נולדו מחדש
לא תמיד מסגרת הלימודים הפורמלית מסייעת לתלמידים למצות את כישוריהם. שיטת מיכא"ל, המבוססת על האמונה ביכולתו של כל אדם להצטיין בכל תחום שיבחר, עושה זאת ובהצלחה לא מבוטלת. השמיים הם הגבול.
השכלה נמוכה של ההורים אינה משפיעה בהכרח על סיכויי ילדיהם להשיג תעודת בגרות, בתנאי שמערכת החינוך מגלה התערבות נכונה. כך עולה ממחקר-מעקב שערך ד"ר מיכאל לוטן מהחברה לשירות סוציולוגי, אחרי יישום "שיטת מיכא"ל" למיצוי כישורים אישיים למצוינות. ממצאי המחקר מראים כי - 82.9 אחוזים מהתלמידים שלמדו בשיטת מיכא"ל ושלאביהם השכלה של 1-12 שנות לימוד, זכאים לתעודת בגרות, לעומת 50.6 אחוזים באוכלוסיה הכללית.
שיפור התקבל גם בקרב תלמידים שלאביהם השכלה של 12 שנות לימוד ויותר. 86.7 אחוזים מהתלמידים שלמדו לפי השיטה מגיעים לתעודת בגרות, לעומת 80.6 באוכלוסיה הכללית. שיטת מיכא"ל מבוססת על האמונה ביכולתו של כל אדם להצטיין בכל תחום שיבחר, לכן מתמקדים מנחי השיטה בפיתוח אמון התלמידים ביכולתם, באחריותם אישית, בעצמאות ובסקרנות. לדברי ד"ר מיכאל לוטן, עורך המחקר, מדובר בתוכנית המצליחה להוביל לשינויים ולהישגים גבוהים באמצעים צנועים ובתקופה קצרה יחסית לעומת תוכניות אחרות.
עם הפנים לעתיד
מנכ"ל "מיכא"ל", מני ברזילי, מדגיש כי משתתפי התוכנית, המתקיימת לאחר הלימודים, עוברים תהליך חווייתי לשינוי תודעתי, כשהקו המנחה הוא עתידו של האדם ולא עברו. "אינטליגנציה אינה דבר שעובר בתורשה, אלא דבר נרכש", אמר ברזילי. "מיכא"ל אומרת שלא משנה מה השכלת האב ומה מעמדו הכלכלי, מעתה מתחילים הכל מחדש. התלמיד לומד ומפנים שהכל תלוי רק בו.
אנחנו מאמינים שכל בני-האדם נולדו עם יכולות זהות וההבדל ביניהם נובע ממיצוי הפוטנציאל האישי". לדברי ברזילי, הכוונה המקורית היתה לייעד את התוכנית רק לתלמידים חלשים, אבל בגלל החשש מיצירת סטיגמה לגביה, הוחלט לקלוט בה כל תלמיד. "מניסיון שלנו למדנו ששירות למסכנים הופך למסכן. כל התוכניות העוסקות במצוינות עובדות על מיון ורק המצטיינים לומדים במסגרות האלה, אבל אצלנו אין מיון ובחינות. אנחנו אומרים לתלמידים, אין ביניכם לבין איינשטיין שום הבדל. כולכם מצטיינים, והדבר תלוי כמובן רק בכם".
דוד פדלון, תלמיד כיתה ט' בבית-הספר גוונים בראש-העין, משוכנע שבעקבות התוכנית יש לו יותר מוטיבציה ללמוד: "לפני שהתחלתי בתוכנית, לא ממש היה לי חשק ללמוד, אבל בתוכנית גרמו לי לרצות להתאמץ ואני משקיע בלימודים. המפגשים מרתקים, כיוון שהנושאים שונים מאלה שנלמדים בכיתה, ובכלל, זו חוויה יוצאת דופן".
לא מפחד מאתגרים
עבור רועי אילוז מאשדוד תוכנית מיכא"ל מהווה מרכיב חשוב מאוד: "אני לא יודע אם הפרויקט שיפר אצלי את ציוני הבגרות שלי, והם טובים, אבל ברור לי שהוא דחף אותי להאמין יותר בעצמי, להאמין שאין גבול לרצונות של כל אחד מאיתנו. הייתי תלמיד טוב, אבל התוכנית חיזקה אותי ונתנה לי כוחות נפשיים להתמודד ולהבין שהכל תלוי רק בי. למדתי לא לפחד מאתגרים ומקשיים. המוח הוא כמו שריר שככל שעובדים איתו, רק מתחזק.
"אומנם הכללים נוקשים וישנה דרישה בלתי מתפשרת לעמידה בזמנים ובמטלות, אבל מי שעומד בכללים האלה מרוויח. רבים שואלים איך אפשר להגיע לכזה שינוי ולהישגים גבוהים, ואני אומר שצריך להתנסות, לחוות את החוויה הזו ולהבין איך זה קורה". המנחים בתוכנית אינם דווקא אנשי חינוך , הם באים ממיגוון רחב של מקצועות, ביניהם רואה חשבון, עורכי-דין ועוד.
אחת לשנתיים מתפרסמת מודעה הקוראת לדגל אידיאליסטים במטרה לחולל מהפכה בחינוך. לדברי ברזילי, נענים לה בכל פעם כאלף איש, ולאחר תהליך מיון של כשנה נבחרים מאה מנחים. "אנחנו מחפשים אנשים שיהוו דמויות חיקוי, אידיאליסטים, ושיצטיינו בתחומם". אחד מהם, יפתח לוי, שעובד על הדוקטורט שלו בפילוסופיה בחינוך, אומר כי בין הנושרים בתהליך המיון ישנם אנשי חינוך רבים שאינם עומדים בקריטריונים הנדרשים.
"הדרישות גבוהות מאוד מבחינת איכויות ואידיאליזם. בנוסף לכך, אחת הבעיות עם מורים היא שקשה להם לקבל שינוי.
מורה מגיע עם השקפת עולם לפיה הוא יודע הכי טוב, זאת כשאחד העקרונות המרכזיים שלנו הוא היכולת לקבל שינוי. "מיכא"ל מדבר על שינוי שיש בו משהו מהפכני בבסיס. אנחנו יוצרים למעשה מהפכה תודעתית מחשבתית, ומי שמיישם את העקרונות שלנו, יכול לייצר את השינוי התודעתי בחייו באמצעות לקיחת אחריות על עצמו".
במה נבחן המהפך? לוי: "התלמידים תלויים לרוב במערכת, וכל מה שמעסיק אותם זה שעליהם לעשות דברים כדי להשביע את רצון המערכת. במסגרת השינוי התודעתי התלמיד מבין שהוא לומד למען עצמו כדי להגשים את היעדים שלו, כולל ניהול זמן נכון, הגדרת מטרות, מיקוד ומודעות בלמידה. במסגרת התוכנית התלמידים לומדים טכניקות שונות כמו פיתוח זיכרון באמצעות פיתוח מיומנויות. כמו כן מלמדים אותם איך לנצל את היכולת המופקת כדי להצליח במבחנים". כלים נוספים שמקבלים התלמידים הם חשיבה מתמטית, דקדוק אנגלי, קריאה מהירה ועוד.
"אנחנו מנסים ליצור מעין סיירת, רף קושי לא רגיל המחייב התמדה ועמידה בלוח זמנים ומטלות. תלמיד רשאי להיעדר רק במקרה שהוא חולה מאוד או במקרה של פטירה. מצד אחד יש להם מחויבות גדולה, אבל מצד שני הם בתוכנית מתוך בחירה, ומי שמעוניין לעזוב, יכול לעשות זאת. יש כאן
אלמנטים של סיירת ומי ששורד את הקורס לא מפסיק לדבר על זה. ישנם הורים שאומרים לי, 'אני כבר לא מכיר את הבן שלי'. הם מספרים שהבן נעדר מבית-הספר, אבל לתוכנית הוא מגיע ולא מוותר". יהודית אזולאי מבית-שמש, אמא של אדיב, בוגר מצטיין של התוכנית, אומרת שבזכות מיכא"ל חזר האמון של בנה בעצמו, ומתלמיד חסר רצון ללמוד הפך למצטיין. "אדיב אובחן כילד מחונן, אבל כנראה שהמורים לא מצאו את הדרך אליו ולא היה לו רצון ללמוד. המורים לא הקשיבו לו, נהגו להוציא אותו מהכיתה, ואנחנו חששנו שלא יצליח להשיג תעודת בגרות.
"כששמענו על התוכנית, עודדנו אותו להצטרף, למרות שבתחילה הוא היסס. אדיב עבר שינוי מדהים. הוא התחיל ללמוד, חזר לתלם, שיפר את הציונים, ובכיתה י"ב אף עבר לכיתת מצטיינים. אני ממליצה מאוד לתלמידים להצטרף לתוכנית, כיוון שישנם ילדים רבים בעלי פוטנציאל שהמערכת הרגילה אינה מזהה אותם או לא מוצאת את הדרך אליהם".