הרחבה שבה הוא פועל, ומפתח יכולת התבוננות מחקרית במעשה ההוראה כאורח חיים מקצועי וקבוע.

 

מגשרים על הפער בין התיאוריה לבין הפרקטיקה. התלמידות בחדר הסימולציה ()
מגשרים על הפער בין התיאוריה לבין הפרקטיקה. התלמידות בחדר הסימולציה

 

"זה היה מאוד מאוד דומה לשטח", מספרת ענבל שוסטר, סטודנטית שנה ב' בתכנית לגיל הרך לאחר שסיימה סימולציה עם חבריה לכיתה. "גם בגן שאני מתנסה בו, היו דברים באסיפת הורים שההורים לא תמיד הסכימו ואכן הגננת ידעה להסביר, לעמוד, לתת להורים את התשובות הנכונות כדי שהם יסמכו עליה. בסופו של דבר הילדים נמצאים רוב שעות היום בגן ומי שמוביל אותם היא הגננת".

 

לדברי ד"ר ליאת ביברמן-שלו, סימולציות מרחיבות את מערך ההתנסות. "ידוע שבהכשרת מורים הרכיב הזה של ההתנסות, של הפרקטיקה, הוא מהותי לתהליך ההכשרה והיכולת באמת להיכנס לתוך גנים ולהתנסות במהלכים של אסיפת הורים כמשתתפת הוא יותר בהיבט של צופה. כאן ממש הסטודנטית היתה הלכה למעשה בסיטואציה אמיתית של אסיפת הורים, עם כל הקשיים והמורכבויות שהאסיפה הזו נכונה וזימנה לה".

 

"רכיב ההתנסות מהותי לתהליך ההכשרה". ד"ר אורית איזנברג, ראש יחידת הסימולציה במכללת לוינסקי לחינוך ()
"רכיב ההתנסות מהותי לתהליך ההכשרה". ד"ר אורית איזנברג, ראש יחידת הסימולציה במכללת לוינסקי לחינוך

 

"כאשר אנחנו מבצעות פה סימולציות ומעלות דעות שונות, אנחנו מאפשרות לעצמנו ממש להמחיז לעצמנו סיטואציות שרוב הסיכויים יקרו לנו בעתיד", מוסיפה ספיר ברגר, סטודנטית שנה ב' בתכנית לגיל הרך במכללת לוינסקי לחינוך. "זו התמודדות מאוד לא פשוטה, מול כל כך הרבה הורים".

  

אם לא נדע להכשיר אנשי הוראה טובים, נאבד את זה

"הרעיון בסימולציה שזו חוויה שנצרבת, חוויה שזכורה, והיא גם חוויה חיובית כי היא נעשית בתוך מעטפת מאוד תומכת ומאוד אוהדת, של עמיתות, של חברות, של מרצה שמתווכת את המהלך", מסבירה ד"ר ליאת ביברמן -שלו, ראש החוג לחינוך במכללת לוינסקי. "תפקיד המורה הוא אקוטי והוא חשוב ביותר. אם אנחנו לא נדע ונשכיל להכשיר אנשי הוראה שהם טובים ואיכותיים שמאמינים בילדים ויודעים להעצים אותם ומאמינים בעקרונות של צדק, אנחנו נאבד את החברה שלנו".

 

בשיתוף מכללת לוינסקי לחינוך

 

--------------------------------------------------->

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים