ותחילה לכותרות: על בשורת ה-RSS
תוכנות לקריאת חדשות מקצרות את הדרך למידע חדש באינטרנט. במקום שהגולש יחפש את המידע - המידע המבוקש בא אליו. המפתח להצלחת החיפוש - תקן ייחודי להצגת מידע בשם RSS, שעשוי לכבוש את הרשת
גולשים חדשים באינטרנט חווים לא אחת תופעה שאפשר לכנות אותה "הלם מידע": נחשול האינפורמציה האדיר שמציג להם המחשב מבלבל אותם כליל. התוצאה: הם נאחזים באתר אחד בלבד כדי להציל את עצמם מטביעה בים המידע - או מרימים ידיים ומתנתקים כליל.
משתמשים ותיקים מקפידים אף הם על גלישה זהירה, מאמצים כמה אתרים קבועים - ורק מדי פעם מרשים לעצמם להתוודע לאתרים חדשים. כתוצאה מכך, אין להם סיכוי להתעדכן במידע שמציגים כל האתרים הלא ידועים, שעשוי לעניין אותם.
כיום כבר ברור שהשיטה המקובלת - של ביקור בדפי אינטרנט בזה אחר זה או במקביל - לא עובדת יותר עבור צרכני מידע כבדים, המעוניינים לסרוק עשרות ומאות דפים בכל יום כדי לדעת מה התחדש בתחומי העניין שלהם. רבים מאמצים שיטות שונות כדי להתעדכן במידע חדש.
התקווה הגדולה
בעבר, נחשב הדואר האלקטרוני לתקווה הגדולה. הגולש ביקש מאתרים מועדפים עדכונים בדואר האלקטרוני על כל תחום, והמידע המבוקש - ממודעות "דרושים", דרך לוח ההופעות של בריטני ספירס ועד מתכונים לפשטידות - זרם לתיבתו.
אך הדואר האלקטרוני לא החליף את הגלישה באתרים. מכת דואר הזבל, שהחריפה מאוד בחודשים האחרונים, מכרסמת בהתמדה ביעילותו: חברת "ברייטמייל", הנאבקת בספאם, בדקה ומצאה ש-58% מתעבורת המידע בדואר האלקטרוני במהלך דצמבר 2003 הייתה דואר זבל. התוצאה: במחקר של מכון המחקר האמריקני Pew Research התברר, כי 52% מהגולשים אמרו שדואר הזבל גרם לערעור האמון שלהם בדואר אלקטרוני.
המצב כל כך חמור עד כי כריס פירילו, מנהל רשת הניוזלטרים (מגזינים שנשלחים בדואר האלקטרוני) הוותיקה Lockergnome.com הכריז על מות הדואר האלקטרוני כערוץ להפצת תכנים - לא פחות ולא יותר.
מבלוגים למרכזי חדשות
כשהניוזלטרים בצרות, הבלוגים (יומני הרשת) חוגגים: גולשים הצמאים לקישורים למידע עדכני מתנחמים בזרועות יומני הרשת, המגבשים סביבם קהילה מקצועית בתחום מסוים. כזה הוא אתר "סלאשדוט", המפרסם קישורים ופרשנות לידיעות מחשבים, אינטרנט וטכנולוגיה ומרכז דיונים בהשתתפות אלפי גולשים.
אך גם הבלוגים לוקים בחסר: הקורא נחשף גם לתכנים שלא בהכרח מעניינים אותו ונאלץ לבזבז זמן יקר על קריאתם. למשל, מי שמתעניין בקהילות מקוונות ייאלץ להסתפק פעמים רבות בבלוג לענייני טכנולוגיה ומחשבים, שיספר לו גם על גאדג'טים ומוצרי חומרה, שלא בהכרח מעניינים אותו.
לשם כך קמו מרכזי החדשות (אגרגטורים) - אתרים המשתמשים בסוכני תוכנה אוטומטיים הסורקים אתרי תכנים, ושולפים מהם את הכותרות הרלוונטיות. כך, גולש המבקר בהם יכול להתעדכן במידע חדש בתחומים ספציפיים ביותר, המותאמים אישית עבורו.
מרכז החדשות newsnow.co.uk למשל, מאפשר לגולשיו להתעדכן בכותרות חדשות ספציפיות מרחבי הרשת אודות הארי פוטר, כרטיסי אשראי ואיידס. הכותרות המוצגות באתר מבוססות על 15,428 מקורות, וכל לחיצה על כותרת מובילה לאתר המקורי שפירסם את המידע. "גוגל ניוז", אתר החדשות האוטומטיות המפורסם של גוגל, מסייע לגולשים תאבי הידע - אך מציע בינתיים מגוון דל יחסית, של 4,500 מקורות תוכן בלבד. גם MSN, חטיבת האינטרנט של מיקרוסופט, השיקה לאחרונה מרכז חדשות משלה.
