בחזרה למחלות הילדות
כששודרג אתר האינטרנט המקומי של הוטמייל, המתינו המשתמשים בכיליון עיניים להעלמות מחלות הילדות של האתר; החודשים נקפו, והשירות נותר גרוע כשהיה. יעל אונגר, על תודעת שירות ישראלית במיוחד
סיומו של דבר אחד, יאמרו האופטימיסטים חסרי התקנה, הוא לעולם תחילתו של דבר חדש. ומן הסתם טוב יותר, יאמרו חובבי הטכנולוגיה העילית. זה בערך מה שחשו משתמשי ההוטמייל הישראלי אי-שם בשלהי דצמבר בשנה שעברה, עת התבשרו על שינוי הממשק ששימש להפעלת הדואר האלקטרוני שלהם. אך המסרים שקיבלו ממיקרוסופט באותם ימים, לרגל השינוי העתיד להתרגש עליהם, מחקו לא מעט חיוכים.
המרגיז מכל היה, שהחברה לא התחייבה להעביר לתיבות החדשות את כל החומר שהצטבר בתיבות הישנות, והגולשים נצטוו לעשות זאת בעצמם. ולא - הוזהרו - ב-20 בינואר 2003 הכל יימחק לבלי-שיחזור.
גם ספר הכתובות לא הועבר. מעשה ימי עבר, כמו מי שמעתיק את פנקס הכתובות הידני שלו בעט כדורי, התבקשו הגולשים להעתיקו, כתובת אחר כתובת, במו ידיהם, לספר הכתובות החדש, המכונה בלשון עדכנית "אנשי קשר". מי שהמציא את המונח הזה כנראה לא חשב על הניחוח הקונספירטיבי העשוי לעלות ממנו.
טוב, אמרו בלבם האופטימיסטים מן השורה הראשונה, עברנו את ההוא שהתעלל במשה רבנו, נעבור גם את זה.
זה מה שהם חשבו. לא במיקרוסופט. על מה שאירע באותם ימים יעיד מכתב שנשלח לעורך ערוץ המחשבים ב-ynet. נביא כאן רק את עיקרי הדברים.
"סיסמאות בעלי החשבונות שמורות במחשב האישי", כתב המתלונן, "וכמו בממשק הקודם, לפעמים הדפדפן משלים אותן אוטומטית, עם הקשת שם המשתמש. אלא שבעת לחיצה על העכבר על מנת להמשיך בהליך הכניסה לחשבון לעיתים מופיעה הודעה, כי הסיסמה או שם המשתמש שגויים. אפשר להתגבר על כך בחזרה אחורנית לדף הקודם, והקשת הסיסמה ידנית". אין ספק, פתרון יפה לבעיה מעניינת.
הסיסמה שלא נקלטה
"אחרי אישור הסיסמה מופיעה - מאז השקת הממשק החדש - הודעה המוסרת לגולשים, כי הם נכנסים לאיזור שהמידע בו אינו מאובטח", ממשיך הגולש. "לחיצה על הסכמה לכך אמורה להוביל את הגולש אל דף הכניסה (המיותר) שבו יש להקיש על "תיבת הדואר שלי", ומשם הוא כבר ייכנס לדף הראשי של החשבון, המשקף דואר נכנס, פריטים שנשלחו, פריטים שנמחקו ועוד. אלא שבזמן האחרון, עם הלחיצה על ההסכמה לתנאי של גלישה באיזור הלא-מאובטח, נתקעת כל אפשרות הגלישה באינטרנט. אין כל אפשרות לחזור אחורנית, לבטל את הדף או להשתמש בכל אמצעי מילוט אחר. הדרך היחידה להיחלץ ממצב זה היא על ידי התנתקות מהאינטרנט והתחברות מחדש. ישנם ימים שהתופעה הזאת נמשכת שעות ארוכות - ובכך למעשה נמנעת מן הגולשים הגישה אל תיבותיהם". ברוכים הבאים לממלכת הדואר הלוהט (והמלהיט את עצביכם).
"בעיה אחרת", המשיך הגולש לקונן, "נוגעת לעיצוב החדש. שם השולח מצומצם עד כדי כך שלעיתים נראה רק חלק ממנו, וזה המצב גם ביחס לכותרת ההודעה שחלקה הגדול מוסתר. במצב זה קשה לפעמים לדעת מי בעצם הוא השולח, ולהימנע למשל מקבלת הודעות נושאות וירוסים. את הבעיה הזאת ניתן לפתור על ידי הקטנה - כל פעם מחדש - של גודל האות". פה כבר באמת אפשר היה לצאת מן הדעת.
