דירוג חדרי המיון בישראל: מי במקום הראשון ומי אחרון
מחקר ענק שערך משרד הבריאות בקרב 11 אלף חולים קובע: המטופלים בחדרי המיון של בתי החולים ברזילי, וולפסון ואסף הרופא הביעו את שביעות הרצון הנמוכה ביותר מהיחס שקיבלו. שביעות הרצון הגבוהה ביותר: בבתי החולים השרון, מעייני הישועה ופוריה. החדשות הטובות: למרות זמני ההמתנה הארוכים, בהשוואה לשנים קודמות דווקא חל שיפור, ורוב המטופלים מרגישים שיש על מי לסמוך
יש תרופה למכה? למרות העומסים הכבדים בחדרי המיון וההמתנה הממושכת המצפה לחולים שמגיעים לטיפול, נתונים חדשים שהגיעו לידי "ידיעות אחרונות" מלמדים על שיפור בשביעות הרצון של המטופלים. הנתונים מתבססים על סקר שנערך בין החודשים יוני לאוגוסט השנה על ידי נציגים של משרד הבריאות, והשתתפו בו כ־11 אלף מטופלים ב־27 בתי־חולים.
סקרים בשנים הקודמות
דו"ח: באיזה בית חולים תמתינו הכי הרבה בתור למיון?
סקר מש' הבריאות מצא: מה חדר המיון הגרוע ביותר?
סקר: איזו קופת חולים הכי אהובה בישראל?
חדרי המיון למבוגרים שבהם המטופלים היו המרוצים ביותר הם: השרון (82%), מעייני הישועה (80%), בית־החולים הסקוטי בנצרת (80%), פוריה (78%) וכרמל (77%). חדרי המיון שבהם המטופלים הכי לא מרוצים: ברזילי (62%), וולפסון (63%) ואסף הרופא (67%). בית־החולים סורוקה בבאר־שבע מוביל בין חדרי המיון הגדולים אף שהוא נותן מענה ליותר ממיליון מטופלים.
על פי הסקר, 83% מהמטופלים מרגישים שהצוות נתן להם יחס וכבוד. 80% סבורים שקיבלו מידע והסברים מספקים. 77% חשו שיש רצף טיפולי, כלומר שמתקיים קשר בין הגורמים הרפואיים השונים. 70% מהמטופלים שהגיעו לחדרי המיון בשנה החולפת סבורים שזמני ההמתנה סבירים, ו־77% חושבים שהתנאים הסביבתיים נאותים.
בנוסף 62% מהמטופלים הביעו שביעות רצון טובה באופן כללי מחדר המיון (ציון 10-8), ו־22% היו מאוד לא מרוצים מחדר המיון (דירוגי 5-1), 64% מהמטופלים ימליצו על בית־החולים, ו־76% מרגישים שהם מטופלים בידיים טובות. עוד עולה מהנתונים כי 76% מהמטופלים סבורים כי קיבלו מענה סביר לבעיה שבגללה הגיעו לחדר מיון.
צפו בדבריון של אבי גבאי, יו"ר האופוזיציה על ההמתנה במיון עם אמו:
יום ראשון הוא היום הכי קשה
בהשוואה לסקר הקודם שהתבצע לפני כשנתיים, קיים שיפור ניכר מאוד בכל המדדים, כאשר השיפור המשמעותי ביותר בא לידי ביטוי בנושאים שהיו בתקשורת בין מטפל למטופל, העברת מידע והכרת הצוות המטפל.
מי שפחות מרוצים הם המטופלים הצעירים ביחס למטופלים בגיל 34 ומעלה ונשים ביחס לגברים. היום הקשה ביותר במיון הוא יום ראשון. מטופלים שהגיעו ביום זה לחדרי המיון היו פחות מרוצים בכל הפרמטרים בהשוואה למטופלים שמגיעים בשאר ימי השבוע.
גם הגיאוגרפיה משחקת תפקיד. מטופלים שהייתה להם אפשרות לבחור לאיזה בית־חולים להגיע הביעו שביעות רצון גבוהה יותר מחדר המיון. גם מטופלים שהגיעו בשעות משמרת הבוקר היו מרוצים יותר מאלו שהגיעו בשעות הלילה העמוסות יותר.
כאמור, הסוגיה הכואבת ביותר היא משך הטיפול וזמני ההמתנה. בפרויקט המיוחד של "ידיעות אחרונות" שפורסם אתמול התפרסמו מקרים רבים שבהם חולים המתינו במשך שעות למפגש עם רופא ולקבלת טיפול. מהסקר של משרד הבריאות עולה כי לזמן ההמתנה ישנה השפעה ישירה על שביעות הרצון: מטופלים ששהו במיון פרק זמן שנמשך עד לשעתיים היו יותר שבעי רצון בכל המדדים לעומת מטופלים ששהותם עלתה על ארבע שעות. עוד עולה מהסקר שמטופלים שהגיעו עם אמבולנס פחות מרוצים בכל הפרמטרים.
שר הבריאות יעקב ליצמן: "אני שמח שהנתונים משקפים שיפור בשירות הרפואי המוענק במרכזים לרפואה דחופה ובחדרי המיון לעומת השנים הקודמות. האתגר שלנו הוא לעמוד ביעדי השיפור ככל שזה הולך ונהיה מורכב יותר ויותר. המחויבות שלנו היא להמשיך להשתפר". עוד הוסיף שר הבריאות: חדרי המיון הם החוליה החשובה והמרכזית במערכת הבריאות. היא מביאה לידי ביטוי הן את איכות השירותים הקהילתיים והן במחלות האשפוז. אנו מודעים לצורך המתמיד שלנו לשפר את השירות ולהקל על ציבור החולים, ולכן הקצינו לפני כשנה למעלה מ־100 מיליון שקל לחדרי המיון, לתוספת כוח אדם, הוספת עוזרי רופא ושיפור השירות".