עליה צנועה בשיעור הזכאים לבגרות; לבנת: מדובר בנס
בשנת תשס"ג נרשם גידול של יותר מאחוז בשיעור הזכאים לתעודת בגרות. שרת החינוך אמרה בתגובה: "מדובר בנס לאור הקיצוצים שספג המשרד, שעוד ישפיעו על המערכת". רק במגזר הבדואי נרשמה ירידה באחוזי הזכאים לתעודה הנכספת
שיעור הזכאים לבגרות בשנת הלימודים תשס"ג עמד על 52.8%, גידול של 1.2% בשיעור הזכאים לתעודות בגרות. כך עולה מנתונים שהוצגו היום (ב') במשרד החינוך בירושלים. הנתונים אינם כוללים את המגזר החרדי ואת ערביי מזרח ירושלים.
שרת החינוך, לימור לבנת, אמרה בתגובה לנתונים במסיבת עיתונאים: "העובדה שחלה עלייה בכל הפרמטרים היא בעיני בגדר נס, בשל כל הקיצוצים שעבר המשרד".
הנתונים נוגעים לאוכלוסייה הישראלית, למעט המגזר החרדי ותושבי מזרח ירושלים. עולה מהם כי בשש השנים האחרונות עלה שיעור הזכאים לבגרות ב-10%, מתוכם 7.4% בשלוש השנים האחרונות.
בקרב המגזר היהודי החילוני, אחוז הלומדים עומד על 92.9%, אחוז הניגשים לבגרויות: 83.2% ואחוז הזכאים לבגרות: 57%. מדובר בעלייה של 0.9% בשיעור הזכאים.
במגזר הערבי (ללא מזרח ירושלים) עומד אחוז הלומדים על 75.2%, אחוז הניגשים לבגרות: 67.3% ואחוז הזכאים לבגרות: 36.3%. ישנה עלייה של 2.4% בשיעור הזכאים.
במגזר הבדואי בנגב ישנה ירידה קלה של 0.3%. אחוז הלומדים עומד על 64.4%, אחוז הניגשים לבגרות: 52.2% ואחוז הזכאים עומד על 25.6%.
במגזר הדרוזי נרשמה העלייה המשמעותית ביותר: 4.2%. אחוז הלומדים עומד על 84.8%, אחוז הניגשים לבחינות: 79.9% ואחוז הזכאים לבגרות: 41%.
בשלוש השנים האחרונות צומצמה ב-5.7% נשירת התלמידים ממערכת החינוך, ועמדה על 0.7% מהתלמידים. בסך הכל מספר הזכאים לתעודות בגרות עמד בשנת הלימודים תשס"ג על 52,789 תלמידים.
הבנות מובילות בשיעור הזכאים לבגרות – 70.13% לעומת הבנים, 61.24%. בנתיב הטכנולוגי מובילות הבנות בשיעור זכאות לבגרות של 59.05% לעומת 55.69% בקרב הבנים. גם בנתיב העיוני מובילות הבנות. על כך אמרה שרת החינוך: "אני גאה בכך. זה מראה שהבנות שוות".
בקרב העולים החדשים חלה ירידה קלה של 0.27% בשיעור הזכאות לבגרות (מ-53.51% בתשס"ב ל-53.24% בתשס"ג). בתשס"ג נרשמה ירידה גם במספר ההעתקות בחינות הבגרות.
לבנת לאוצר: הפוסל במומו פוסל
שרת החינוך לבנת הדגישה: "אנחנו נמצאים בשלוש שנים שבהם נעשו 12 קיצוצים במשרד החינוך ומי שחושב שזה לא פוגע ביכולת שלנו, בין היתר בזכאות לבגרות, טועה טעות חמורה".
היא תקפה את הטענות של משרד האוצר: "משרד האוצר באופן שיטתי בתקופה האחרונה משתלח במשרדי הממשלה ובשרים, כאילו מה שהשרים רוצים לעשות זה לבזבז כספי ציבור. אני מסתייגת מההכפשה הזאת. כל הפוסל במומו פוסל. משרד האוצר כמעט ולא ביצע שום התייעלות בתחומו".
לבנת הוסיפה כי אם יתבצע קיצוץ נוסף במשרדה, הדבר יביא לקיצור יום הלימודים והתלמידים יחזרו הביתה ב-11:30 בבוקר. "אין יותר איפה לקצץ מבלי שתהיה פגיעה דרמטית ביותר בחלשים ביותר. הפערים רק ילכו ויגדלו, ומי שיפסיד בסופו של דבר תהיה מדינת ישראל".
"הציונים עולים, אבל אני חושש שהרמה יורדת", אמר בתגובה יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ אילן שלגי. הוא הוסיף: "אני חושש שהעלייה באחוז הזכאים לבגרות אינה משקפת עלייה ברמה. במפגשים בין מנהלים למורים אני שומע שבשנים האחרונות חלה ירידה ברמת בחינות הבגרות, המתבטאת ברמת השאלות ובאופן בדיקת הבחינות. למרות שבשנים האחרונות ישנה עלייה קבועה בציוני התלמידים, הישגי תלמידינו במבחנים הבינלאומיים הולכים ויורדים. ביום רביעי הקרוב תקיים ועדת החינוך דיון בנושא.
אחר הצהריים יתארח בפורום חינוך ב-ynet הד"ר שמשון שושני, מנכ"ל משרד החינוך לשעבר, שישוחח עם הגולשים.