הוטמייל ישראל לא עונים
הגולש גם ביכה והתאבל על פונקציות שהיו בעבר ובוטלו: שמירת הודעות יוצאות הייתה אופציונלית ולא חובה, וסל האשפה רוקן אחת ל-24 שעות. נפח התיבה המוגבל, 3 מגה, גרם לכך שהתיבה עלתה חיש קל על גדותיה. "יופי של תמריץ לרכוש תיבה גדולה יותר", העיר איש מהתחום, בימים שהוטמייל החליטה להתחיל למכור תיבות כאלה.
בעצת עורך הערוץ פנה הגולש לתמיכה של ההוטמייל הישראלי, על מנת להתלונן שם ולבקש תשובות לשאלותיו ותהיותיו נוכח הפורענות שהתרגשה עליו ועל חבריו לצרה. זמן נקף, ועד עצם היום, למעלה מחודשיים, הזה לא זכה הגולש לתשובה. חבריו סיפרו כי גם הם נתקלו בבעיה זו.
מחלות הילדות הללו ארכו תקופה לא קצרה, ובסיומה החל האתר לתפקד כשורה. אבל דבר אחד לא למדו שם, בהוטמייל הישראלי - להסביר פניהם לצרכן; כן, גם זה שעדיין נהנה משירות חינם (אבל בתמורה סופרים אותו כגולש ותיק ומתמיד במניין הגולגלות המוצגות בגאווה בפני מפרסמים פוטנציאליים).
באחד מן הימים האחרונים בוצעו עבודות תחזוקה באתר. לא משהו נדיר. אבל, במקום להודיע על כך לגולשים בהודעה מנומסת, הם חזרו ונתקלו בתקלות שהזכירו להם את ימי האדמת והחצבת של המעבר לממשק החדש. מי שניסה להיכנס לתיבה שלו נדרש - אחרי שכבר עשה זאת - להקיש שוב את סיסמתו. מי שעשה זאת הבין עד מהרה ששום דבר לא יעזור לו. לאתר הוא לא ייכנס, לא דרך החלון ולא דרך שום דלת צדדית.
רק בשלב מאוחר יותר, ואחרי שהשעות נקפו, נזכרו שם להודיע, כבר עם הכניסה לאתר, כי מתבצעות עבודות תחזוקה, שבאופן זמני ימנעו כניסה לתיבות.
על מידת חינניותו של העיצוב החדש של התיבות בהוטמייל העברי הראשון ניתן להתווכח. זו בהחלט שאלה של טעם. החמצמצות הנותרת בפה אחרי יחס כזה, לעומת זאת, ספק אם תערב לחיכו של מישהו.
תגובת MSN ישראל
MSN ישראל משרתת למעלה מ- 200,000 מנויים בעלי תיבות הוטמייל פעילות ומשקיעה משאבים רבים על מנת לספק למנויים בארץ את הטכנולוגיות והשירותים המתקדמים בעולם. כך עשתה בשדרוג פלטפורמת הדואר למערכת Hosted Exchange, שילוב שירותים סלולריים והשקת שירותי ערך מוסף למשתמשי הוטמייל. עם שדרוג הפלטפורמה הפך הוטמייל ישראל לשירות המייל הראשון בעולם של MSN שמציע פונקציונאליות מלאה של אאוטלוק הפופולרי במערכת ההוטמייל.
רבים מאוד ממנויי הוטמייל ברכו על שדרוג המערכת והביעו סיפוק מהביצועים המשופרים, מהממשק הידידותי ומהפונקציונאליות המורחבת- הניתנים ללא כל תשלום לכל בעל תיבה.
MSN ישראל עושה כל מאמץ על מנת לספק שירות רציף ולסייע בפתרון בעיות של מנויי הוטמייל. לצורך כך הושקעו משאבים רבים בהקמת תשתית תחזוקה וכן מערך תמיכה באמצעות דואר אלקטרוני המספק מענה מהיר ככל האפשר לפניות של גולשים רבים מידי יום.
אנו מצטערים על אי הנעימות שנגרמה לאחרונה בשל תקלה טכנית נקודתית של אספקת מתח, שמנעה מאיתנו אף לעדכן הגולשים ולשמחתנו תוקנה לאחר כשעה וחצי.