מחקר בינלאומי: תלמידי ישראל מפגרים בהישגים
ממחקר בינלאומי עולה שישראל מפגרת אחרי רוב מדינות העולם המערבי בקריאה, במתמטיקה ובמדעים. שליש מבני ה-15 בארץ אינם מבינים את הנקרא. ישראל "מובילה" גם בפערי ההישגים בין משפחות עשירות לעניות. ח"כ שריד: הנתונים מסוכנים יותר מהטרור
התלמידים הישראלים הם בעלי הישגים נמוכים בקריאה, במתמטיקה ובמדעים לעומת התלמידים במדינות אחרות. כך עולה ממבחנים בינלאומיים שנערכו על-ידי הארגון השוויצרי PISA עבור ארגון המדינות המפותחות (OECD) והאו"ם ב-41 מדינות. לתוצאות המחקר באתר OECD הקש כאן.
לדברי עורכי המחקר, מדובר בניסיון המקיף ביותר עד היום להעריך הישגים של תלמידים ברחבי העולם ולאסוף מידע על הנתונים האישיים, המשפחתיים והמוסדיים שיכולים להסביר הבדלים בהישגים במדינות שונות.
המחקר בדק את מיומנויות הבנת הנקרא, המתמטיקה והמדעים של תלמידים בני 15. במבחן בהבנת הנקרא השיגו תלמידי חטיבות הביניים הישראליות ציון ממוצע של 453 - והגיעו למקום ה-30 מבין 41 מדינות. המדינה המצטיינת במבחן זה הייתה פינלנד. ישראל עברה רק את לוקסמבורג, תאילנד, בולגריה, מקסיקו, ארגנטינה, צ'ילה, ברזיל, מקדוניה, אינדונזיה, אלבניה ופרו. מהנתונים עולה עוד כי שליש מתלמידי ישראל בגיל 15 חסרים מיומנויות קריאה בסיסיות.
בפרק הידע המתמטי השיגו התלמידים הישראלים ציון ממוצע של 433 - והגיעו למקום ה-33 מבין 41 מדינות. במבחן הידע ב"מדעים" קיבלו התלמידים הישראלים ציון ממוצע של 434 נקודות - והגיעו למקום ה-33 בטבלת ההישגים.
ככלל, תלמידי ישראל פיגרו בתוצאותיהם הרחק מאחורי ארצות-הברית, אנגליה, פינלנד ומדינות נוספות, בהן הושגו תוצאות גבוהות בהרבה. תלמידי הארץ היו קרובים בהישגיהם דווקא למדינות הבלקן. מאחורי ישראל פיגרו בדרך כלל רק מדינות העולם השלישי.
המחקר גם מונה את ישראל בין המדינות שבהן קיימים הפערים הגדולים ביותר בהישגים הלימודיים בין משפחות עשירות לעניות - לצד ארגנטינה, ארה"ב, צ'ילה, פורטוגל, מקסיקו, פרו וברזיל.
"נפעל במרץ לתיקון הליקויים"
במשרד החינוך אומרים כי מדובר ב"ממצאים קשים, המעידים על הישגים נמוכים של תלמידי ישראל". מנכלי"ת המשרד, רונית תירוש, הגיבה על הממצאים באומרה כי "מערכת החינוך נמצאת זה שנים בירידה מתמשכת של הישגים לימודיים בקריאה, מתמטיקה ומדעים". היא הוסיפה כי מערכת החינוך "פועלת במרץ לאיתור הליקויים והסיבות להם, ונחושה לפעול לתיקונם, תוך שקיפות ושיתוף כל הגורמים המקצועיים והציבור הרחב".
במשרד החינוך הדגישו כי המבחנים התקיימו בשנים 1999, 2001 ו-2002 - והטילו את האחריות על הממשלות הקודמות. מנכ"לית המשרד אמרה כי היא מאמינה שמאז "עלתה המערכת על פסים חיוביים, והיא צועדת בדרך הנכונה".
ממשרד החינוך נמסר עוד כי השרה לימור לבנת ומנכ"לית המשרד החליטו לאמץ את המלצות ועדות המקצוע לבדיקת הבעייתיות בהישגי התלמידים בהבנת הנקרא ובמתמטיקה. בתחום המתמטיקה, אומרים במשרד, "אותרו הבעיות", ובעקבות כך תוגברו שעות המתמטיקה בחינוך היסודי מארבע לשש שעות. בנוסף, הוכנסו שיטות הוראה ניסיוניות, שחלקן זכו להצלחה בעולם.
יוסי שריד: זה איום קיומי על מדינת ישראל
שר החינוך לשעבר, ח"כ יוסי שריד, אמר בתגובה: "נתוני פיזה על רמתו של התלמיד הישראלי הם איום קיומי על מדינת ישראל, מסוכנים פי כמה מכל ארגוני הטרור ביחד. להבטחת שרת החינוך לשיפור אין שחר. בשנים הבאות אין שום סיכוי לשיפור, ויש ודאות להרעה. אין ניסים בחינוך, וכאשר מקצצים שוב ושוב בקצבאות המדינה, 11 קיצוצים בשנתיים, אין יסוד להבטחות של שרת החינוך שהמשרד עושה לתקן את המצב".
יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ אילן שלגי, אמר: "החוסן הלאומי של ישראל בסכנה! הישגי תלמידי ישראל במבחנים הבינלאומיים מעידים על כשל חמור של מערכת החינוך בישראל לדורותיה. ועדת החינוך והתרבות של הכנסת תקיים בקרוב ישיבה דחופה בנושא ותבחן את האפשרות של הקמת ועדת חקירה. לא ניתן להשלים עם מצב בו למרות ההשקעות התקציביות העצומות בחינוך, הישגי התלמידים בישראל הם מהנמוכים במדינות העולם המתקדם. על ממשלת ישראל להגיע להחלטה היסטורית בדבר שינוי סדר העדיפויות הלאומי ולהקנות כספים ומשאבים מהביטחון לחינוך".
מזכ"ל מפלגת העבודה, ח"כ אופיר פינס, אמר: "זו לא הפעם הראשונה שמתפרסמים הנתונים המדאיגים הללו. יחד עם זאת, לא נעשה דבר על מנת לשנות את המציאות. אני מציע ששרת החינוך והמנכ"לית ינצלו את חופשת הקיץ לקיום דיון ענייני ולמציאת פתרונות מיידיים למצבה של מערכת החינוך".