תופעה: תלמידים מאיימים על מורים בפורומים
כתב אישום הוגש כנגד נער בן 16 שאיים לכאורה לפגוע במורה מבית ספרו בהודעות שפירסם בפורום בית הספר. הוא לא היחיד. משרד החינוך: נוציא הנחיות למורים ולהורים, במקרים חמורים אנו מעודדים הגשת תלונות
א', בן 16 מרמת-גן, הושעה מבית ספרו לאחר שמורה התלוננה כי הוא מפריע בשיעורים. לאחר יומיים, פורסמו הודעות אנונימיות בפורום בית הספר בהן נכתב "המורה א' תמות אינשאללה", "יש לה פרצוף נאחס" והתבטאויות דומות.
המורה, שקראה את ההודעות הללו, חשה מאוימת והתלוננה במשטרה. הנער הוזמן לחקירה במשטרה והודה בכתיבת ההודעות. לטענתו, הוא "סתם זרק מילים בלי כוונות" וכי לא התכוון לפגוע בה. המשטרה פתחה לנער תיק בגין איומים והמליצה לפרקליטות להעמידו לדין. כתב אישום פלילי הוגש נגד הנער והתיק נידון בימים אלה בבית המשפט המחוזי בת"א. מתן גזר הדין בעניינו נקבע לסוף חודש מרץ. מסתבר כי תופעת האיומים המקוונים, המופנים כלפי מורים ומחנכים, מתרחבת בתקופה האחרונה בכל רחבי הארץ.
"צריך לשרוף אותם...שיישרף כבר בית הספר"
"צריך לשרוף אותם (את המורים), "המורים מגעילים, אני שונאת את כולם", "אנשים טיפשים, שיישרף כבר בית הספר", "אלימות נגד מורים לא יכולה להיות בחירה רעה", "מה שהתלמידים חלמו לעשות למורה לביולוגיה"- כיתוב לתמונה בה מכונית דוהרת לעבר אישה (במקרה הצנוע) הם דוגמאות שנאספו בוועדת החינוך של השלטון המקומי והוזכרו בפקס-עיתון בנושא מחשבים בחינוך "עכבר כיתה". מדובר בדוגמאות מעטות וסולידיות יחסית להתבטאויות משולחות רסן של תלמידים כלפי מורים ברשת.
רוב בתי הספר התיכוניים וחטיבות הביניים מפעילים כיום אתר בית ספרי. התלמידים מנהלים ומשתתפים במספר אתרים בלתי רשמיים, כמו גם בפורומים. אתרים אלו משמשים לעתים תכופות כבמה לפרסום כתובות נאצה כנגד מורים, דפי מבחן גנובים, איומים, השמצות וקללות. על פי נתונים שנאספו על ידי השלטון המקומי, האיומים נשלחים בזמן הלימודים ממחשבי בית הספר וגם לאחר שעות הלימודים, והם נפוצים באתרים הרשמיים של בתי הספר וגם באתרים חיצוניים.
נורמה של איומים והשמצות
"המשטרה מטפלת בחלק קטן בלבד מהעבירות", אומר יו"ר ועדת החינוך של השלטון המקומי, שלמה אבוהב. "התופעה כה התרחבה עד כי הפכה לנורמה, מעין תת תרבות. תלמידים מפרסמים תמונות מעוותות של אנשי חינוך ואף של חברים לכתה ומעלילים עליהם עלילות". "בכל שנה מנהלת המשטרה כ-400 חקירות ופותחת כ-30 תיקים על עבירות איומים ברשת, כאשר בכל פרשה מעורבים מספר תלמידים", קובע אבוהב, "הטיפול בפרשות אלה זוכה למיקום נמוך בסדר העדיפויות של המשטרה. לכן, הטיפול בתחום מופקר במידה מסוימת".
האם לא ראוי שבתי הספר יטפלו בעצמם בתופעות האיומים וההשמצות? אבוהב סבור כי למוסדות החינוך אין סמכות לטפל בעבריינות מקוונת או פיזית. "כל מה שפלילי ומוגדר בחוק כאסור - חייב להיות מטופל בידי הרשויות ואין מקום לשיקול הדעת של המורים ובית הספר", הוא אומר. לדעתו, הטיפול בתופעה עובר דרך חינוך התלמידים והערכת מידת הבשלות שלהם בשימוש באינטרנט, שיתוף פעולה עם המשטרה והנגישות לאינטרנט מבתי הספר.
