"ביטול הפטור ממע"מ יפגע בנו יותר מהאינתיפאדה"
אחת הגזירות שמבקש האוצר להטיל במסגרת תקציב 2005, היא ביטול הפטור ממע"מ לו זכאים תושבי אילת. בשיחה עם ynet, מסביר איש העסקים האילתי אריה דגן, שהיה בין יוזמי הפטור באמצע שנות ה-80, מדוע מגיע לתושבי אילת לשלם פחות, ומדוע המדינה תפסיד ולא תרוויח מביטול הפטור, ומצהיר: "האילתים עוד לא עוזבים את העיר, כי אף אחד לא מאמין שהגזירה הזאת תתממש"
אילת סוערת. שר האוצר, בנימין נתניהו, הודיע, כי בכוונתו לבטל את הפטור ממע"מ שתושבי העיר הדרומית נהנים ממנו מאז שנות ה-80, במסגרת תקציב המדינה לשנת 2005.
כדי להבין מה מוציא את תושבי עיר הקיט השלווה מדעתם, שוחח ynet עם האיש שיזם את הענקת הפטור: איש העסקים האילתי אריה דגן. דגן, תושב אילת מזה 40 שנה, הוא כיום שותף בבעלות על הקניון העירוני המשגשג, "מול הים", ומחזיק בבעלותו נכסי נדל"ן נוספים. בנוסף על הקניון, יזם דגן בעבר גם את הקמת קלאב הוטל, הדולפינריום האילתי ומספר בתי מלון. כל אלה, מזהיר דגן, עלולים להיפגע קשות אם הפטור אכן יבוטל.
כיצד קרה שתושבי אילת קיבלו פטור מתשלום מע"מ, בניגוד לכל שאר תושבי המדינה? מדוע הוא מגיע דווקא לכם?
"חוק אזור הסחר החופשי באילת נולד לפני 20 שנה בפנייה שלי ליצחק מודעי, ששימש כשר האוצר, ובפנייה של מודעי לראש הממשלה דאז, מנחם בגין. הסכם השלום עם מצרים דיבר על כביש אקס-טריטוריאלי, שיעבור ממרוקו עד
ערב הסעודית, דרך אילת. בגין אישר את הרעיון שלנו, כיוון שהאמין, שנקים אזור סחר חופשי גדול עם הירדנים והמצרים".
"מעבר לחזון אזור הסחר החופשי, מגיע לאילתים פטור ממע"מ בגלל יוקר המחיה העצום באילת, שנובע מהמרחק שלה ממרכז הארץ, ומהאקלים המיוחד שלה. אילת היא בועה אקלימית. תושב אילת משתמש בחשמל פי 2 מתושב באזורים אחרים, בגלל המזגנים. תצרוכת המים שלנו היא כפולה, גם בגלל שאנחנו משתמשים במערכת סינון שמופעלת באמצעות מים, וגם בגלל שאנחנו פשוט שותים יותר".
"גם הטלפון עולה לנו יותר. לא רק שאנחנו מטלפנים יותר, בגלל המרחק, בזק גובה מאתנו יחידות מונה רבות יותר על כל דקת שיחה. כמובן שגם התחבורה עולה לנו יותר: אנחנו משלמים 2,000 שקל על כל ביקור של המשפחה בצפון. גם אספקת המזון שלנו תלוייה לגמרי ברשתות השיווק, ואפילו העגבניות והמלפפונים כאן יקרים יותר, בגלל ההובלה והקירור".
"אנחנו משלמים יותר כמעט על כל דבר, אפילו על צמיגים: נהג אילתי מחליף צמיגים ברכב פי 2 יותר מבמקומות אחרים בארץ, בגלל האקלים. תוסיף לכל זה את העובדה, ששכר הדירה באילת אינו זול במיוחד: דירת 3 חדרים באילת עולה 500-600 דולר לחודש".
"בסך הכל, המחיה באילת עולה לנו 32% יותר, גם אחרי הפטור ממע"מ. אם הפטור יבוטל, נשלם 50% יותר מתושבי מרכז הארץ".
מה יקרה לעסקים בעיר אם יבטלו את הפטור?
"העסקים יהיו בצרות. קודם כל, מצב העסקים הוא נגזרת של מצב העובדים. מי שמהגר לאילת, רוצה שישלמו לו יותר. אני צריך לשלם יותר לכל איש מקצוע שאני שוכר, אם זה טייחים וטפסנים, ואם זה עורכי דין ורואי חשבון. לחלק מהם אני צריך לדאוג לטיסות, לאחרים אני צריך לשכור דירה".
"אנחנו חתמנו עם הירדנים על הסכם להקמת אזור סחר חופשי משותף. הירדנים הלכו בכיוון הנכון, והעניקו לכל עקבה פטור מוחלט ממסים. כך גם המצרים בטאבה. אם תוסיף לכך את העובדה ששכר העבודה בעקבה ובטאבה הוא 80 או 100 דולר לחודש, ובאילת 800 או 1,000 דולר, תבין שאנחנו נמצאים בתחרות בלתי אפשרית".
"אבל העלאת השכר היא כסף קטן ליד הפגיעה באטרקטיביות שלנו בעיני הלקוחות. נתניהו והחכמים במשרד האוצר אומרים שהתיירות לא תיפגע, מכיוון שהתיירות הזרה כבר ממילא קרסה, והתיירות האמיתית באילת היא תיירות של
ישראלים. והתיירים לא רק אוכלים וישנים, הם גם קונים, והם קונים הרבה. מישהו חושב ברצינות, שישראלים ימשיכו לעשות קניות באילת, בלי הפטור ממע"מ? כמה חנויות באילת יוכלו להתקיים בלי הפטור הזה? וכמה ישראלים בכלל יגיעו לכאן?"
"כשהתחילה האינתיפאדה, היו כאלה שפחדו שהעסקים באילת יקרסו עם התיירות הזרה. אני הייתי משוכנע, שאין מה להיכנס לפאניקה. כיום אני משוכנע, שביטול הפטור יזיק לעסקים באילת הרבה יותר מהאינתפאדה ומקריסת התיירות".
אבל זה בדיוק מה שאומרים באוצר: המדינה מסבסדת את אילת, ולכן צריך לבטל את הפטור.
"זאת טענה אבסורדית, שמבוססת על דיסאינפורמציה ושימוש מוטעה בנתונים. זה כמו להגיד, שבגלל שהדיוטי-פרי עולה כסף, צריך לסגור את נתב"ג. פקידי האוצר ישבו להם במשרדיהם בירושלים, וחישבו שהממשלה מפסידה מאות מיליוני שקלים על הפטור ממע"מ. הם רק שכחו, שואילת מעבירה סכום פעוט של 800 מיליון שקל בשנה בצורת מסים ישירים ועקיפים, מסי שבח, מסי חברות, ועוד מסים שונים ומשונים, לא כולל מס הכנסה. כמה מזה יישאר אם יבוטל הפטור?"
"המדינה תירה לעצמה ברגל אם היא תבטל את הפטור. היא מרוויחה ממנו הרבה יותר ממה שהיא מפסידה. פקידי האוצר בעצמם אומרים, שבזכות הפטור ממע"מ הגענו ממצב של נחשלות למצב דומה לזה הקיים בין חדרה לגדרה. אז מה הם רוצים, שנחזור להיות נחשלים? כשסגרו את המחצבות בתמנע, האילתים ארזו את חפציהם ונסעו צפונה. אף אחד לא נשאר באילת בלי מקום עבודה. זה מה שנתניהו רוצה? שהאילתים יקומו ויעזבו?"
"אני מודע לכך שהמדינה משקיעה בנו מיליארדים. היא משקיעה לא רק בפטור, אלא גם במענקי השקעה של משרד התעשייה. אז עכשיו הם מתכוונים לקחת את ההשקעה שלהם ולזרוק אותה לפח? איזה משקיע עסקי היה שופך מיליארדים על עסק, רואה אותו מצליח ומשגשג, וסוגר אותו בגלל שהוא נזכר שהוא יקר"?
נתניהו טוען, שהוא דווקא עומד לפתח את אילת, ואף להפוך אותה למרכז סחר בינלאומי, בעזרת הרפורמה בנמלים וקו הרכבת שהוא מבטיח למתוח מאילת לתל-אביב.
"והוא רוצה להנהיג באילת גם את תוכנית אירלנד, וכל אלה תוכניות מצויינות, אבל הן לא מספיק טובות כדי להחליף את הפטור ממע"מ כאטרקציה למשקיעים. ועם כל הכבוד, אנחנו שומעים מאז שנות ה-60 הבטחות, על הרכבת שתקרב את אילת למרכז הארץ, ובינתיים, כל מה שאנחנו רואים הוא שהשינויים בתוואי השבר הסורי אפריקאי מזיזים אותנו צפונה ב-4 סנטימטר לשנה".
נתקלת כבר בתושבים שהחליטו לעזוב או בעסקים שהודיעו לך על כוונתם להצטמצם או להיסגר, מאז שהממשלה הודיעה על ביטול הפטור?
"בכלל לא. אף אחד לא עוזב או מתכוון לעזוב, ואף אחד גם לא יעזוב, כיוון שאף אחד באילת לא מאמין שההחלטה חסרת-ההיגיון הזאת תתבצע".
כיצד תעשו זאת?
"צריך להציג לממשלה שהיא פשוט טועה. הרי אנחנו לא מקרים סוציאליים. אנחנו עסק מצליח שמכניס למדינה כסף. צריך לשבת עם נתניהו ועם איתן רוב, ולהסביר להם שהתחשיבים שלהם מוטעים. לדעתי, בסוף הם ישתכנעו".
"אני יודע שראש העיר שלנו עושה מאמצים גדולים מאוד כדי לעשות זאת, ופועל במרץ ובנחישות, אבל לדעתי הוא לא עושה זאת נכון. אני מבין אותו: הוא ראש עיר חדש שנבחר רק לאחרונה, והגזירה הזאת 'נפלה' עליו באופן בלתי-צפוי. ויש לנו גם בעיה תקציבית, כי בשביל לשכנע את הציבור, צריך להשקיע כסף בפרסום וביח"צנות. מתחילים לעשות זאת רק עכשיו, ועדיין לא עושים מספיק. ובכל זאת, אני משוכנע, שהגזירה לא תעבור. ההיגיון לא יכול לסבול אותה, והיא לא תעבור".