"מערכת החינוך נמצאת בקריסה"
כך מזהירים במרכז אדוה בעקבות הנתון לפיו גדל אחוז הנושרים מלימודים. ועדה מיוחדת שבדקה את הנושא קובעת: מניעת הנשירה לא נחשבת כמדד להצלחה במערכת החינוך
הוועדה המיוחדת לנושא נשירת התלמידים מבתי הספר הגישה היום (ד') את מסקנותיה ליו"ר הכנסת, משרד החינוך ומשרד העבודה.
יו"ר הוועדה, ח"כ תמר גוז'נסקי, אמרה ל-ynet כי המצב בנושא קשה. "לפני שמדברים על איזו תעודה הילד מקבל - צריכים להגיע בכלל לכיתה י"ב". היא מאשימה כי "מניעת נשירה לא עומדת כמדד להצלחה במערכת החינוך. המנהלים לא מוערכים על פי הטיפול במידת השילוב של כל התלמידים, אלא רק בהתאם להישגים בבגרויות".
הוועדה קובעת עוד כי למרות חוק חינוך חובה, במערכת החינוך קיימת נשירה סמויה כבר מכיתות נמוכות. "הטיפול בנשירה אמור להתחיל כבר בכיתה א'. אם בכיתה ג' יש ילדים שצברו פער של שנתיים, הם ינשרו בסופו של דבר. יש תלמידים שפורמלית מבקרים בבית ספר אבל הם מנותקים מהלימודים. הם לא מבינים, המורה התייאשה וכבר לא פונה אליהם. כך קיימת תופעה של ילדים שמגיעים לחטיבת הביניים - ולא יודעים קרוא וכתוב", אומרת גוז'נסקי.
לדבריה, לא ייתכן שנושא הנשירה יימצא רק באחריות קציני הביקור הסדיר, "והוא חייב להיות באחריות כל מערכת החינוך".
"ההנשרה – אינדיקציה לקריסת המערכת"
השבוע פורסם דו"ח מרכז אדוה בנושא, המרכז למחקרים חברתיים, ממנו עולה כי במקביל לעלייה באחוז התלמידים הזכאים לבגרות ל-43.8% בשנת 2001, גדל בהתמדה שיעור הנערים שאינם לומדים בכיתה י"ב, ובשנה שעברה רק 75.4% מבני ה-17 בישראל למדו בשכבה האחרונה של התיכון.
ד"ר שלמה סבירסקי, ממרכז אדוה: "שיעור הנשרה מהווה אינדיקציה לקריסה של מערכת החינוך, שנותנת בקלות מדי לילדים לעזוב. זה יכול להיות מסיבות חוסר הצלחה בלימודים, או משמעת. בנוסף יש תופעה כיום שבני נוער צריכים לעזור למשפחה להביא כסף הביתה. כדי למנוע את זה מערכת החינוך צריכה להשקיע משאבים, והיא לא משקיעה. העשירים יכולים לממן את החסר מהכיס שלהם, והבעיה היא של השכבות החלשות".
הפתרון, לפי סבירסקי, הוא המאבק על תקציב החינוך: "זהו מאבק על סדר העדיפויות במדינה".
בתגובה לפניית ynet הטילה מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש, על אגף בקרה ותכנון לבדוק את הנתונים.
ההמלצות: מעקב אחר התופעה
הוועדה שבדקה את הנושא ממליצה להטמיע את המעקב אחר תופעת הנשירה ושינוי בפעילות בתי הספר, כדי לאתר סימנים של פערים לימודיים או בעיות חברתיות בבתי הספר. הוועדה ממליצה כי על המחנכים יוטל התפקיד להיות כתובת זמינה ל"נושרים הסמויים".
בנוסף מומלץ להקים מגוון של מסגרות בנוסף לבתי הספר הרגילים, להוסיף מסגרות לתגבור לימודי, לעדכן את שיטת התקצוב של בתי הספר ולשים דגש על אוכלוסיות חלשות כמו המגזר הערבי והעולים החדשים.
תירוש: נבדוק גם את בתי הספר שמנשירים
מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש, אמרה בדיון כי נושא הנשירה יובא מעתה בחשבון בקביעת בתי ספר המצטיינים. תירוש אישרה כי "במניעת הנשירה אנחנו צריכים לטפל כבר בתוך המערכת, עוד לפני שהתלמיד מגיע לכיתה י'".
לדבריה, משרד החינוך יבקש מהמכללות להכשרת מורים לתת כלים לזיהוי תלמידים המועדים לנשור.
לדברי המנכל"ית, אחד הפתרונות הוא לקבוע רמת ידע אליה צריך ילד להגיע בכל כיתה, "ובית הספר יהיה אחראי לכך כשתלמיד לא יעמוד בהישגים הנדרשים".