במשרד החינוך לא עושים מספיק
אבוהב חושב כי הגשת כתב אישום נגד הקטין מרמת גן היא צעד נכון גם מבחינה פדגוגית. "אם לא נחמיר בנורמות הענישה לא נקבע באופן חד משמעי וברור כי הדברים הללו אסורים", הוא מציין וקורא למשרד החינוך להגביר את הפעילות בתחום, הן במישור ההסברתי והן ההרתעתי.
בדו"ח שהוגש לאחרונה למשרד החינוך על ידי ועדה שבדקה את נושא האתיקה והערכים הרשת הומלץ לנקוט במספר פעולות כדי למזער את הנזקים. בין היתר הוצע כי בתי הספר יחסמו אתרים המכילים או מפרסמים תכנים מאיימים או פוגעים והוכרזו כמזיקים. ככל הידוע, בתי הספר רבים אינם נוקטים בפעולה זו, למרות שישנם מגוון פתרונות פשוטים כמו שימוש בתוכנות סינון, שחוסמות את כניסת המשתמשים לאתרים בלתי נאותים הכוללים תכני סקס, אלימות, סמים ואלכוהול, הימורים, פשיעה, גזענות ואתרים מוגדרים מראש.
בעוד השיטה שתוארה מבוססת על "רשימות שחורות" - אתרים אסורים החסומים בפני הגולש, שיטת חסימה שנייה היא רשימות לבנות, המבוססת על מאגר אתרים שהותרו לגלישה לאחר בדיקה. שיטת חסימה שלישית היא באמצעות בינה מלאכותית: אלגוריתמים מנתחים ומסננים אתרים על-פי מגוון פרמטרים שנקבעו מראש. פסילה על-פי מילות מפתח אסורות כמו סקס, רולטה או סמים, משולבת בדרך-כלל באחת משלוש השיטות. דפי אינטרנט וכתובות אתרים הכוללים את המילים הללו ייחסמו בפני הגולש גם בעת שינסה להקליד אותן במנועי חיפוש.
מהו הפתרון הנכון?
ספק אם כל הפתרונות שתוארו יעילים בכל המקרים בהם תלמידים משתמשים בפורומים של בתי הספר כדי להשמיץ חבר או מורה. למשל, תלמידים יכולים לעקוף בקלות יחסית מסננים האוסרים על הקלדת מלים גסות ופוגעניות או מונעים ביקור באתר מסוים (פתרון פשוט: מקימים אתר חלופי), אך כל המומחים מסכימים, כי שילוב של כמה פתרונות סינון יחד עם פיקוח אנושי הדוק יותר על הנעשה בפורומים המשמשים את התלמידים עשוי לסייע.
במשרד החינוך יחנכו את המורים להתמודד
למרות השיעור הגבוה של השימוש ברשת בקרב צעירים, משרד החינוך עדיין לא מצא לנכון להגדיר נוהלים פשוטים ומוגדרים בטיפול באיומים האינטרנט.
"משרד החינוך חייב לטפל בתופעה ולהסביר ולחנך את התלמידים לשימוש נורמטיבי ונכון", אומר אבוהב, "לצערי, למרות כל ההמלצות בנושא של הוועדות השונות, כרגע לא מתבצע שום דבר בנושא בשל סיבות רבות ובניהם העדר תקציב מתאים לטיפול בבעיה מהמשרד".
ממשרד החינוך נמסר כי "בימים אלו שוקד אגף שירות פסיכולוגי ייעוצי על כתיבת חוברת הנחיות להורים ומחנכים, בנושא האלימות המילולית באינטרנט. החוברת נמצאת בשלבי הגהה אחרונים והוא תופץ למנהלי בתי הספר. במקרים חמורים המשרד מעודד את צוותי בית הספר להגיש תלונה במשטרה". בקשתנו לעיין בחוברת או לפחות לדעת במה היא עוסקת נענתה בשלילה. על פי תגובת המשרד, נראה כי שם סבורים כי פתרון הבעיה הוא בחינוך ההורים והמחנכים ולא בחינוך התלמידים ו/או יישום פתרונות טכנולוגיים פשוטים למדי.
מהמשטרה נמסר בתגובה כי "משטרת ישראל הכשירה, באמצעות היחידה הארצית לפשעי מחשב, חוקרי מחשב מיומנים בתחנות המשטרה השונות, המטפלים בעבירות אלה ואחרות. על המורים להגיש תלונה בתחנת המשטרה וכל תלונה שכזאת תטופל לגופה".