שתף קטע נבחר

גשר בלב העמק

קבורתם מחדש של ארבעה מעובדי תחנת החשמל בנהריים שנהרגו לפני כ-70 שנה, מביא אותנו לביקור ב"גשר הישנה", אתר הנצחה למפעל ההתיישבות בעמק הירדן ולזקן מנהריים

אתר נהריים, הסמוך ל"גשר הישנה", נקשר תמיד עם "הזקן מנהריים", פנחס רוטנברג. השבוע עלה שמו של האתר בהקשר להבאתם למנוחות של ארבעה מעובדי חברת החשמל, שנהרגו בעת בניית מפעל החשמל לפני כ-70 שנה, ונקברו מחדש בקיבוץ גשר.
מקום קבורתם של הארבעה - דוד קריסטל, יוסף גרשוביץ, אברהם קגרליצקי ואליהו גושנסקי (שנהרגו במועדים שונים בין 1929 ל-1932) נמצא לפני מספר שנים בשטח ירדן. בהתערבותו של הנשיא, משה קצב, הושג אישורו של המלך עבדאללה וגופות הארבעה הוצאו מקבריהן והועברו, כאמור, לקבורה מחדש בקיבוץ גשר.
אבל נהריים ואתר "גשר הישנה" אינם קשורים רק בטרגדיות ומוות. שני האתרים הללו קשורים במפעל חלוצי, שגם שוקם לפני כמה שנים, והפך לאתר מבקרים מעניין ומרתק.

תחנת הרכבת הנמוכה בעולם

גשר הישנה נמצאת סמוך לערוץ הירדן, במקום שעברה דרך עתיקה, שחייבה את חציית הנהר בגשרים. הגשר הקדום ביותר שנמצא במקום הוא מהתקופה הרומית ששופץ בתקופות הצלבנית והממלוכית. בתקופה עות'מאנית נוסף "גשר הרכבת", בן חמש קשתות, שלידו הוקמה תחנת הרכבת "ג'סד אל מג'מע" – תחנת הרכבת הנמוכה ביותר בעולם (247 מטר מתחת פני הים). בנוסף יש את "גשר הכביש" שנבנה ב-1925 בידי פועלים יהודים מחדרה, ואשר חיבר את כביש בית שאן-טבריה דרך עבר הירדן עם "ציר בגדד" המפורסם (הציר בו נעו הכוחות הבריטיים במלחמת העולם השנייה מהודו ומעירק לארץ ישראל ולמדבר המערבי).
ההתיישבות הציונית באזור החלה במקום ב-1901 עם ייסוד המושבה מנחמיה (אז מלחמיה). בשנת 1920 התיישבו על אדמות גשר (שנרכשו על ידי חברת יק"א) קבוצת מתיישבים בראשות מאיר ברנר, אחיו של הסופר חיים ברנר. אבל הניסיון הזה התפרק די מהר.
ארבע שנים אחר כך הגיעה למקום קבוצה חדשה שקראה למקום "משק גשר". הם הקימו כמה מבנים, ביניהם חדר אוכל, שלבנייתו השתמשו באבני החאן העתיק שבמקום. מבנה זה הוא היחיד ששרד לאחר מלחמת העצמאות.
הבריטים בנו במקום משטרה. כאשר פינו הבריטים את המקום ב-1948 התבצרו חברי הקבוצה במבנה וכך הצליחו לשרוד במשך חודש כאשר חיילי הלגיון הירדני בסיוע כוחות עירקים מתקיפים את המקום. בהמשך עזבו המתיישבים את המקום. עם תום מלחמת העצמאות ב-1949 הם בנו את קיבוץ גשר, כ-500 מטר מהיישוב הישן.

הזקן מנהריים

סיפורה של תחנת הכוח בנהריים הוא בעצם סיפורו של החלוץ והמייסד מהנדס המים פנחס רוטנברג. רוטנברג הציע כבר ב-1920 בקונגרס הציוני בלונדון לייבש את אגם החולה, לבנות תעלה מהכנרת לים המלח ולהקים תחנות כוח לאורך הירדן.
מחזונו התגשם רק הרעיון להקמת תחנת כוח הידרו-חשמלית בנהריים, במקום שבו נפגשים הנהרות ירדן וירמוך.
לביצוע הפרויקט קיבל רוטנברג ב-1921 זיכיון בלעדי להשתמש במי הירדן, הירמוך ויובליהם להפקת חשמל ולאספקתו בכל רחבי ארץ ישראל ועבר הירדן.
העבודות החלו ב-1928 והסתיימו מקץ ארבע שנים. ערב הקמת המדינה, ולמרות הבטחותיו של המלך עבדאללה (סבו של מלך ירדן הנוכחי) בפגישותיו עם גולדה מאיר, התקיפו חיילי הלגיון הירדני את אזור גשר, ולמרות שהתחנה עצמה לא הותקפה, הוחלט לפנות את הילדים והנשים. 30 מהגברים שנשארו במקום נלקחו מאוחר יותר בשבי. מאז דממה תחנת נהריים ופעולתה לא חודשה עוד. היא נותרה בשטח ירדן.
בעקבות הסכם השלום בין ישראל לירדן ב-1996 אפשרו הירדנים ל-40 מ"ילדי נהריים" שנולדו במקום לפני קום המדינה, לבקר במתקני התחנה הישנה.

חווית נהריים בחצר גשר

שנים רבות עמדה גשר הישנה בשיממונה. ב-1989 החלו עבודות השיקום של המקום ביוזמת המועצה לשימור אתרים. האתר נחנך ב-1992. במרכז החצר שוחזר בונקר. חדר האוכל הישן הפך למוזיאון ובו מוצג חזיון אור-קולי שמספר את תולדות המקום.
היות ואתר נהריים נותר בשטח ירדן, הוחלט לבנות בגשר השינה מיצג אור-קולי שמספר את סיפור נהריים. בסיוע חברת החשמל ובתכנון האדריכלים שמוליק דוידזון ומארק בוברוביץ, הוקם במקום דגם של תחנת הכוח. המיצג ממחיש את זרימת המים בתעלות, פתיחת הסכרים, וכיצד מניעים המים את הטורבינות שמייצרות חשמל.
אתר גשר הישנה נמצא על כביש 90, 15 ק"מ צפונית לבית שאן. מנהל האתר הוא רכז המועצה לשימור אתרים בצפון, עומרי שלמון. שעות הפתיחה: א'- ה' ושבת 10:00-16:00. ימי ו' וערבי חג – 09:00-13:00. בשבתות ובחודשי יולי ואוגוסט – פתוח רק לקבוצות בתיאום מראש. טלפונים: 6752685-04, 6753336-04.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גשר הישנה נמצאת במקום שעברה דרך עתיקה, שחייבה את חציית הנהר בגשרים
אזור נהריים וגשר קשורים במפעל חלוצי, אשר שוקם והפך לאתר מבקרים
סיפורה של תחנת הכוח בנהריים הוא בעצם סיפורו של פנחס רוטנברג
מומלצים