שתף קטע נבחר

 

האוטובוסים של אגד: אין יותר רדיו

בקרוב ינותקו האוטובוסים של אגד ממקלטי הרדיו והנוסעים לא יוכלו לשמוע מוסיקה או חדשות. הסיבה: סכסוך בין אגד לאקו"ם על גובה התגמולים

בקרוב מאוד לא תוכלו עוד להאזין לחדשות או למוסיקה באוטובוסים של אגד, זאת בעקבות הנחייה של יו"ר מזכירות אגד, אריק פלדמן, לנתק את כל הרמקולים באוטובוסים של החברה ממקלטי הרדיו.

 

הוראתו של פלדמן באה על רקע סכסוך כספי בין אגד לבין אקו"ם על גובה התשלום בגין זכויות יוצרים שאקו"ם דורשת בגין השמעת מוסיקה ושירים באוטובוסים.

 

ההנחייה החדשה של יו"ר מזכירות אגד קובעת שבכל האוטובוסים החדשים הנכסים לשירות בחברה, הן מיבוא והן מיצור מקומי, אין להתקין מערכת שמע מוסיקאלית אלא רמקולים לכריזה בלבד. בשאר האוטובסים ינותקו הרמקולים המחוברים למערכת הרדיו בהדרגה ויחוברו למערכת הכריזה בלבד, כאשר האוטובוסים יכנסו לטיפול במוסכים.

 

דובר אגד ומנהל אגף השיווק, רון רטנר, אמר בתגובה: "אקו"ם פנה אלינו ודרש להגדיל את התשלום עבור זכויות היוצרים בהשמעת שירים ומוסיקה מסכום של 100 אלף שקל לשנה (הסכום ששולם בשנת 2000) ל-950 אלף שקל לשנת 2001. הדרישה הזאת אינה מקובלת עלינו, במיוחד לנוכח העובדה שרוב הזמן מקלטי הרדיו באוטובוסים דוממים. די בכך שאחד הנוסעים יבקש לסגור את הרדיו כי השירים או המוסיקה מפריעים לו כדי שהנהג יחוייב לעשות זאת. השימוש העיקרי של הרדיו הוא להשמעת חדשות לנוסעים.

 

"למרבה הצער", טוען רטנר, "עובדה זו אינה מעניינת את אקו"ם והיא דורשת תשלום עבור זכויות יוצרים כל עוד מערכת הרמקולים מחוברת לרדיו, בין אם משמיעים בהם מוסיקה ושירים ובין אם לא. מאחר שאיננו מוכנים לשלם את הסכום המופרז לדעתנו שאקום דורשת, אנו נאלצים לנתק את הרדיו ממערכת הרמקולים, למרות שידוע לנו שהנפגע העיקרי יהיה ציבור הנוסעים".

 

במכתב ששלחה באחרונה אקום לאגד נטען שאגד דחתה פנייה ללכת להליך פישור עם אקו"ם על בסיס מודל חיוב חדש שהציעה. במצב עניינים זה לא נותר לאקו"ם אלא להודיע לאגד שהיא יכולה לנתק את הרמקולים, תוך תשלום חובות העבר עד למועד ניתוק הרמקולים. הסכום הנדרש הוא 50 שקל + מע"מ לאוטובוס עבור שנת 2001, 75 שקל לאוטובוס + מע"מ לשנת 2002 ו-100 שקל לאוטובוס + מע"מ לשנת 2003.

 

באגד טוענים שאין בכוונתם לשלם את התמלוגים הנדרשים, שכן מדובר ביקור של 950%, לעומת הסכומים ששולמו בשנת 2000. התוצאה: חסל סדר רדיו באוטובוסים של אגד.

 

אקו"ם: דרישתנו מבוססת - הגיונית וכלכלית

 

מאקו"ם נמסר בתגובה, כי "ההסכם בין אקו"ם לאגד הסתיים בסוף שנת 2000, אקו"ם הודיעה לאגד עוד ב-1999 כי ב-2001 תוגדר מחדש דרישת אקו"ם לעתיד. במהלך המו"מ אקו"ם הציעה לאגד כי התמלוג החדש יוחל באופן הדרגתי בחמש השנים הקרובות, 2000- 2005. לאחר שאגד סירבה להצעה זו, הציעה אקו"ם ללכת להליך פישור בו יוכרע האם גובה התמלוגים הנדרש הינו סביר או לא. אגד סירבה גם להצעה זו.

 

"דרישת אקו"ם לתמלוגים מחברות הסעה ציבוריות נבחנה ונבדקה לעומק אינספור פעמים. היא מבוססת גם מבחינה הגיונית, כלכלית וגם מבחינת התמלוגים הנהוגים בעולם.

 

"טענת אגד כי בחלק מהנסיעות לא מושמעת מוסיקה אינה רצינית: האם לאגד או לאקו"ם יש את האפשרות לבדוק אוטובוס - אוטובוס, נסיעה- נסיעה שמא מושמעת בו מוסיקה או, במקרה , אחד הנוסעים ביקש לכבות את הרדיו?

 

"בנוסף, חשוב לציין כי 4 חברות הסעה ציבוריות חדשות שהוקמו בעקבות הפרטת חלק מקווי דן ואגד, חתמו על הסכמים עם אקו"ם על פי אותם תעריפים שאגד רואה בהם לא הגיוניים".

 

"צר לנו כי אגד בוחרת למנוע מנוסעיה את האפשרות להשמיע מוסיקה, אך אין זה עומד עם ההיגיון שיוצרים רבים, המתפרנסים מהמוסיקה, יאלצו להסתפק בסכום אבסורדי המסתכם באגורות בודדות לכל אוטובוס ליום השמעה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים