תפקיד ההורים
אז מי אחראי על תפקודו של התלמיד בבית-הספר? מנהלת המרכז להורות בסמינר הקיבוצים: "חשוב שהמורה יישאר מורה וההורה יישאר הורה. קשר טוב ושיתוף פעולה, תוך שמירה על גבולות, יסייעו לילד להיות מאושר"
הוויכוח על מעורבות ההורים במערכת החינוך שוב תופס כותרות. הבעיות הרבות בהן נגועה מערכת החינוך לצד הישגיה, רק מעמיקותם את הפער וההאשמות ההדדיות בין ההורים ה למורים ולמנהלים. גם ועדת החינוך של הכנסת נדרשה לעניין ומקיימת בימים אלה דיונים בניסיון לגבש הצעת חוק שתעגן את מעמד ההורים במערכת החינוך.
"יש מערכת זכויות לתלמיד ומערכת זכויות למורים ושתיהן מעוגנות במסגרת הסכמי עבודה, אבל ההורים נטולי זכויות", מסביר ח"כ אילן שלגי, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת את מטרת הצעת החוק. "אנחנו יודעים שחובת ההורים לשלוח את ילדיהם לבית-הספר במסגרת חוק חינוך חובה, ההורים יודעים שהם צריכים לשלם ולקנות מתנה למורה בסוף השנה, אבל זו שערורייה שמשרד החינוך קובע באמצעות חוזר מנכ"ל איך לבחור ועד הורים. היום לא ברור מה סמכות ועד ההורים ומה תפקידו. בכל מקרה, העניינים הפדגוגיים חייבים להישאר באחריות המורה, למעט מקרים יוצאי דופן".
כל המשפחה בילקוט אחד
לדברי צאלה מיינרט, מנהלת המרכז להורות ומשפחה בסמינר הקיבוצים, כשילד הולך לבית-הספר, הולכת אתו כל המשפחה. "הילד מגיע לבית-הספר עם מסרים מההורים, חוויות מהבית, זכרונות ועמדות איך ההורים מתייחסים למערכת.
בתוך הילקוט נמצא משהו מההווי המשפחתי שהוא חלק בלתי-נפרד מהתלמיד. "המפגש בין הבית לבית-הספר הוא מורכב וטעון מאוד, גם אם בחלק מהמקרים חיובי. יש מערכת ציפיות הדדית גלויה וסמויה בין ההורים למורים.
מצד אחד, יש ציפייה שהילד ילמד במערכת הטובה ביותר, אבל מצד שני, זה לא ריאלי, כיוון שלומדים בכיתות גדולות ויש מטלות ומשימות שמורה צריך לעמוד בהן. הורה מצפה שבית-הספר יהיה יותר רגיש וקשוב לצרכים הייחודיים של הילד שלו ולא תמיד רואה את הצרכים של הילדים האחרים, ואילו המורה צריך להתאים את עצמו להרבה סגנונות של ילדים והורים".
המפגש הזה טעון יותר משנדמה לנו. "המפגש בין בית-הספר להורים מורכב, בין השאר על רקע איבוד הסמכות של ההורים והמורים, ויוצר תחושת תסכול והאשמה הדדית. יש מעין מאבק סביב השאלה מי צריך לטפל בילד כשיש בעיות התנהגות. יש הורים שאומרים שזו אחריותו של בית-הספר, אבל הפתרון הנכון הוא שיתוף פעולה מתוך הבנה והכרה שההורים הם גורם משמעותי. הילד הוא של ההורים ואסור להתבלבל".
מיינרט סבורה, כי תפקיד ההורה להיות קשוב ומעורב בכל מה שקשור לילד ולחוויותיו בבית-הספר. "ההורה לא צריך להסתפק בתשובה 'יהיה בסדר'. יש הורים שעובדים שעות רבות מחוץ לבית וחוויית בית-הספר עוברת אליהם דרך הטלפון, בלי שיהיו מודעים למבחנים ומטלות. כשמסתפקים בקשר כזה, באה ההפתעה בהישגים נמוכים או בעיות התנהגות. יחד עם זה, המודעות לנושא מצד כל המעורבים מלמדת שקיים סיכוי טוב למערכת יחסים טובה, דבר שצריך להיעשות בעבודה והבנה שהמטרות משותפות ולא מנוגדות".
לא לעבור את הגבול
ככל שיש קשר טוב בין ההורים למורים, תוך שמירה על הגבולות, הילד יימצא בסביבה חינוכית יותר משמעותית. מיינרט: "המורה הוא הסמכות המקצועית בבית-הספר. חשוב שהמורה יישאר מורה וההורה יישאר הורה. קשר טוב ושיתוף פעולה תוך שמירה על גבולות, יסייעו לילד להיות מאושר, וכשהילד מאושר, ההורה והמורה מאושרים".
מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש, מתנגדת לעיגון מערכת היחסים ומעמד ההורים באמצעות חקיקה, אבל מחייבת שיתוף פעולה בין ההורים לבית-הספר. "אנחנו מעודדים שותפות עם הורים ואין דרך אחרת אלא לרתום את ההורים לעשייה משותפת", היא אומרת. "הנחלת המסרים חייבת להיות באמצעות שפה אחידה ומשותפת, בעיקר בנושאים בעייתיים כמו עישון ואלימות. אם, למשל, נסביר לתלמידים כמה מסוכן להשתמש בסמים והורים יקלו ראש, תיווצר בעיה".
מה יש לך נגד חקיקה במקרה כזה?
"חקיקה בנושא היא פופוליסטית ומנסה לצבור כוח על ציבור רחב של הורים. מערכת יחסים בין הורים למורים דומה בעיני למערכת יחסים בין בעל ואישה, המשותתת על שותפות. רק שותפות ומעורבות של הורים, תוך שמירה על הגבול, יביאו לקידום התלמיד ובית-הספר".
מי אחראי על הילדים?
אייל פישר
מומלצים