תלמידי כיתות ג' ילמדו סטטיסטיקה
משרד החינוך החליט להנהיג שינויים בלימוד מקצוע המתמטיקה בבתי הספר, לאחר שמומחים קבעו כי תוכנית הלימוד שהיתה נהוגה בארץ ב-25 השנים האחרונות כשלה בהבאת הישגים. ישראל מדורגת במקום ה-28 בעולם בתחום זה
כישלון התלמידים בישראל במתמטיקה ודירוגם במקום ה-28 בעולם, נובע מהמונופול שהעניק משרד החינוך לתוכנית הלימוד במשך 25 שנה, תוך השקעת משאבים כספיים רבים, מבלי לבדוק את יעילותה. כך קובעים מומחים בגיליון החדש של ביטאון המורים "הד החינוך", המתפרסם בימים אלו. בעקבות הביקורת החריפה נמסר ממשרד החינוך כי מתוכננים שינויים בתוכנית לימוד המתמטיקה, במסגרם יתחילו תלמידי כיתות ג' ללמוד את מקצוע הסטטיסטיקה הנלמד כעת בחטיבת הביניים.
מומחים: תוכנית הלימוד מנוגדת להתפתחות החשיבה של הילד
פרופסור אהוד דה שליט, מהמכון למתמטיקה באוניברסיטה העברית, קובע ב"הד החינוך" כי מקצוע המתמטיקה הושנא על התלמידים ועל המורים כאחד מפני שהוא "מונחת" עליהם בתבניות וללא חשיבה יצירתית. לדבריו, תוכנית "אחת שתיים ו..שלוש", המקובלת ב- 85% מבתי הספר, כופה על התלמיד תבניות הבאות במקום הבנה המבוססת על אינטואיציה טבעית. "כשם שבכלכלה תחרות גוררת התייעלות, כך גם אין להעלות על הדעת השתלטות מוחלטת של שיטה אחת, טובה ככל שתהיה, על המערכת", מציין דה שליט. "תפקידו של משרד החינוך לעודד שיטות חלופיות ולערוך מעקב ארוך טווח בין הגישות השונות על פי הישגיהן".
פרופ' רון אהרוני, מהפקולטה למתמטיקה בטכניון, מבקר אף הוא את התוכנית, הכוללת גם את "שיטת הבדידים", וקובע כי הרעיון שאפשר ללמוד חשבון בלי לספור הוא מופרך. שיטה זו מנוגדת להתפתחות החשיבה המתמטית של הילד. "כיצד השתלטה שיטה כה מוזרה על הוראת החשבון במדינה שלמה? זו שאלה טובה", אומר פרופ' אהרוני, "היכן היה משרד החינוך?"
משרד החינוך: המפקח יועבר מתפקידו
ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי ועדה שמונתה לבדיקת הוראת המתמטיקה בודקת גם את הקשר בין ההישגים הנמוכים ובין התוכנית הלימודים. בכל מקרה, מיכאל קורן, המפקח על הוראת המתמטיקה, המכהן בתפקידו זה 26 שנה – יועבר מתפקידו במסגרת ריענון וסבב בעלי תפקידים ותיקים במשרד.
עוד נמסר ממשרד החינוך כי אין לקשור בין כישלונות תלמידים במקצוע המתמטיקה לבין ספר לימוד כזה או אחר, וכי ישנם מספר גורמים לכישלון.