אופנה בוצית
גם מרצדס מציגה מיניוואן ספורטיבי לשטח, אבל עיון מדוקדק יותר בכלי האופנתי מגלה כיוונים מעניינים
כבר שנים שחברת מרצדס הגרמנית אינה נשארת אטומה בהתנשאות למתרחש בשוק הרכב ומגיבה במהירות יחסית לשינויים. ואולם, נראה שהפעם הגזימו מעט במרצדס בהשתחוות לצו האפנה. בתערוכת דטרויט הקרובה תחשוף מרצדס מכונית תצוגה שמכונה ויז'ן GST. אמנם במרצדס מדברים על תפיסה חדשנית, ייחודית וראשונית, אבל אלו הצהרות ששמענו כבר בעבר מאחרים וגם השילוב בין סטיישן, מיניוואן, מכונית ספורט ורכב שטח עירוני, כבר הופיע לא מעט. למעשה, החל מתערוכת דטרויט הקודמת הפכה רב-תכליתיות מוחלטת לאופנה האחרונה.
הויז'ן של מרצדס
התשובה של מרצדס לצו האפנה היא מכונית עם מראה סטיישן מוגבה, שלוש שורות מושבים ומקום לשישה נוסעים. הדלתות האחוריות, שוב כנהוג בזמן האחרון, נפתחות לאחור (מה שכונה בעבר דלתות התאבדות). מבנה זה, יחד עם היעדר קורה מרכזית, מאפשר כניסה נוחה לרכב.
מבחינת עיצוב, מבנה הגג המשתפל לאחור, יחד עם קו חלונות הצד המטפס מעלה, יוצרים מראה ספורטיבי ואגרסיבי, ורושם של מכונית קופה ולא סטיישן. אליהם מצטרפת זכוכית אלקטרונית לאורך הגג. זו יכולה להפוך כהה או בהירה בהתאם לרצון הנוסעים. לצד הכוחני דואגים גם חישוקים גדולים במיוחד ("22).
בחרטום הרכב מצוי מנוע ה-5.5 ליטר עם מגדש העל שטופל על ידי AMG ומייצר 360 כ"ס. הרכב מצויד במערכת ההנעה הכפולה שפגשנו ב-M וב-G, ובקפיצי האוויר המוכרים מה-S. מערכת הבלימה האלקטרונית-סנסטרוניק הגיעה מה-SL וכוללת גם בלמים קרמיים. כמו-כן מצוידת המכונית במערכת הפרה-סייף שמקדימה טיפול פאסיבי לתאונה והוצגה בעבר.
מה מסתתר מאחורי
ואולם כרגיל אצל מרצדס מה שבאמת חשוב בסוג זה של מכוניות תצוגה היא האמירה שמסתתרת מאחורי והכיוון העתידי. ואת אלו אנו פוגשים כאן בכמה מישורים. מצד אחד מדובר בחרטום בעל עיצוב אגרסיבי ומעט פחות מתחכם ממה שראינו אצל מרצדס בזמן האחרון (שימו לב לנטישת אלמנט שני עיגולים בפנסים הקדמיים). בנוסף יש כאן רמז לסטיישן מפוארת וגדולה, מעין תשובה לאודי אוואנטיסימו שנחשפה בתערוכת פרנקפורט.
אבל נראה שהדבר החשוב ביותר בויז'ן זו הוא הכיוון בו בוחרת מרצדס עם מחליפת ה-ML, ה-SUV הנוכחי של מרצדס שמיוצר בארצות הברית. ואם כך, זה אומר שמרצדס נוטשת את המראה והמבנה הקשיח לשטח של ה-ML המוכר לטובת דמוי סטיישן ספורטיבי יותר בסגנון ה-X5 של ב.מ.וו. כיוון כזה גם יאפשר שימוש בפלטפורמה מוכרת ממכוניות הנוסעים של מרצדס. ואכן, השמועות מדברות על כך שהכלי החדש מבוסס על רצפת סדרה E הבאה.
אם זה אכן המקרה, הרי שמדובר גם כאן על מספר תסריטים. המקובל ביותר כיום הוא שרכב כלאיים כמו ה-GST יחליף את המיניוואן הגדול והלא פופולארי של מרצדס ויוצע עם שני אורכי בסיס גלגלים. אותו בסיס בדיוק ישמש גם את ה-ML שתציע מראה המתאים יותר לשטח. שני הכלים ייוצרו יחד במפעל בארצות הברית ויחלקו רצפה, מערכת הנעה, מתלים ומנועים. בכל מקרה מדובר על הצגת הגרסאות הסופיות עד 2004. הבנתם?