תמלא לי דלק ירקות בבקשה
בתחנות הדלק של ברזיל ישנן חמש אפשרויות שונות לתדלוק מכוניות - שני סוגי בנזין, דיזל, גז טבעי ואתנול מקני סוכר. ועכשיו מצטרף סוג שישי - ביודיזל, המיוצר משמן ירקות...
בישראל, נהגים מתלבטים כל יום בין ארבעה סוגים של דלק - בנזין באוקטן 95 ו-96, בנזין באוקטן 98 ודיזל. בברזיל, לעומת זאת, נאלצים הנהגים לבחור בין שני סוגי בנזין, דיזל, גז טבעי ואתנול, המופק מקני סוכר. סך הכל חמישה סוגים. אבל כל המבחר הזה לא מספיק לברזילאים, שמציעים לציבור המקומי סוג דלק חדש נוסף - ביו-דיזל (biodiesel).
לא כשמו כן הוא
שלא כמו ששמו מרמז, ביו-דיזל לא כולל בתוכו רכיבי נפט. זהו דלק אלטרנטיבי שמתפקד באופן דומה לדיזל, ועשוי משמן המופק מסויה, לְפָתִית, עצי דקל, זרעי קנולה ומוצרי חקלאות נוספים. ואם למלא את מיכל הדלק בשמן ירקות נשמע לכם כמו חלום באספמיה, כדאי שתדעו שרודולף דיזל (ממציא המנוע שנקרא על שמו) והנרי פורד העריכו בתקופתם כי מכוניות יתודלקו בדלקים אלטרנטיביים שכאלו. למעשה, המודל T המפורסמת של פורד תוכננה כך שתוכל להיות מתודלקת באלכוהול או בנזין.
האירופאים אוהבים
באירופה לבדה נמכרים מדי שנה 1.9 מיליארד ליטרים של ביו-דיזל מדי שנה, מרביתם תוצר של שמן קנולה. ארצות הברית לעומת זאת, חובבת מנועי בנזין ומשתמשת ב-56.8 מיליון ליטרים של ביו-דיזל העשוי מרביתו מסויה. בשלוש השנים האחרונות אגב, גדל השימוש בביו-דיזל ביותר מפי שבעה בארצות הברית, מרמה של 7.6 מיליון ליטרים בשנת 2000.
העלייה בביקוש לביו-דיזל בארצות הברית, ממחישה גם כיצד אותו ביקוש מביא עימו לירידת מחירים דרמטית - מ-1.6 דולר לליטר (7 שקל לליטר בקירוב) ל-0.5 דולר לליטר (2.2 ש"ח לליטר).
מק-דיזל
מדענים ברחבי ברזיל מפיקים ביו-דיזל מבוטנים, דקלים, סויה וצמחים נוספים למטרות שיווק ומחקר. במסגרת תוכנית ניסוי בריו דה ז'נרו, שש משאיות איסוף אשפה עושות שימוש במנועים הצורכים דלק, המשלב שמן סויה ושמן ירקות שנתרם על ידי מקדונלד'ס. לכן לא קשה לנחש גם מדוע חוקרים אחדים מתייחסים בהומור אל הדלק הזה כ"מק-דיזל"...
ראוי לציין כי חסרונות הביו-דיזל דומים מאוד לאלו של הדיזל הרגיל - ביצועי המנוע נוטים להיות מעט "עצלים" והתפקוד במזג אוויר קר במיוחד יעיל פחות מבטמפרטורות חמות. עם זאת, הכנסה נמוכה לנפש ותמריצים אותם מתכננת ממשלת ברזיל אמורים להעניק לביו-דיזל דחיפה חזקה כתחליף זול וידידותי יחסית לסביבה.
ומה אצלנו?
הפקת דלק באופן עצמי, ממקורות אותם ניתן לגדל בישראל, יכולה לתרום רבות לכלכלה של המדינה. אין ספק שזה יפתח פתח למקור ייצוא חדש, יספק לציבור דלק זול וגם כחול-לבן. אבל במקומותינו לוקח זמן רב להחליט על פרויקטים גדולים ומועילים, נקווה רק שנוכל בעתיד להגיד "מוטב מאוחר מלעולם לא", ושזה לא יהיה עתיד רחוק מדי מעכשיו.