שתף קטע נבחר
 

ברנבוים ניגן את ואגנר בפסטיבל ישראל למרות המחאות

בניגוד להחלטת הנהלת הפסטיבל, החליט המנצח לבצע כהדרן קטע מתוך יצירה של ואגנר

המנצח דניאל ברנבוים החליט להפוך אמש (מוצ"ש) את החלטת פסטיבל ישראל על פיה, כאשר ביקש מהקהל שגדש את בנייני האומה בירושלים לאשר לו ולתזמורת השטאטסקאפלה מברלין, לבצע כהדרן קטע מתוך היצירה "טריסטן ואיזולדה" מאת ואגנר.
לאחר סיומו הרשמי של הערב, במהלכו ביצעה התזמורת הממלכתית של ברלין את "פולחן האביב" של סטרווינסקי ואת "הסימפוניה הרביעית" של שומאן, נתנה התזמורת הדרן ראשון וזכתה למחיאות כפיים סוערות. אחריהם פנה ברנבוים לקהל ואמר כי מדובר בפנייה אישית שלו, שנעשתה לא על דעת מארגני הפסטיבל ולא על דעתם של חברי התזמורת. הוא הזכיר, כי במקור היתה אמורה התזמורת לבצע את "הוואלקירות" של ואגנר, אך מכיוון שהמלחין הגרמני מעורר אסוציאציות קשות הוא נתבקש לבטל את הקונצרט, ולמצוא לו חלופות. "למרות זאת הדמוקרטיה מחייבת שמי שרוצה לשמוע ואגנר ישמע ומי שלא, לא" אמר ברנבוים לקהל.
הוויכוח באולם נמשך כשעה, היו שצעקו למנצח ולתזמורת "בוז" ו"לכו הביתה", והיו אחרים שענו לקריאות הללו ב"פאשיסטים וטרוריסטים". אחרי התלבטויות רבות הרים ברנבוים את שרביט המנצחים, והתזמורת החלה לנגן, כשבמהלך היצירה היו שיצאו מהאולם במחאה. בסוף ההדרן זכתה התזמורת וברנבוים בראשה למחיאות כפיים סוערות.
הנהלת פסטיבל ישראל מסרה בתגובה, כי "ההדרן שבחר ברנבוים לבצע נעשה על דעתו האישית והבלעדית, כפי שחזר והדגיש בפני הקהל, ולא על דעת הפסטיבל".
מיכה לווינסון, המנהל האמנותי של פסטיבל ישראל, אמר בתגובה ראשונית ל-ynet: "ברנבוים קבע את חוקי המשחק ברגע שאמר כי הדבר נעשה על דעתו האישית. כאורח של הפסטיבל הוא נהג התנהגות לא מנומסת, כי הוא כאורח עשה מעשה שנתבקש שלא לעשות. מצד שני, יש פה בפרספקטיבה רגע היסטורי". לוינסון הוסיף ואמר, כי הוא מצר על הדרך בה בחר ברנבוים להעביר את המסר. "אותו רגע היסטורי היה יותר מכובד אם היה עובר בדלת הקדמית, ולא האחורית. עם זאת, מסתבר באופן סופי ולאור הדיאלוג הארוך בין הפסטיבל לברנבוים במהלך החודשים האחרונים, למי היה כל-כך חשוב עניין ואגנר".
במילים אחרות אומר לווינסון, כי מדובר במאבק פרטי שמנהל ברנבוים בעניין ואגנר. "ברנבוים לקח סיכון גדול. הוא היה יכול להישאר עם מניין, ונשאר עם רוב הקהל באולם. חשוב לומר, שרבים שהיו בעד ביצוע יצירותיו של ואגנר נעלבו מהביטול, והחזירו כרטיסים כאות מחאה. ברנבוים לקח סיכון - והסיכון הצליח".
לדברי לווינסון, למרות הכל - הקהל קיבל את מלוא התמורה לכספו. "זה סיום דרמטי לסדרת קונצרטים מדהימה: שלושה קונצרטים, שכל אחד מהם הוא חוויית חיים. במהלך שמונה השנים בהן כיהנתי כמנהל הפסטיבל, לא זכור לי שראיתי ביקורות כאלה".
בתגובה לשאלה האם הזמנתו העתידית של ברנבוים לפסטיבל ישראל מוטלת בספק בעקבות האירוע הערב, ענה לווינסון: "אני מסיים את תפקידי מחר, כך שלא יהיה זה אני שאחראי להזמנתו או לאי-הזמנתו של ברנבום במסגרת הפסטיבל. עם זאת, אם הוא יוזמן על-ידי הפסטיבל אני לבטח אקנה כרטיס. הוא נתן לי שלוש חוויות-חיים יום אחרי יום, וזה דבר נדיר". שר התרבות, המדע והספורט, מתן וילנאי אמר בתגובה: "מה שקרה אתמול, זה מחטף חמור. היה סיכום ברור שואגנר לא ינוגן. אני מאד מצר על-כך שהדבר נעשה. זה פגע ברגשותיהם של אנשים, ותרבות היא לא רק נגינה, אלא גם עמידה בסיכומים והתחשבות ברגשות".
ביום שאחרי האירוע מספר יוסי טל-גן, מנכ"ל הפסטיבל כי אכן היו שמועות על ה"מחטף" שברנבוים מתכוון לעשות כבר ביום שישי, אולם אחרי שיחות עם חברי התזמורת נאמר להנהלה כי כפי הנראה ברנבוים ייסוג מכוונותיו ויעמוד בהתחייבותו שלא לנגן את ואגנר. "היינו יכולים לטרפד אם היינו בטוחים שזה יקרה", אומר טל-גן ומסייג "אנשי התזמורת אמרו לנו שהוא עומד לכבד את בקשותינו. מדובר בתזמורת שעשתה לנו את הפסטיבל ונתנה את שלוש הקונצרטים הטובים ביותר שנוגנו בארץ. ברנבוים הוא גדול המנצחים ומן הראוי לדבר עם אנשים שכמותו ברמה תרבותית. הסברתי לו ולחברי התזמורת את הנזקים ואמרתי לו שאם לנגן את ואגנר, אז רק בדלת הקדמית ולא דרך הדלת האחורית". לדברי טל-גן, ברנבוים הגיע לפסטיבל ישראל בהתנדבות מלאה וזו סיבה נוספת שהקשתה על המארגנים לבייש את האורח המכובד. "לגרש אורחים בערב האחרון זו החטאת המטרה. היתה אפשרות להוריד אותו עם סדרנים מהבמה, אבל זה לא רציני וחוץ מזה, הקהל תמך בו והוא נתן לקהל אפשרות לעלות לבמה ולהגיב".
בנוגע לשאלה האם האירוע מעיב בצורה כלשהי על ההתקשרות בין הפסטיבל לבין ברנבוים בעתיד, אמר טל-גן: "כרגע אנחנו עדיין תחת האירועים של הלילה ולא צריך להגיע למסקנות מחייבות. אנחנו מעריכים את ברנבוים כאחד המוזיקאים הגדולים בעולם אבל חושבים שהוא נהג בצורה לא ראויה".
יו"ר הקואליציה, זאב בוים, אמר הבוקר: "מדובר בתהליך מניפולטיבי וכוחני שגובל בנוכלות. המנצח ברנבוים רמס ברגל בוטה את כל ההבנות וההחלטות הרגישות אליהן הגיעו אחרי דיון ציבורי ממושך, הכנסת ומארגני הפסטיבל. ברנבוים אולי זכה אמש לאהדה בקרב שומעיו, אך הפסיד בכל הנוגע להתנהגות תרבותית הקשורה לרגשות אנוש. מוטב לו, לברנבוים שיחזור בהקדם לגרמניה, בעוד שאנו ה'נבערים', נתגאה להשאר כאן ונסתפק בתרבות 'פרובינציאלית', היאה לזכרוננו הקולקטיבי".

סייעה בהכנת הכתבה: לינוי בר-גפן


לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דניאל ברנבוים. בשם הדמוקרטיה
מיכה לוינסון: בפרספקטיבה מדובר על רגע היסטורי
לאתר ההטבות
מומלצים