רק כותרות רלוונטיות
אבל מרכזי החדשות אינם מושלמים: הגולש צריך להיות אקטיבי ולהטריח את עצמו לאתר בכל פעם שבא לו להתעדכן. כאן באות לעזרתו התוכנות לקריאת חדשות (News Readers): במקום שהגולש יבוא למידע - המידע בא אליו.
התוכנות לקריאת חדשות מטפסות עוד שלב אחד בדרך למהפכת החדשות האישיות, המסתמנת כדבר הגדול הבא. הן מאפשרות לגולש לקבוע מראש אילו נושאים מעניינים אותו - והכותרות הרלוונטיות יזרמו למחשב שלו מסביב לשעון, מבלי שיתבקש לבקר באתר כלשהו לשם כך. תוכנת החדשות בודקת כל אתר על פי התדירות שהגדיר המשתמש.
גולש המעוניין להתעדכן על מצבו של סדאם חוסיין יוכל להגדיר את מילות המפתח "סדאם חוסיין" - והתוכנה תרכז עבורו את כל המידע החדש שהתקבל עליו בערוץ מיוחד, מבלי שיתבקש לסרוק לשם כך עשרות ערוצי תוכן. חובבי בישול יכולים להתעדכן במתכונים חדשים להכנת קרם ברולה מאתרי הבישול, תולעי ספרים יכולים לקבל עדכונים על יצירות חדשות של הסופרים החביבים עליהם מאתר "אמזון"; ומשתתפי הפורומים המקוונים יכולים לקרוא הודעות חדשות מיד עם פירסומן.
פטור מביקור מייגע
חלק מהתוכנות ניתנות להורדה חינם, אך המתוחכמות שבהן עולות כסף בתום תקופת ניסיון חינמית. התוכנות לקריאת חדשות מזכירות בממשק שלהן את תוכנת האאוטלוק - אך אין צורך בכתובת דואר אלקטרוני כדי להתעדכן באמצעותן. לרוב, בצד שמאל של חלון התוכנה מופיעים ערוצי התוכן שבהם בחר הגולש, כשמאחורי כל ערוץ עומד אתר אינטרנט.
כשהגולש מציב את סמן העכבר על אחד הערוצים (למשל, הערוץ של CNN) מופיעות כל כותרות החדשות העדכניות מערוץ זה בחלון האמצעי. לחיצה על אחת הכותרות תציג את הידיעה המקורית בחלון הימני של התוכנה. כך פטור הגולש מביקור מייגע בעשרות אתרים ויכול לסרוק עשרות אתרים ברבע מהזמן הדרוש בדרך כלל. הגולש הוא שבוחר אלו ערוצים מוסיף לתוכנת החדשות שלו, על פי האתרים אחריהם הוא עוקב.
ערוץ חדש נולד
כדי להגיע לתוכנת החדשות שלכם, האתרים שבחרתם צריכים לתמוך בתת תקן של שפת הסימון XML, הקרוי RSS, ראשי התיבות Rich Site Summary (תקציר מפורט של אתר) וגם של Real Simple Syndication (סינדקציה ממש פשוטה) - שתי הגדרות קולעות למדי למה שהוא יודע לעשות.
כדי שהתוכנה לקריאת חדשות תוכל לקרוא אתר, על מפתחיו להפיק גירסת XML של דפי האינטרנט שהם מעוניינים לשגר כעדכוני RSS (הקרויים באנגלית RSS Feeds). איך יודעים אם אתר תומך ב-RSS? מחפשים את כפתורי ה-XML האדומים והבולטים המעידים על כך. בשלב הבא, מעתיקים את הקישור המתאים מהאתר לתוך התוכנה לקריאת חדשות - וערוץ חדש נולד.
מאחר שאין צורך בכתובת דואר אלקטרוני, תוכנות החדשות נקיות מדואר זבל. בניגוד לדואר האלקטרוני, כאן הכוח נמצא בידי הגולש. אינכם חייבים לקבל כל הודעה: גיליתם שמפעיל הערוץ שיגר למחשבכם מסרים פרסומיים? בטלו את המנוי לערוץ.
להתעדכן גם בתמונות
עדכוני ה-RSS אינם מוגבלים לטקסט - חובבי תמונות יכולים להתעדכן ביצירות חדשות שפורסמו בגלריות מקוונות או באתרי היומנים הסלולריים (moblgs), באמצעותם בעלי טלפונים ניידים עם מצלמה או משתמשי מצלמות דיגיטליות משגרים תמונות היישר לרשת.
