שתף קטע נבחר

 

כץ צפוי להכריז על רפורמת "רב-קו" במוניות השירות, אך המימוש יתעכב

ל-ynet נודע כי שר התחבורה צפוי להציג מחר תוכנית שתאפשר שימוש ב"רב-קו" גם במוניות השירות. ואולם, במשרדו ציינו כי יעברו עוד שנתיים לפחות עד שניתן יהיה להתגבר על מכשול טכנולוגי ליישום ההנחה. במקביל תוצג גם רפורמת הנחות בתעריפי הנסיעות הבין-עירוניות באוטובוסים, אך בהיקף קטן מהתוכנית המקורית

 

ארכיון (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
ארכיון(צילום: אבי מועלם)

שר התחבורה ישראל כץ יקיים מחר (יום ד') מסיבת עיתונאים שבה יכריז על "רפורמות בתחבורה הציבורית". ממידע שהגיע לידי ynet עולה כי התוכניות שעשויות להתפרסם מחר חלקיות ומימוש חלקן עלול לקחת עוד כמה שנים. עוד נודע כי גם כשהתוכניות כבר ייצאו אל הפועל - האוטובוסים הציבוריים ימשיכו לנסוע במהירות הנמוכה ביותר בהשוואה למדינות המפותחות.

 

לפי גורמים במשרד התחבורה, השר כץ יכריז על רפורמה בענף מוניות השירות ולפיה המדינה תסבסד את הנחות ה"רב-קו" בנסיעה בהן. בשנים האחרונות מתנהל מאבק עיקש מצדם של נהגי מוניות השירות להכיר בהנחות הרב-קו. הסיבה: מאז כניסת "רפורמת הרב-קו" צנח מספרן של מוניות השירות הפעילות בשל העדפתם של נוסעי התחבורה הציבורית לנסוע בהנחות ובכרטיסי "חופשי חודשי" באוטובוסים. מתוך 2,300 מוניות פעילות ב-2010, צנח מספרן של מוניות השירות ל-1,400 ב-2015. ההערכות הן שמספרן העדכני עומד על 700 בלבד.

שר התחבורה כץ (צילום: AP) (צילום: AP)
שר התחבורה כץ(צילום: AP)

 

 

מוניות שירות בתל אביב    (צילום: מתן טורקיה)

מוניות שירות בתל אביב    (צילום: מתן טורקיה)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

למרות ההכרזה מחר על המהלך שנאמד ב-160 מיליון שקל, גורמים במשרד התחבורה אמרו כי הוא יעברו עוד שנתיים לפחות עד שניתן יהיה להתגבר על הפערים הטכנולוגיים, שיאפשרו הכרה בהנחות אלה. לכך יש להוסיף דיון שייערך ביום שלישי הבא בוועדת הכלכלה בכנסת, שבו יבקשו אנשי משרד התחבורה להאריך את תוקף רישיונות ההפעלה של נהגי המוניות מעבר לחודש ינואר הקרוב. ייתכן מאוד שהבקשה מגיעה לנוכח עיכוב טכני בהטמעת המערכות במוניות השירות וסידור התחשבנות הסובסידיות בין התאגידים השונים המפעילים את מוניות השירות ברחבי הארץ ובין המדינה.

 

בקרב נהגי מוניות השירות הפעילות שוררת פסימיות רבה באשר לסיכויי ההישרדות עד אז. רק בשנתיים האחרונות נחתך מספרן של המוניות נחתך בחצי, ושיהוי של שנתיים נוספות עלול לייבש את הענף לחלוטין. לכן, אתגר משרד התחבורה והשר הממונה יהיה לצמצם את תקופת ההסתגלות ככל הניתן, משימה שלהערכת גורמים במשרד נחשבת למאתגרת מאוד.

 

הנחות גם באוטובוסים

השר כץ צפוי להכריז מחר גם על רפורמת הנחות בתעריפי הנסיעות הבין-עירוניות באוטובוסים. לפני שלוש שנים ביצע משרד התחבורה רפורמה דומה בקווים העירוניים ולצורך החלת שינוי דומה בקווים הבין-עירוניים הוכנה תכנית סדורה בעלות של כ-400 מיליון שקל. ואולם, לפי גורמים במשרד התקציב שהתקבל עד כה עומד על רבע מהנדרש לתוכנית ולכן לא ברור אילו חלקים ממנה יבוצעו ועד כמה ההקלה תורגש בכיסו של צרכן התחבורה הציבורית.

 

לצד הרפורמות הצרכניות, שטומנות בחובן חורים רבים, עולה השאלה כיצד יתמודד המשרד עם המחסור החמור בתשתיות אוטובוסים. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, תוכנית הדגל של המשרד לסלילה נתיבי תחבורה ציבוריים (שלא מהווים רשת) בגוש דן - תקועה בשל הבחירות לרשויות המקומיות בעוד כשנה. ראשי ערים חוששים מ"לקיחת" מקומות חניה ועבודות תשתית נרחבות בכבישים לצורך סלילת נתיבים כאלה.

 

ובעוד משרדי הממשלה מטילים את האחריות על ראשי הערים, משרד התחבורה סולל לאיטו נת"צים בכבישים הבין-עירוניים ולא נעשית סלילה מסיבית הנדרשת כדי לצמצם את הפערים מהמדינות המפותחות. מבחינת הקילומטרים שישראל מקדישה לנתיבי העדפה לתחבורה ציבורית ביחס למדינות המפותחות היא נמצאת בתחתית לצד ערים כמו קהיר, מומבאי, איסטנבול ומקסיקו סיטי. המהירות הממוצעות של אוטובוסים בגוש דן ירדה בשנים האחרונות וממקומת היום על פחות מ-15 קמ"ש, בהשוואה לממוצע של 25 קמ"ש במטרופולינים שביתר מדינות ה-OECD.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
שר התחבורה כץ
צילום: מוטי קמחי
מומלצים