אגדה יפנית
ניסאן מוציאה את הסקייליין מהארון, ומציגה לנו דגם חדש המשנה כיוון. לנו? ובכן, לא בדיוק...
בניגוד ליצרנים אירופאים, היכולים למלא מספר אולמות תצוגה במכוניות שהפכו לאגדה, אצל היפנים זה קצת אחרת. מעט מאוד יצירות מוטוריות מארץ השמש העולה הפכו למה שמכונה "מכונית פולחן" - עוד פחות מכך כמובן כאלה הנושאות על חרטומן את הלוגו "ניסאן".
בכלל, החיבור בין ניסאן לבין מכוניות פולחן נראה כמעט בדיוני, ממש לא כזה שיגרום לחובבי מוטוריקה לוגמי בנזין לעצור את נשימתם. ובכל זאת, יש אחת כזו, ואנחנו לא מדברים דווקא על ה-Z240 ההיסטורית.
מדובר במכונית עכשווית, העונה לשם ניסאן סקייליין, שם שנולד אגב ביפן כבר בשנות החמישים, אך הגיע לפריחה ובשלות בעיקר בשנות התשעים. אצל חובבי הגה מכורים באמת, או אנשי טריוויה מוטורית בכל העולם, מעלה שם זה רעד קל. הסיבה לכך הן גרסאות ה-GTR המהירות שרשמו לעצמן כמה וכמה שיאים במסלול נורבורגרינג הארוך והתובעני בגרמניה, מסלול המשמש אמת מידה ליצרני רכב באשר ליכולת מכוניות הכביש שלהם.
ובכן, אותם GTR-ים הפכו בעשורים האחרונים במה ליכולת הטכנולוגית של ניסאן, ולמרבה השמחה לא על חשבון ההנאה. עד כדי כך זכתה המכונית הזו לאהדה, עד כי באירופה נוצר - כמעט במיוחד עבורה - שוק אפור של ממש, בעיקר בבריטניה שם נמכרה במחירים מופרזים ובלתי הגיוניים בעליל.
דור 11
אבל צריך לזכור שהסקייליין אינה רק מכונית קופה אימתנית, כי אם גם סדאן ספורטיבית אותה נוטים במערב לשכוח. וניסאן בחרה להציג ראשית את הגרסה הזו שלה, עם מרכב ארבע דלתות.
ביפן, היכן שהסקייליין מוכרת כאיקון מוטורי, פגשו עיתונאי הרכב, במסגרת השקת הדור ה-11 (כן, אחד עשרה!) של הדגם, את ה"פלא" המתחדש. מה שהם ראו זה שינוי די דרמטי. במקום עיצוב תכליתי, בעל קווים חדים-רבועים באופן כמעט ברוטאלי ויחידות תאורה אחוריות-מעוגלות בסגנון פרארי, בחרו בניסאן ללכת על מראה רך ומעוגל יותר.
מדובר בכל מקרה במראה לא שגרתי והרבה יותר מודרני ומתוחכם מהדגם היוצא. אבל האם זו עדיין סקייליין? לא רק שהעיצוב הפך רגוע יותר, בעיקר התקשו הנחשפים הראשונים לעכל את החלפת מנוע השישה צילינדרים בטור המסורתי והמצוין, ל-V6 שגרתי יותר. לפי ניסאן, המנוע הקצר על שתי גרסאותיו - 2.5 ליטר ו-215 כ"ס או 3.0 עם 260 כ"ס - מטיב עם חלוקת המשקל החשובה כל-כך במכונית ספורטיבית.
לעומת זאת, מערך המתלים האקטיביים רב-חיבורים מלפנים ומאחור נשמר, וכך גם האופציה להזמין את הרכב עם הנעה כפולה.
את מרכב הקופה, שיהווה בסיס לגרסת ה-GTR הקיצונית יותר, אודותיה נרקמו מרבית האגדות הקשורות בסקייליין, טרם הציגה ניסאן. אולם בכירים בחברה רמזו שתוך שנה תוצג GTR חדשה שתעמוד כרגיל במגבלת ההספק היפני - הספק מרבי של 280 כ"ס בלבד.
החדשות הטובות
בכל מקרה, משמעות העיצוב המודרני יותר והכל-כך-שונה מהדגמים היוצאים, היא שלניסאן יש הפעם תוכניות גדולות עבור המכונית המדהימה הזו. קרלוס גוסון, העומד כרגע בראש ניסאן ומי שנחשב כאחראי העיקרי להבראתה בקצב מרשים, יודע היטב להעריך ולנצל את הכלים שיש לו ביד. לכן, הבשורה החשובה ביותר עם ההצגה היא שניסאן החליטה סוף סוף לייצא את הסקייליין לארצות המערב.
כך תגיע הסקייליין בשנה הבאה לארצות הברית, תמכר תחת מטריית חטיבת אינפיניטי (מותג היוקרה של ניסאן בארה"ב) ותתחרה בלקסוס IS, בסדרה 3 של ב.מ.וו ומרצדס C. בשלב הבא, כנראה בסוף 2002, תבצע ניסאן כניסה מבורכת גם לשוק האירופאי - והפעם באופן מסודר.
מה המשמעות? ובכן, זה אומר כמובן שהסקייליין עשויה להגיע אפילו - שומו שמיים - אלינו. בכל מקרה, העובדה שבמערב יש הערצה גורפת ל-GTR, נותנת יותר מסיבה אחת להניח כי ניסאן לא תחרוג ממנהגה ותציג גם גרסת קופה אימתנית, שתצויד גם בתיבה ידנית החסרה לפחות כרגע ביפן.