לכאורה, מהפכת התוכן האישי מציבה אתגר מסוים בפני בעלי האתרים - בכך שהיא "מפרקת" כל אתר לחלקים - קטעי דפים, תמונות ורעיונות. בפועל, גולשים רבים אינם נוהגים לבקר בדף הראשי של אתר אינטרנט וניגשים ישר לדף המעניין אותם.
התוכנות לקריאת חדשות אינן גורמות הפסדים לבעלי אתרים: מאחר שהגולש המעוניין לקרוא את הידיעה המלאה צופה בה בתוך האתר שפירסם אותה (החלון הימני ברוב תוכנות ה-RSS הוא למעשה מיני דפדפן), הוא נחשף גם לפרסומות, שהן מקור ההכנסה של אתרים רבים.
יתרה מזו, אף שרוב עדכוני ה-RSS מוצעים חינם, אתרים יכולים למכור לגולשים ערוצים בתשלום, המוגנים באמצעות סיסמה. בנוסף, התמיכה ב-RSS זולה בהרבה מהעלויות הכרוכות בהקמת מערכת למשלוח ניוזלטרים למנויים בדואר האלקטרוני.
בישראל - רק בתחילת דרכו
כצפוי, גם הטרנד האחרון של ה-RSS גרר היסטריה קלה במחוזות הגיקים ברשת, ומעריצי הפורמט יכולים לרכוש כובעים, ספלים, חולצות ודובי צעצוע עם האותיות הנחשקות.
בלוגים רבים כבר הוסיפו תמיכה ב-RSS, אך לא רק הם: בשקט בשקט הצטרפו גם אתרי תוכן למהפכת התוכן האישי, ובין האתרים המציעים עדכוני RSS אפשר למנות את הניו יורק טיימס, יאהו!, "וויירד", BBC, CNN ועוד. מוזיקאים משתמשים בעדכוני RSS באתרים שלהם כדי להודיע למעריצים על מועדי הופעות.
ניתן למצוא ערוצי RSS חדשים באתרים כמו syndic8.com, הכולל יותר מ20,000 ערוצי חדשות ל-RSS, מנוע החיפוש "פידסטר", המכונה "גוגל של ה-RSS" ו-Backend, הכולל ערוצי RSS מומלצים.
בישראל מצוי ה-RSS רק בתחילת דרכו. אתרי תוכן גדולים עדיין לא תומכים בפורמט, אך כמה אתרים קטנים הוסיפו בחודשים האחרונים עדכוני RSS בעברית, בהם אתר המגזין PCPLUS, אתר הבלוגים "רשימות", מערכת הבלוגים "ישראבלוג", אתר הקוד הפתוח הישראלי Whatsup, ותכנים מאתר "קונספציה".
בשורת הרשת החכמה
גם אתרים שיתמהמהו או יסרבו לתמוך ב-RSS לא יוכלו להישאר מאחור: מאחר ותת התקן מבוסס על סטנדרטים פתוחים, ניתן ליצור גירסת RSS לכל אתר, גם אם בעל האתר אינו מעוניין בכך. למעשה, חלק מעדכוני ה-RSS של אתרי התוכן הגדולים כלל לא נוצרו על ידם.
ה-RSS לא יחליף את הצורך בדואר האלקטרוני ולא יבטל את הגלישה הרגילה באינטרנט, אך עשוי לצמצם את שתיהן. הבשורה של תכנים הזורמים לשולחן העבודה של המשתמש מבלי שהוא צריך להתאמץ, מתיישבת היטב עם בשורת הרשת החכמה, שבה הגולשים שולחים סוכני תוכנה אוטומטיים שמנהלים עבורם את הקניות באינטרנט, מתעדכנים בחדשות, מורידים מידע ומבצעים פעולות בנקאיות.
בכל מקרה, כל הפעולות האלה צפויות להתגשם בזכות רשת המבוססת על XML, כלומר "מבינה" את התכנים השמורים בה. ההערכה היא כי אם ה-RSS יהפוך בהדרגה מאופנה לסטנדרט להפצת תכנים ברשת, בעלי אתרים לא יוכלו לברוח ממנו.
היום שזו זה יקרה אינו רחוק: מיקרוסופט הודיעה כי תוסיף תמיכה מובנית ב-RSS ללונגהורן, מערכת ההפעלה הבאה של החברה, שתופץ ב-2005 או ב-2006.
תוכנות לקריאת חדשות להורדה
- Newsgator
- תוסף לאאוטלוק.
- FeedDemon
- תוכנה מומלצת בתשלום, אפשר להוריד גירסת ניסיון.
- FeedReader
- תוכנה חינמית.
- NetNewsWire
- תוכנה למקינטוש.
*חלק מהתוכנות עשויות להציג עברית משובשת.